Monster ~[Kana]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Monster ~[Kana]

Post by barbapapa »

Foei Koen! Vergeten! :puppydogeyes:

Enniewei; praat over deze meesterlijke thriller! 8)

User avatar
lambardi2
Posts: 728
Joined: Thu Oct 13, 2005 10:48
Location: Antwerpen

Post by lambardi2 »

Lol. (Hij zal ze nog niet gelezen hebben).

Euhm ik heb de eerste in het Frans vind hem best leuk maar haalt wel niet het niveau van 20th Century boys.

Ik ga zeker eens verder met deze manga nadat ik andere series afheb.
Konnichiwa proud member and Co-worker on

VGCHARTZ

http://www.vgchartz.com/

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Monster ~[Kana]

Post by Koen »

barbapapa wrote:Foei Koen! Vergeten! :puppydogeyes:
Ik sta enorm achter met mijn Kana reviews, maar heb net de eerste Monster recensie neergepend. Hij zal de komende dagen wel eens gepost worden. We kregen bij de press release trouwens een leuk doktermaskertje :)
motivatiedip. help!

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Post by barbapapa »

lambardi2 wrote:Lol. (Hij zal ze nog niet gelezen hebben).

Euhm ik heb de eerste in het Frans vind hem best leuk maar haalt wel niet het niveau van 20th Century boys.

Ik ga zeker eens verder met deze manga nadat ik andere series afheb.
Monster begint nogal stroef, geef ik zeker toe. Maar over het geheel gezien, vind ik hem sterker dan 20th Century Boys; die dan weer een veel sterker begin heeft.

User avatar
lambardi2
Posts: 728
Joined: Thu Oct 13, 2005 10:48
Location: Antwerpen

Post by lambardi2 »

barbapapa wrote:
lambardi2 wrote:Lol. (Hij zal ze nog niet gelezen hebben).

Euhm ik heb de eerste in het Frans vind hem best leuk maar haalt wel niet het niveau van 20th Century boys.

Ik ga zeker eens verder met deze manga nadat ik andere series afheb.
Monster begint nogal stroef, geef ik zeker toe. Maar over het geheel gezien, vind ik hem sterker dan 20th Century Boys; die dan weer een veel sterker begin heeft.
Dus meer lezen om er in te komen ik zal wel eens oppikken dan.
Konnichiwa proud member and Co-worker on

VGCHARTZ

http://www.vgchartz.com/

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

De goeie stukken van 20th CB zijn beter dan die van Monster, maar Monster blijft zijn niveau aanhouden en 20th CB kent zwakkere momenten IMHO ;)
motivatiedip. help!

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Post by barbapapa »

Monster is eigenlijk gewoon veel meer low-key dan 20th Century Boys. Gelijk ze zeggen, "less is more". ;p Al vindt niet iedereen dat natuurlijk :)

User avatar
lambardi2
Posts: 728
Joined: Thu Oct 13, 2005 10:48
Location: Antwerpen

Post by lambardi2 »

barbapapa wrote:Monster is eigenlijk gewoon veel meer low-key dan 20th Century Boys. Gelijk ze zeggen, "less is more". ;p Al vindt niet iedereen dat natuurlijk :)
Nah ik vind da nie....WTF Less is more hoe kan da na...

Edit: less is more = Hoe minder betalen, hoe meer je kunt kopen?
Konnichiwa proud member and Co-worker on

VGCHARTZ

http://www.vgchartz.com/

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Post by barbapapa »

lambardi2 wrote:Nah ik vind da nie....WTF Less is more hoe kan da na...

Edit: less is more = Hoe minder betalen, hoe meer je kunt kopen?
Dat heet minimalisme. Look it up ^^
Of om het eenvoudig te zeggen: De simpele dingen zijn het mooist.

User avatar
lambardi2
Posts: 728
Joined: Thu Oct 13, 2005 10:48
Location: Antwerpen

Post by lambardi2 »

Oh minimalisme zat al bij computer termen te kijken (Low-key).
Konnichiwa proud member and Co-worker on

VGCHARTZ

http://www.vgchartz.com/

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Post by Wimpuls »

uh. Ik vind Monster wél sterk beginnen. Ok, er komt wat introductie aan te pas, maar het einde van het volume is geniaal. In mijn geval werd dat versterkt door de herinnering aan die scene uit de anime. Die is echt stone cold goed.

Als ik moet kiezen tussen Monster en 20th CB, dan kom ik op Monster uit. Het ritme van Monster is veel natuurlijker, het plot zwelt stilletjes aan tot een dijk van een climax :P . 20th CB barst veel feller los, maar valt dan ook geregeld stil. Er zijn wel meer kick-ass personages, zoals Shogun.

Over Urasawa gesproken : het wordt tijd dat ze Pluto eens uitbrengen.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Op 4 april 2007 verscheen Monster 1 in het Nederlands. Lees hier de review over dit alweer erg spannende volume!

Het verhaal van ‘Monster’ vangt aan in het Duitsland van 1986. We maken kennis met Kenzo Tenma, een briljant neurochirurg. Alles verloopt prachtig voor de Japanner. Hij is verloofd met Eva, de dochter van de ziekenhuisdirecteur, en hij is goed op weg om later diens opvolger te worden. Maar dan loopt het fout. Tenma gaat in tegen de bevelen van de directeur en dat zal het einde inluiden van zijn carrière en het begin van een wel erg donkere periode in zijn leven.

Wanneer een klein jongetje in kritieke toestand binnengebracht wordt, maakt Tenma zich op voor een spoedoperatie. Even later zal echter ook de burgemeester een dringende ingreep moeten ondergaan. Het jongetje was echter eerst en Tenma laat zijn geweten spreken in plaats van een direct bevel van zijn directeur op te volgen. De burgemeester sterft, het jongetje wordt gered. Maar niets is wat het lijkt…

‘Monster’ van Naoki Urasawa is de eerste manga die Kana onderverdeelt in hun ‘Big Kana’ collectie. De manga wordt gedrukt op het iets grotere seinen formaat en zal dus in eerste instantie een wat ouder publiek aanspreken dan de shonen reeksen van de uitgeverij.

Monster is een echte ‘must have’ die in ieders collectie thuishoort. Naoki Urasawa kennen we al van ‘20th Century Boys’ (Glénat) en Monster komt gewoon even sterk uit de hoek. De personages staan er reeds vanaf dit eerste volume en de plot boeit als geen ander. Een volwassen reeks die de catalogus van Kana echt wel naar een hoger niveau tilt.

Het werk van Kana leek me foutloos – ‘leek’ want ik moet zeggen niet thuis te zijn in al die medische termen – en de manga wordt aangedikt met enkele interessante weetjes over de auteur en diens oeuvre.
motivatiedip. help!

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Post by Turvy »

Koen wrote:Het werk van Kana leek me foutloos – ‘leek’ want ik moet zeggen niet thuis te zijn in al die medische termen
Ik ook niet, daarom worden de vertalingen nagelezen (en hier en daar getweaked) door echte artsen ;)

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Op 4 april 2007 verscheen Monster 2 in het Nederlands. Lees hier de review over dit alweer erg spannende volume!

Kenzo Tenma beseft wat hij gedaan heeft door Johann te redden. Niet enkel heeft hij zijn eigen leven bemoeilijkt maar hij heeft tevens een echt monster – het ultieme kwaad – op deze wereld losgelaten. Johann laat een spoor van dood en verderf achter, en Tenma zal de weg die Johann heeft afgelegd nadat hij moordend ontsnapte uit het Eisler Memorial Ziekenhuis op die manier proberen te achterhalen.

Cruciaal in dit verhaal wordt Johanns tweelingzus: Anna. Zij gaat nu door het leven als Nina Fortner en weet niet dat ze nog een moordende tweelingbroer heeft rondlopen op deze aardbol. Ze lijdt immers aan een gedeeltelijke amnesie waardoor ze zich niks herinnert van voor haar 10 jaar. Ze leidt een gelukkig bestaan met haar adoptieouders – enkele dromen over “het ultieme kwaad” ten spijt. Maar ook haar staan donkere tijden te wachten. Haar lijdensweg (her)begint op haar twintigste verjaardag…

Het tweede volume van Monster komt misschien nog wel sterker uit de hoek dan het eerste. Met Nina/Anna komt er een interessant en sterk personage bij en de plot die geïntroduceerd werd in het eerste volume blijft de lezer boeien. Het web dat Johann aan het spinnen is zal ons waarschijnlijk nog lang aan deze reeks gekluisterd houden.

Het werk van Kana is foutloos. Het Engels van Urasawa iets minder (‘beatiful’ in de mail van de nochtans geniale Johann naar Nina op pagina 18 ). De uitgeverij roept deze keer niet enkel op om tekeningen door te sturen, maar zal blijkbaar in de komende volumes ook lezerbrieven publiceren. Ik zou zeggen: Kruip in je pen en laat ons jouw theorieën over deze sublieme reeks kennen via de bonuspagina’s!
Last edited by Koen on Mon Jul 16, 2007 12:04, edited 1 time in total.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Op 6 juni 2007 verscheen Monster 3 in het Nederlands. Lees hier de review over dit alweer erg spannende volume!

Tenma is nog steeds op zoek naar Johann. Gewapend en vastberaden het monster uit de weg te ruimen spit hij Johanns jeugd uit. Daarvoor keert hij terug naar Oost-Duitsland, meer bepaald Berlijn waar de familie Liebert vandaan kwam. Hij komt op het spoor van het duistere 511 Kinderheim, het weeshuis waar Johann zijn prille jeugd doorbracht.

Dit derde volume overtreft nogmaals de twee voorgaande volumes. Het web dat rond Johann geweven wordt door Urasawa breidt zich steeds verder op ingenieuze wijze uit. De sublieme manier waarop Urasawa tewerk gaat komt hier helemaal tot zijn recht.

Ook de personages blijven ijzersterk. Lunge die een comeback maakt en waarvan we zowaar een familiescène mogen aanschouwen, en de intrede van de jonge voetballende Dieter die Tenma zal vergezellen op z’n queeste.

Kana levert puik werk af met dit volume (buiten een klein foutje op pagina 154: ‘weer iemand van wie ik [van] hou’) en we moeten de uitgeverij eeuwig dankbaar zijn dat ze deze prachtige strip uitbrengen in onze moedertaal.
motivatiedip. help!

Post Reply