Yu-Gi-Oh! ~[Kana]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Yu-Gi-Oh! ~[Kana]

Post by Koen »

Vandaag verscheen Yu-Gi-Oh! 1 in het Nederlands. Nu reeds een review hier op de Heuvel!

Als de kleine en verlegen Yugi een oud Egyptisch spel oplost, verandert zijn leven: hij wordt Yu-Gi-Oh, de koning van het spel. Met sluwheid en magie neemt hij het samen met zijn vrienden op tegen onrecht.

De meeste mensen kennen YuGiOh natuurlijk vanop televisie. In de tekenfilm draait het vooral om het kaartspel dat de personages bezighoudt. In dit eerste volume van de manga is er echter nog geen sprake van dit kaartspel à la Magic The Gathering. Het gaat hier nog allemaal om duistere spelletjes, raadsels en puzzels die Yugi als zijn alter ego YuGiOh oplegt aan de mensen die z’n vrienden onrecht aandoen.

Dit eerste volume leest lekker weg en is zeker een goede keuze om manga bekend te maken bij een groter publiek. Voor de hardcore manga followers zal dit misschien te ‘kiddy’ zijn, maar ik lees toch vaak op fora dat de manga van YuGiOh ten onrechte onderschat wordt juist omdat de reeks zo’n commercieel succes is geworden. Zelf kan ik daar niet over oordelen want ik ontdek de reeks met dit eerste volume. Meer hierover de komende maanden want volume 2 komt al uit in juni.

Over de afwerking van het product valt weinig negatiefs te zeggen. De vertaling is in handen van de mensen achter anime-uitgeverij Nekotachi. Zij hebben niet alleen de nodige ervaring met het vertalen uit het Japans, maar hebben bovendien affiniteit met manga en anime. Wat alleen maar een pluspunt kan zijn. Het is nét niet foutloos want ik heb ergens ‘het hard van je oma’ gelezen en gezond lijkt me dat allerminst voor het oude vrouwtje! Maar dat is het enige foutje dat ik heb opgemerkt en dat hebben ze er waarschijnlijk ingestoken om onze aandacht erbij te houden. Het voornaamste is natuurlijk dat het taalgebruik nergens stoort.

Voor de rest past Kana het gebruikelijke procédé toe dat sommigen wel al kennen van het Franse Kana. Op het einde vinden we dus bonuspagina’s met allerlei leuke informatie. Gelieve hier niet op af te geven want ondergetekende werkt hieraan mee!

Deze eerste manga van het ‘vernieuwde’ Kana is dus een voltreffer. En met een luttele 5€95 steun je de markt.

[Ik zal deze thread updaten naarmate er nieuwe volumes beschikbaar komen. Gelieve het in deze thread vooral te hebben over de Nederlandstalige versie zodat we niet onnodig spoilen voor nieuwkomers.]
motivatiedip. help!

User avatar
super_gohan
Posts: 261
Joined: Mon Apr 26, 2004 17:38
Location: België

Post by super_gohan »

Ik heb de oude versie, is er veel verschil?
"Hey! Don't insult Death Cab!" "What?! It's like one guitar and a whole lot of complaining!..." [Seth Cohen]

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

super_gohan wrote:Ik heb de oude versie, is er veel verschil?
Ik heb de vertalingen nog niet vergeleken. Het grootste verschil zit em in de bonuspagina's die volledig aangepast zijn en dus niet meer klakkeloos werden hernomen uit de Franse versie.
motivatiedip. help!

User avatar
super_gohan
Posts: 261
Joined: Mon Apr 26, 2004 17:38
Location: België

Post by super_gohan »

Ja ik heb ze in de HBL ingekeken en de bonuspagina's zijn idd verandert en beter, goed gedaan Koen! Er waren btw geheimzinnelingen in de hbl. Ze praatten Frans en 1tje Nederlands en waren precies op onderzoek ofzo en degene die Nederlands praatte stelde mij een paar vragen over manga. Sue dacht eerst dat ik een hele bende ofzo meegebracht had maar ze wist zelf ook niet wie het waren, ze dacht misschien dat het mensen waren die ook een stripwinkel willen openen of een uitgeverij. 2 stripwinkels in Leuven zijn genoeg, hoor.
Tot zover mijn spannende hbl-avonturen! 8)
"Hey! Don't insult Death Cab!" "What?! It's like one guitar and a whole lot of complaining!..." [Seth Cohen]

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Post by Turvy »

super_gohan wrote:Ik heb de oude versie, is er veel verschil?
De oude versie was gebaseerd op de afschuwelijke Franse.
* De vertaling is beter (niet meer J->F->NL maar J->NL)
* Er is veel meer zorg besteed aan de uitgave, de vorige versie had lelijke witte kaders ipv mooi weggewerkte Japanse tekst, etc

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Post by barbapapa »

Spijtig van de kleine foutjes, maar ja het zijn de eerste boekjes. Dus het kan alleen maar beter hoop ik.

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Post by barbapapa »

Net gelezen, en ik verbaas me er zelf over dat ik hem heb uitgelezen. Het is beter dan de anime je doet denken dat het is. Tuurlijk weet je ook dat je niet de wereld moet verwachten van Yu-Gi-Oh!.
Het las redelijk goed weg, en daarvoor krijgt Kana toch al een pluim van mij. Nu 38 volumes en meer ga ik hier niet van lezen, het hele volume was op zich al enorm repetitief. Maar ik raad deze wel aan, aan de iets jongere shounen-liefhebber.

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Post by Wimpuls »

ik heb vol1 ook net gelezen. Ik volg barbapapa. ik vind het wel leuk, maar in het genre is er voor de iets volwassenere beters te vinden.

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Post by barbapapa »

De notes achteraan het volume zijn trouwens wel een goed idee, kwestie van beginnelingen direct op te leiden in het wereldje. ^^

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Post by barbapapa »

Net volume 2 uitgelezen, mn mening blijft zowat hetzelfde.
Betaalbare prijs, uitstekende presentatie, en leuk leesmateriaal voor wie niet te hoge verwachtingen heeft. Het geeft je toch wel wat vertrouwen in Kana.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Op 7 juni 2006 verscheen Yu-Gi-Oh! 2 in het Nederlands. Lees nu de review over dit alweer erg spannende volume!

In het vorige volume zagen we hoe Yugi bevriend werd met Jono-Uchi en Honda. Maar door het oplossen van de Millenniumpuzzel krijgt het kleine ukkie een alter ego dat zijn tegenstanders uitdaagt tot een gevaarlijk schaduwspel!

Het eerste volume was een opeenvolging van korte verhaaltjes die telkens maar een hoofdstuk duurden en redelijk eenvoudig waren qua opzet. In dit tweede volume zijn er enkele langere verhalen bij en dit maakt de reeks toch interessanter. We maken hier ook kennis met Magic & Wizards, een trading card game wat het fenomeen Yugioh uiteindelijk zo immens populair heeft gemaakt. Het is echter het verhaal over de Egyptenaar Shahdi dat het verhaal pas echt doet losbarsten. Het volume eindigt met een spannende clifhanger!

Zoals reeds gezegd in mijn eerste review ‘ontdek’ ik Yugioh met de Nederlandse release. En ook na dit tweede volume verrast de reeks mij in positieve zin. Het blijft allemaal erg leuk om volgen en zeker nu er stilaan wat intensere plotelementen aanbreken wordt mijn interesse gewekt. Ik kijk dan ook uit naar het vervolg!

Een positief punt aan de Kana releases blijft toch het taalgebruik. NTE dat voor de vertaling instaat gebruikt een hedendaags taalgebruik en schuwt geen Engelse woorden voor jonge, hippe kerels zoals Jono-Uchi – zonder hiervan misbruik te maken en het Nederlands te verbasteren evenwel.

Ook de keuze voor ‘Sint-Pieter’ in plaats van ‘Emma van Hagiwara’ op p. 128 kan ik enkel goedkeuren. Het overgrote deel van het Yugioh lezerspubliek zou immers niet weten wie Emma is en dan kies je beter voor een vlotte adaptatie dan voor een letterlijke vertaling die je doet verwijzen naar een bijkomende verklaring die enkel de snelheid uit de lectuur haalt.

Het enige foutje dat ik kan aanhalen is het ontbreken van een ‘van’ op p.182 (“een (van) de vrienden”). Voor de rest is dit alweer een foutloos parcours.

Net zoals bij de andere release van deze maand – Shaman King 2 – was er ook hier geen plaats meer over voor bonuspagina’s met originele Kana content.

Dit volume volgt nog steeds min of meer het stramien van volume 1 met Yugi die bad guys uitdaagt tot een schaduwspel, maar biedt langere verhalen die beter uitgewerkt zijn. Yugioh 2 eindigt met een verhaal dat wel eens de teneur zou kunnen zetten voor een belangrijke rode draad in de reeks.
motivatiedip. help!

User avatar
lambardi2
Posts: 728
Joined: Thu Oct 13, 2005 10:48
Location: Antwerpen

Post by lambardi2 »

Ik heb zojuist de één gelezen en direct daarna toch wel 2 en 3 gekocht.

Het is anders dan ik had verwacht de kaart game anime die ik hier soms zag tijdens mijn broer aan het kijken was kwam nog helemaal niet van toepassing.

De eerste manga was wel elke weer hetzelfde gedoe.
Yugi wordt gepest of gewoon lastig gevallen > hij tovert zich om tot zijn andere vorm > Hij verslaagt de lastpak of wat dan ook met een schaduwspel en weet de dag daarna niets meer van zijn dadan.

Helemaal geen slechte manga maar het is zeker niet de top Shonen die andere wel zjin.
Konnichiwa proud member and Co-worker on

VGCHARTZ

http://www.vgchartz.com/

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Op 28 juni 2006 verscheen Yu-Gi-Oh! 3 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer spannende volume!

Het vorige volume eindigde met de geheimzinnige Egyptenaar Shahdi die een gevaarlijk ongezonde interesse vertoonde in het alter ego van Yugi. Hij probeert dit alter ego tevoorschijn te halen door Yugi’s vrienden te manipuleren. Ook in dit derde volume bestaat het overgrote deel uit de verhaallijn rond Shahdi.

Het is leuk even af te stappen van het principe: 1 hoofdstuk = 1 verhaal. Dit langer verhaal zit immers ook goed in elkaar en blijft trouw aan het principe van de ‘games’. Shahdi zal Yugi immers uitdagen tot een spel met hoge inzet...

Na de verhaallijn rond Shahdi – die zeker nog niet volledig van de baan is – keren we terug naar enkele luchtigere hoofdstukken waarin we weer kennis maken met enkele populaire games uit Japan. Ook het hoofdstuk over de comics held Zombire is erg vermakelijk.

Yugioh blijft bij momenten erg klassiek maar het ontdekken van al die verschillende games blijft leuk en ontspannend. Ook de terugkeer van enkele ‘oude bekenden’ zorgt voor een aangename samenhang tussen de verschillende hoofdstukken.

Het werk van Kana is weer zo goed als foutloos. Enkel op pagina 86 ontbreekt er het lidwoord ‘een’ (“er is (een) kleine kans dat...”). Op het einde van het boekje was er geen plaats meer voor bonuspagina’s met originele content van Kana, maar je vindt er wel een leuk spel dat de echte games freaks zeker een leuk moment zal bezorgen.
motivatiedip. help!

User avatar
lambardi2
Posts: 728
Joined: Thu Oct 13, 2005 10:48
Location: Antwerpen

Post by lambardi2 »

Juist de tweede volume uit!

Deze vind ik dus veel leuker als de eerste manga.

Ook de geheimzinnige egyptenaar doet veel goed aan de niveau van deze manga.

Het einde is schitterend en zal wrs veel fans voor een kwelling van jewelste hebben gezorgd als ze volume 3 niet in hun bezit hebben.

Nu ga ik direct beginnen te lezen aan volume 3 want ben toch curieus hoe het afloopt.
Konnichiwa proud member and Co-worker on

VGCHARTZ

http://www.vgchartz.com/

User avatar
lambardi2
Posts: 728
Joined: Thu Oct 13, 2005 10:48
Location: Antwerpen

Post by lambardi2 »

Nu ook de derde volume gelezen deze vond ik net iets minder als de vorige volume het verhaal met Zombire vond ik helemaal niet fijn.

De mangaka maakt wel veel werk om elke keer allemaal van die games te verzinnen zoals deze keer weer dat bordspel.
Konnichiwa proud member and Co-worker on

VGCHARTZ

http://www.vgchartz.com/

Post Reply