Discussie nr. 41: Manga in kleur

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Discussie nr. 41: Manga in kleur

Post by NeeNee »

Vraag van de week: want vinden jullie van manga in kleur? En dan bedoel ik dus niet albums die ingekleurd zijn voor de Westerse markt, maar reeksen die origineel in het Japans al in kleur zijn.

Vinden jullie dat dit een meerwaarde biedt? Is het mooier of juist minder geschikt voor manga? Zou het verkoopsgewijs in Japan een goede zet zijn, of valt zoiets daar toch uit de boot naast de goedkopere zwart-wit boekjes? Zou er überhaupt een markt bestaan voor dit soort reeksen?

Mijn beste voorbeeld is Noblesse, dat weliswaar een webcomic is en een manhwa (je mag manga breed beschouwen). Wie kent er nog? Zijn er eigenlijk enige bekende manga in kleur, of is dat echt vrijwel onbestaande?

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 41: Manga in kleur

Post by Koen »

Schoenmaker blijf bij je leest, zou ik zeggen. Sowieso denk ik dat het in Japan te weinig economisch rendabel zou zijn om populaire titels die wekelijks verschijnen in te kleuren. Dat lijkt mission impossible. Bovendien hebben de Japanners werken met zwart/wit geperfectioneerd en zelden mis ik kleur. Als ik dan de weinige ingekleurde manga’s onder ogen krijg en ze vergelijk met onze franco-belge dan vind ik het werk vaak niet spetterend genoeg, te onderkoeld. Het is iets dat ik ook soms heb met computergetekende manga. Die missen ook soms de warmte van pennentrekken.

Interessante discussie want an sich is kleur natuurlijk een meerwaarde voor een visueel medium.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 41: Manga in kleur

Post by Koen »

PS: Je zou natuurlijk ook kunnen zeggen dat anime de ingekleurde versie is van de populaire zwart-wit manga. Vaak is die animatie zo sloom dat je ze toch nauwelijks opmerkt en ze voor strips zouden kunnen doorgaan :p
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 41: Manga in kleur

Post by Brook500 »

Kleur in manga is voor mij eigenlijk meer een pluspunt dan een verplichting. Ik ben de zwart-witte pagina's sowieso al gewoon. :wink:
Kleurenpagina's (dat kunnen er een paar zijn) vind ik wel oke maar ik zie liever kleurenpagina's als het papier ook kwaliteit is. Anders gaat het vloeken met het slechte papier. :|
Daarom lees ik ook graag manga (of Manhwa) in kleur als een tussendoortje want er zijn volgens mij weinig tot geen reeksen op de japanse markt die van dat genre top zijn.
Om een mangareeks op te noemen dat volledig in kleur is: Robot. :) ==> http://www.glenatmanga.com/robot-01-9782723468053.htm
Image

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 41: Manga in kleur

Post by Bart »

Kleur in een vertekenfilmde manga wekt bij mij overigens heel vaak het volgende verrassingseffect op: 'Oh... Die heeft eigenlijk groen haar? 0.0'
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Discussie nr. 41: Manga in kleur

Post by barbapapa »

No thanks. Vaak zijn strips toch slecht ingekleurd, en het biedt niet die meerwaarde dat het mijn lees-ervaring zou beinvloeden.

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 41: Manga in kleur

Post by Bart »

barbapapa wrote:No thanks. Vaak zijn strips toch slecht ingekleurd, en het biedt niet die meerwaarde dat het mijn lees-ervaring zou beinvloeden.
Maar als ik bijvoorbeeld aan 'Vuur' denk van Lorenzo Mattotti waarin kleur een belangrijke rol speelt...
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 41: Manga in kleur

Post by NeeNee »

Bart wrote:Kleur in een vertekenfilmde manga wekt bij mij overigens heel vaak het volgende verrassingseffect op: 'Oh... Die heeft eigenlijk groen haar? 0.0'
Vaak is dat ook gewoon eigen inspiratie van de animemakers. :lol:


Ik heb ook niet zo veel met kleur. Integendeel zelfs, ik vind tekeningen in zwart-wit vaak mooier/duidelijker omdat je de details beter ziet. Misschien is dat ook wel een reden waarom ik manga lees; een paar kleurenpagina's storen mij niet, maar een hele manga in kleur zou ik alleen maar vervelend vinden. Dan kan ik net zo goed Europese strips kopen.

En die kleurenpagina's zijn dan vaak nog niet eens bijzonder geslaagd... hoewel er daar wel uitzonderingen zijn, natuurlijk (zoals in artbooks).

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Discussie nr. 41: Manga in kleur

Post by MrXarnus »

Kleurenpagina's zijn wel leuk, maar met zwart-wit kun je beter de details zien en kleur maakt de manga's duurder dus hou het maar bij zwart-wit.

User avatar
kolemijn
Posts: 316
Joined: Mon Nov 14, 2011 19:17
Location: Gent

Re: Discussie nr. 41: Manga in kleur

Post by kolemijn »

De enigste echte ervaring dat ik heb met het lezen van "volledige" ingekleurde manga is Chi - une vie de chat. En die is dus eigenlijk maar gedeeltelijk gekleurd.
Ik vind het wel eens leuk als er in een manga een paar gekleurde pagina's zijn, dat zorgt voor wat afwisseling en dan zie je eens in welke kleur sommige dingen eigenlijk bedoelt zijn. Maar zoals anderen hier al aangehaald hebben, is de inkleuring van de meeste manga nu niet echt van de beste kwaliteit. En in die gevallen vind ik het persoonlijk minder intressant om dan meer te betalen voor een volledig ingekleurde manga, die dan eigenlijk toch weinig bijdraagt tot de kwaliteit van het product.
Maar als er een manga zou verschijnen waarbij de inkleuring echt deftig gedaan is, dan zou ik wel geintresseerd zijn (als het niet superveel duurder dan zou zijn tenminste), want ik denk dat je met kleur heel veel interessante dingen kunt doen die met zwart wit misschien niet mogelijk zijn. Maar daar tegenoverstaande hebben zwart wit tekeningen ook veel kwaliteiten.
Zoals Koen al zei, denk ik niet dat kleurenmanga's een ideaal commercieel plan zijn. Aangezien ze toch een massasproduct zijn, waarbij (vaak) wekelijks een hoofdstuk af moet zijn. Dus ik denk niet echt dat het mogelijk is om dan nog eens deftige inkleuring te voorzien, en ze zullen in Japan wel zo gewend zijn aan zwart-wit dat ze geen meerprijs zouden willen betalen voor kleurenboekjes. Misschien dat het in minder mainstream mangawereld daar wel mogelijk zou zijn, val je waarschijnlijk wel op. Maar daar weet ik helemaal niets van, dus kan ik niet echt zeggen.

Ik vind het dus enerzijds wel een beetje jammer dat er zo goed als niets van ingekleurde manga bestaat/tot bij ons geraakt. En dan vind ik de term 'ingekleurd', die ik al hele tijd gebruikt, niet echt een goede term, stupid me. Om een voorbeeld aan te halen, ik had paar daagjes geleden naar de nieuwe aflevering van beeldverhaal gekeken, waar het ondermeer over Brecht Evens ging, en die doet toch prachtige dingen met kleur die in zwart wit totaal onmogelijk zouden zijn, daar is de kleur gewoon de tekening. In zo een geval is kleur echt een meerwaarde.
Heeft er trouwens al iemand al iets gelezen van hem? Ik heb gehoord dat het goed is, maar nja, als je alles wilt kopen dat goed is, dan zijt ge snel door u geld denk ik.
Voorbeeldje: http://degeleparaplu.com/images/2010-12 ... evens5.jpg
Ik zou het heel intressant vinden moest in er manga zo ook meer geëxperimenteerd met kleur worden en dan niet alleen met inkleuren van de gewone tekeningen zoals ze er nu zijn in manga, dat zou de diversiteit alleen maar in de hand werken. Want de stelling dat je evengoed Europese strips kunt lezen als manga in kleur zou zijn vind ik nu niet echt opgaan :P.
Om af te ronden, ik ben heel tevreden met zwart-wit manga, en daar worden prachtige dingen mee gedaan, maar het zou wel leuk zijn om eens te zien wat Japanners zouden kunnen doen met kleur in een manga, volgens mij zalige dingen, maar tot nu toe heb ik dat jammer genoeg nog niet gezien (artbooks en zo niet meegerekend natuurlijk é). Maar gewoon inkleuring van een typische mangastijl boeit mij dan minder (tenzij het echt goed gedaan zou zijn in kleur), die is goed in zwart-wit, ik zou dan liefst een wat originelere aanpak zien.

Ik denk dat dit wel mijn langste post op dit forum is, maar ja, beetje moeite doen voor mijn eerste discussie mag wel é :)

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 41: Manga in kleur

Post by Weertangel »

Zoals Brook al zei, kleur in manga is meer een exstraatje dan een verplichting, al komt het in sommige series wel van pas.
Maar ja, de manga industrie heeft zich er goed op aangepast dus je mist het zelden in de meeste series.
Al krijg ik de indruk soms dat de reden dat het zwart-wit is ook een reden voor ze is om er een anime over te maken(wat bijna elke goede serie heeft..) zodat je alles in kleur kan zien...(misschien een verkoop techniek van ze??)

Manhwa daarintegen is voor een groot deel in kleur(de online manhwa teminste) en lijkt daarom ook goede aansluiting hier in het westen te vinden sinds wij ook alles in kleur doen.

Ik vind het iets dat zeker geen kwaad kan om meer in de toekomst tegen te komen, al zal ons waarschijnlijk ook meer gaan kosten.

PrIEsTER
Posts: 164
Joined: Sun Feb 20, 2011 21:10

Re: Discussie nr. 41: Manga in kleur

Post by PrIEsTER »

Ik vind enkele kleurenpagina's altijd wel leuk als intro. Het heeft een Special Edition/exclusiever-gevoel.
De hele manga inkleuren hoeft niet, want alles werkt perfect in zwart/wit. (liever een lagere prijs!)

Soms "schrik" ik wel van de inkleuring van personages op covers, posters en in anime. Ik vind het wel een leuk gegeven, omdat je dan alles in de kleuren ziet die de mangaka in gedachten had.

User avatar
kolemijn
Posts: 316
Joined: Mon Nov 14, 2011 19:17
Location: Gent

Re: Discussie nr. 41: Manga in kleur

Post by kolemijn »

Ik heb vandaag de full color edition van Higschool of the Dead zien liggen in de Poort en ik moet zeggen dat ik het niet echt geslaagd vond :?

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 41: Manga in kleur

Post by NeeNee »

^ Ja, dat is nog zoiets. Ik vraag mij af of die deluxe ingekleurde versies nu echt beter verkopen...

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 41: Manga in kleur

Post by Brook500 »

NeeNee wrote:^ Ja, dat is nog zoiets. Ik vraag mij af of die deluxe ingekleurde versies nu echt beter verkopen...
Beter niet denk ik. Het is meer iets dat de fans van het genre willen hebben als extraatje. :wink:
Image

Post Reply