Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Post by NeeNee »

M.a.w. wanneer wordt manga(/anime) een obsessie?

Meerdere mensen hier hebben al aangegeven dat ze verschillende honderden euro's per maand aan manga uitgeven, maar alhoewel sommigen pogen te minderen, schijnen de meesten het toch niet echt als een probleem te zien. Is er een punt waarop manga(/anime/merchandise) kopen ongezond wordt? Heb je ooit al eens het gevoel gehad dat je eigenlijk echt te veel aan het spenderen was, zonder dat je er iets aan kon of wilde doen?

Of zijn er andere manieren waarop manga/anime te belangrijk kan worden? Als je niet meer aan je schoolwerk toekomt omdat je voortdurend zit te lezen? Als je aan niets anders kunt denken? Wanneer stopt een hobby een hobby te zijn en wordt het een hindernis?

(Denk erom, dit is een discussietopic. Persoonlijke ervaringen mag, maar probeer het ook in de ruimere context te zien.)

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Post by Marv »

Overmaat schaadt. Dat is bij alles zo.
Bij mij is het nooit erover gegaan denk ik maar ik was toch vrij hard bezig met anime (manga altijd beetje minder) vroeger.

En honderden euro's per maand? Voor een student lijkt me dat vrij moeilijk, behalve als ze een steady job hebben en alles daaraan uitgeven.
Ik kan me niet voorstellen hoe ik rond zou moeten komen als ik nog veel manga/DVD's/strips/... kocht. Ik werk nog niet, krijg wel zakgeld maar das genoeg voor uit te gaan en eten te kopen.
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Post by Tamara »

Wat te veel is, hangt af van wat er binnenkomt. Zolang iemand aan zijn/haar verplichtingen voldoet en een financiële buffer opbouwt, zie ik niet in waarom een groot deel van het geld dat overblijft niet aan een hobby uitgegeven mag worden. Al ben ik zelf niet echt onder de indruk als alles naar één hobby gaat. Horizon verbreden en al dat.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Post by Brook500 »

Ik ben 't volledig met Tamara eens. Zolang je je niet over je maandloon zit, ben je binnen de limiet van 'het teveel zijn'. :wink:
Als je van manga/anime of eender welke hobby de prijzen ervan veel te hoog vindt, kun je nog altijd uitkijken naar tweedehands & hopen dat je die dingen niet te zwaar zijn toegetakeld.
Image

PrIEsTER
Posts: 164
Joined: Sun Feb 20, 2011 21:10

Re: Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Post by PrIEsTER »

Ik beperk me juist om deze redenen tot enkel Nl-manga. Deze markt is nog overzichtelijk, je kunt nog altijd de 'nieuwste' uitgaven volgen en je kan je er niet in failliet kopen. Als ik soms zie hoeveel 'internationale' series hier passeren voel ik me soms geintimiteerd om daar dan ook nog eens aan te beginnen. Als je de hoeveelheid manga al moet lezen om gewoon up-to-date te zijn met bv One Piece, Naruto, Detective Conan,... Je kan het natuurlijk rustig aan doen, maar ik zou wss het grootste deel van de reeksen in één keer kopen. De guess the manga-topic vind ik ook altijd redelijk indrukwekkend van de forumleden en bewijst hoeveel manga sommigen achter de kiezen hebben.
Ik probeer me dus gewoon in te tomen met één markt te proberen volgen...

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Post by Weertangel »

Ik hou me qua uitgaven aan 100 euro per keer dat ik naar de speciaalzaak ga, en dat is eens in de 2-3 maanden, sinds ie een stad weg ligt kom ik ook niet in de verleiding om "even"binnen te lopen.
Wat ik ook doe is mijn hobby's combineren zodat de een de andere aanvult en ik niet constant zit te lezen,dus veel gamen ertussen als afwisseling of gewoon wat films kijken.

Ik volg ook geen series die +50 volumes hebben simpelweg omdat het dan meestal om aktie series gaat en die volg ik liever via scanlations, scheelt nogal wat ruimte. :)
De einige uitzondering op die regel is Negima! , die is intersant genoeg qua verhaal en afwisseling dat het de moeite is om alles te kopen.

Ik pik ook vaak nieuwe series op gewoon om mijn oneinige nieuwschierigheid te bevredigen, wat mijn grootste fout is...

Wat ook bij mij helpt(en wat niet echt een pluspunt is) is dat door mijn epileptie-aanvallen mijn geheugen nogal slecht is geworden( of het komt door al die klappen op mijn hoofd...) en ik vaker series herlees dan de meeste mensen.
Als je daarbij ook nog eens bijrekent dat ik ook strips(Storm) comics(Witchblade ect) novels(fantasy voornamelijk) en manga lees, dan zie je wel dat ik mijn handen vol genoeg heb zonder elke week wat bij te kopen hehe.

En trouwens, die 100 euro die ik bij de speciaalzaak uitgeef dekt alle 4 de categorieën, dus ben wat dat betreft nogal zuinig in verglijking met sommige van jullie :twisted:

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Post by NeeNee »

Weertangel wrote:Ik hou me qua uitgaven aan 100 euro per keer dat ik naar de speciaalzaak ga, en dat is eens in de 2-3 maanden, sinds ie een stad weg ligt kom ik ook niet in de verleiding om "even"binnen te lopen.
Ik koop het meeste via het internet. Dat is twee klikjes. :mrgreen:

Tip: nooit een kredietkaart nemen als je niet veel geld hebt.

PrIEsTER
Posts: 164
Joined: Sun Feb 20, 2011 21:10

Re: Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Post by PrIEsTER »

Neenee is dus stinkend rijk!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Post by Tamara »

PrIEsTER wrote:Neenee is dus stinkend rijk!
Nou ja, wat is stinkend rijk? Het is over het algemeen niet zo moeilijk om geld over te houden voor je hobby.

Uhm, stel je een 22-jarige voor die net is begonnen met werken en netto €1000 per maand verdient (ongeveer het minimumloon voor een Nederlandse 22-jarige). Daarnaast komt er nog €70 zorgtoeslag binnen. Deze jonge werknemer woont op zichzelf, heeft geen auto en gaat elke dag met de bus naar kantoor in het stadje verderop.

De vaste lasten bedragen:
Huur - €400
G/W/L - €80
Verzekeringen - €120
Busabonnement - €40
Telefoon/TV/Internet - €55
Abonnementen - €5
Totaal: €700

Daarnaast is gebudgetteerd:
Boodschappen - €100
Kleding - €40
Overig - €30
Spaargeld - €100
Totaal - €270

€700 + €270 = €970
€1070 - €970 = €100

Is dan dan verantwoord om €100 per maand aan manga uit te geven? Ja, dat moet kunnen. Is de persoon in kwestie rijk? Nee, deze mangalezer zit in een piepklein rijtjeshuisje/oud appartement en zal van z'n spaargeld niet op vakantie kunnen.

Dit is natuurlijk een voorbeeld, een fictief persoon die ongeveer gemiddeld handelt. Persoonlijke situaties kunnen nogal verschillen. €1070 is bijvoorbeeld een stuk minder als je een auto bezit.

User avatar
Gurenn
Posts: 238
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Post by Gurenn »

^ 400 euro huur voor zelfs maar een klein huis is hoogst onrealistisch. Ik ken iemand die als woonplaats welgeteld één kamer heeft. Met G/W/L inbegrepen kost hem dat 500 euro per maand. Tenzij de huurprijzen in Nederland een stuk lager liggen kom je met 1000 euro per maand niet ver om alleen te wonen.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Post by Tamara »

Mijn huis is onrealistisch? Nou ja, volgens de gemiddelde TomTom bestaat het inderdaad niet, nee :)

Locatie, locatie, locatie. Het maakt nogal een verschil of je in een grote stad als Arnhem of Utrecht zit, of in één van Nederlandse vele kleinere plaatsen. Hier in de omgeving kun je voor minder dan €400 een rijtjeswoning uit de jaren '50/60 huren. In uithoeken zoals Zeeland en Friesland schijnt het nog goedkoper te kunnen. In een grote stad betaal je natuurlijk al snel het dubbele. Geen idee wat je in België betaalt aan huur en verzekeringen, wat het minimumloon is en welke toeslagen/subsidies daar aan te vragen zijn.

Misschien kan een Vlaming even een fictief budget opstellen? :)

User avatar
Hinote
Posts: 55
Joined: Sun Jul 11, 2010 15:57
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Post by Hinote »

Een busabonnement (buzzypass) in België kost maar 22 euro per maand. Maar eigenlijk zou je een jaarabonnement moeten nemen want dat is dan uitgerekend per maand maar 14 euro.
En zelf verhuren mijn ouders een verdieping met 2 slp aan 510 euro/maand, w/g/l inbegrepen.

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Post by Marv »

100€ voor eten en drinken? :D
Als je de hele maand spaghetti en aldi kost eet, dan mss ja. :P
100/30 = 3,33... € dat je per dag aan eten uitgeeft.
Das echt weinig, nee? Halve kilo kip is al 4€ ofzo, koop een broodje in de winkel = 2€, ga eens frieten eten = 2,5€ ,...


Even nuanceren: ik vind je schattingen behoorlijk realistisch maar voor mezelf klopt het gewoon niet.
Mijn internet/TV/tel is standaard 75€ per maand voor het belcacom abonnement. En het G W L zal ook wel meer zijn denk ik.
De huur, als je samenwoont met anderen in een huis betaal je 400 of zelfs minder (maat van me woont voor 250/maand in een huis, G W L inbegrepen) maar als je alleen woont in een appartement ofzo dan is 400 inderdaad wat weinig maar bon, das variabel he.
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Post by Tamara »

€25 per week is redelijk. Ik besteed zo'n €20 per week aan eten en het is niet alsof ik verhonger. In tegendeel zelfs. Ik koop nog wat 'dure' producten ook, bijvoorbeeld vrije uitloopeieren in plaats van scharreleieren. Mijn brood komt van de bakker. €2,15 per brood is duur, maar het is het zó waard. Het is gewoon een kwestie van slim kopen en koken. Koken is over het algemeen goedkoper dan kant-en-klaar, tenzij je werkelijk de meest afschuwelijke, ongezonde magnetron-rotzooi naar binnen werkt.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Post by pietel »

Ik zit gauw aan 30-35euro voor een week eten, en dat is een week zonder uitspattingen, tel daar maar zowiezo 10 euro bij voor een terrasje, een fles wijn, een zak chips etc.
Dit jaar betaalde ik maandelijks 300euro voor huur met alles inbegrepen (ook internet), omdat ik samenwoonde met anderen.
Volgend jaar ga ik een appartement huren, dus gaat dat omhoog naar zo'n 600euro. Wel een degelijk appartement in centrum Antwerpen.

Wel ja, anime en manga is lang niet mijn grootste kost. Ik spaar veel sneller geld uit door een skivakantie of een weekendje pukkelpop te laten vallen.
maar dat zie ik me eigenlijk ook niet doen, dringend eens opslag vragen :D
Image

Post Reply