Discussie nr.45: Kopen bij 'onbetrouwbare' uitgeverijen?

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Discussie nr.45: Kopen bij 'onbetrouwbare' uitgeverijen?

Post by MrXarnus »

Volledige titel: Series starten bij 'onbetrouwbare' uitgeverijen?

Soms worden er wel eens manga series stopgezet. Dit gebeurt niet enkel bij manga, maar ook bij EU strips en US comics. Als dit een éénmalige gebeurtenis is kunnen de meesten ermee leven. Maar toch zijn er uitgeverijen die aanzienlijk meer series stopzetten (of extreem traag uitgeven) dan anderen. Beïnvloedt dit je toekomstige aankopen bij die uitgeverij?
En als bonus vraag: Hoe ga je om met stopgezette series? Laat je het zoals het is, ga je die serie in een andere taal aankopen of lees je de serie verder via een minder legale weg?

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr.45: Kopen bij 'onbetrouwbare' uitgeverijen?

Post by Weertangel »

Ik trek mij persoonlijk weinig aan wat uitgevers doen en niet doen,en ik volg niet 1 specifieke uitgever zoals sommige mensen dat wel doen op deze site.
Zolang ik mijn series maar ergens kan kopen in een taal die ik kan lezen ben ik tevreden :)
Series die stop worden gezet of waar de uitgever van ophoudt te bestaan zal ik proberen zoveel mogelijk kompleet te krijgen voordat men geen delen meer heeft.

Maar voordat ik ze uberhoubt koop zal ik eerst kijken of ik op scanlation sites een paar hoofdstukken kan lezen van een serie sinds ik niet al te veel ruimte meer heb thuis en ik ook geen miskopen wil maken.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr.45: Kopen bij 'onbetrouwbare' uitgeverijen?

Post by Tamara »

Na al dat gekloot op de Engelstalige en Nederlandstalige markt ben ik best voorzichtig geworden. Bij Kana en Glénat zal ik geen langlopende (shounen)series meer beginnen. Ikigami, dat is zo'n beetje de mate waarin ik durf te gokken. Wat nu nog loopt (Naruto, Hoshin Engi, One Piece, enzovoorts) wil ik zo lang mogelijk volgen, maar er komen dus niet meer van die series bij in mijn boekenkast.

Op de Engelse markt neem ik meer risico's, maar bij langere series kijk ik toch de kat uit de boom. Ongelukken zijn niet altijd te voorkomen, maar ik ben blij dat ik zo slim was niet veel Tokyopopseries te lezen toen het zo slecht ging. Dat heeft me behoorlijk wat mangaleed bespaard.

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Discussie nr.45: Kopen bij 'onbetrouwbare' uitgeverijen?

Post by barbapapa »

Echt "lange" reeksen koop ik toch niet uit principe. En als ze dan toch langer zijn dan een 10-tal volumes wacht ik vaak eerst af, maar zelfs "betrouwbare" uitgeverijen zetten reeksen stop. Zie maar naar Viz.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr.45: Kopen bij 'onbetrouwbare' uitgeverijen?

Post by Brook500 »

Ik trek mij daar meestal weinig van iets van aan. Als een reeks wordt stopgezet, dan wil ik het tot de laatste uitgegeven deel van die uitgeverij hebben. Ik ga die reeks 9/10 niet verderlezen in een andere taal omdat ik het niet meer zo heb voor de engelse markt en buiten engels en frans geen andere vreemde taal kan lezen. Maar als ik reeksen koop ben ik eenmaal van het principe 'als de covers mij aanspreken dan koop ik het'. Het is wel heel vervelend dat zoiets gebeurt maar ik kan er toch hoe langer hoe makkelijker mee leven. :wink:
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr.45: Kopen bij 'onbetrouwbare' uitgeverijen?

Post by NeeNee »

MrXarnus wrote: Soms worden er wel eens manga series stopgezet. Dit gebeurt niet enkel bij manga, maar ook bij EU strips en US comics. Als dit een éénmalige gebeurtenis is kunnen de meesten ermee leven. Maar toch zijn er uitgeverijen die aanzienlijk meer series stopzetten (of extreem traag uitgeven) dan anderen. Beïnvloedt dit je toekomstige aankopen bij die uitgeverij?
Goh, over het algemeen let ik er niet zo op. Er zijn natuurlijk uitzonderingen; Tokyopop had nogal een naam op dat gebied, dus dan word je toch wat voorzichtiger. Maar meestal koop ik gewoon de series die ik leuk vind en kijk ik niet naar de uitgever.

En als bonus vraag: Hoe ga je om met stopgezette series? Laat je het zoals het is, ga je die serie in een andere taal aankopen of lees je de serie verder via een minder legale weg?
Dat hangt ervan af hoe graag ik de serie lees. Over het algemeen zal ik (voor goede serie) eerst in een andere taal proberen verderdoen; als dat echt niet lukt, ga ik scans lezen, maar dat is dan alleen voor series waarvan ik absoluut het einde wil weten. Voorlopig heb ik dat eigenlijk nog nooit moeten doen, maar ik heb wel een aantal series die waarschijnlijk niet volledig uitgegeven worden/zijn, dus misschien in de toekomst. Het is een noodoplossing, want ik heb uiteraard veel liever de hele serie in de kast staan.

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Discussie nr.45: Kopen bij 'onbetrouwbare' uitgeverijen?

Post by Hercule »

Zou Sayonara Zetsubou Sensei de eerste serie van Kodansha zijn die ze niet afmaken?
Ik kan tot januari alle manga vinden die Kodansha uit gaat geven maar SZS is nergens terug te vinden.
Image

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Discussie nr.45: Kopen bij 'onbetrouwbare' uitgeverijen?

Post by MrXarnus »

Hercule wrote:Zou Sayonara Zetsubou Sensei de eerste serie van Kodansha zijn die ze niet afmaken?
Ik kan tot januari alle manga vinden die Kodansha uit gaat geven maar SZS is nergens terug te vinden.
Zou nogal vreemd zijn om die te cancelen aangezien die met (bijna) elk nieuw deel in de New York Times bestseller lijst staat.
Het zou kunnen dat ze wat extra tijd tussen de resterende delen inlassen omzo een redelijke geldstroom te krijgen aangezien topper Negima ook afgelopen is.
Ik volg de serie niet, maar de serie wordt in het frans ook maar met 1 deel per jaar uitgegeven...
Als ze hem toch cancelen is het wel k*t voor de fans.

EDIT: Of ze moeten wat 'plaats vrijmaken' voor nieuwe (en meschien beter verkopende) series.
Nieuwigheden bij Kodansha zijn: Missions of Love, Genshiken Season 2, Batlle Angel Alita en Fairy Tail krijgt ook een heruitgave/herdruk. Heb ook gehoord dat ze nog steeds te weinig staff hebben, dus hebben ze geen tijd om aan sommige series te werken.
Last edited by MrXarnus on Wed Sep 26, 2012 20:26, edited 1 time in total.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr.45: Kopen bij 'onbetrouwbare' uitgeverijen?

Post by NeeNee »

Ik heb eigenlijk geen idee of ik nu nog manga bij Glénat Nl zou kopen. De lopende series nog wel, maar...

Niet dat het ernaar uitziet dat er nog nieuwe series gaan verschijnen. ~_~

Post Reply