Guest review: Black Lagoon

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Guest review: Black Lagoon

Post by Brook500 »

Mangaka: Hiroe Rei
Genre: Seinen
Status: nog lopend - 9 delen
Talen: Japans (origineel/Shogakukan), Frans (eerste bij Kabuto/5 delen, daarna bij Kaze Manga/9 delen), Engels (Viz/9 delen), Duits (Carlsen Comics/9 delen), Spaans (Norma/2 delen)
Covers (franse)
ImageImageImageImageImageImageImageImageImage


Wanneer de jonge kantoormedewerker Rokuro Okajima tijdens een boottocht in contact komt met enkele huurlingen, neemt zijn leven een hele andere wending.
Hij besluit om samen te werken met die huurlingen en hij krijgt de bijnaam 'Rock'.
Hij komt te weten dat ze een goede samenwerking hebben met de Russische maffia genaamd 'Hotel Moscow' en met de chinese maffia 'Hong Kong Triad'.
Ze voeren verschillende missies uit voor hun 'klanten', waaronder veel tegen andere maffiaorganisaties.

Deze serie vind ik nog altijd even top als de eerste delen. Vele coole gevechten, personages en leuke missies.
Mijn favoriete arcs blijven nog altijd de Yakuza en Roberta-arc (waarvan de laatste is verwerkt in een OVA van 5 afleveringen).
Mijn favoriete personage zijn er eigenlijk nogal veel, maar om de belangrijkste te zeggen: Revy, Chang, Balalaika, de Romaanse tweeling Hansel en Grettel, Ginji, Roberta & Fabiola.
De serie heeft een prachtige tekenstijl en ook de humor die er meestal in voorkomt kan ik best wel appreciëren.

Over Hiroe's tempo ben ik wel wat minder tevreden. Het laatste deel viert in oktober zijn 2de verjaardag en er is allang geen nieuw hoofdstuk uitgegeven.
En ik die dacht dat Kentaro Miura (Berserk) er altijd zolang over deed. :?
Ook een echte plot heeft de serie (nog) niet. Maar zo zijn er vele andere serie als BL.
Voor diegene die graag een serie met keiharde actie lezen en veel tekst lezen, is deze wel geschikt voor hun.
Last edited by Brook500 on Thu Oct 20, 2011 14:32, edited 3 times in total.
Image

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Guest review: Black Lagoon

Post by pietel »

Black Lagoon wordt uitgegeven in een seinen-magazine Sunday GX.
Het is ook moeilijk om voor te stellen dat het shonen is, alle thema's zijn super volwassen.

Ik hou van Black Lagoon omdat de verschillende arcs intelligent en complex zijn opgebouwd. De basis van Black Lagoon draait gewoon rond kick-ass gevechten en megacoole gangsterpersonages, maar er wordt steeds een echt verhaal opgebouwd. Ik zou het persoonlijk plot noemen, want als Black Lagoon op één vlak verschilt met de meeste hersenloze actiereeksen, is dat het een interessant achtergrondverhaal heeft, tamelijk politiek getint zelfs. Het is ook geen aanrader voor mensen die snelle actie zoeken, want er staat inderdaad heel veel tekst in met ingewikkelde machtverhoudingen en bijkomende informatie.

Ik prefereer ook de manga boven de anime. Die laatste is meer rechttoe rechtaan en is beter voor de actiefans, maar ik kan niet begrijpen hoe Revy in van die blitse minutenlange vuurgevechten nooit geraakt wordt door een enkele kogel. In de manga valt dat niet zo op.
Image

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Guest review: Black Lagoon

Post by Brook500 »

pietel wrote:Black Lagoon wordt uitgegeven in een seinen-magazine Sunday GX.
Het is ook moeilijk om voor te stellen dat het shonen is, alle thema's zijn super volwassen.
Bedankt voor de bevestiging, Pietel. Ik wist 't zelf al niet meer want de franse uitgeverij Kaze manga labelt de serie als shonen. :? Maar op wiki & myanimelist staat wel degelijk seinen. Ik heb 't al verandert bij de openingspost. :wink:
Ik prefereer ook de manga boven de anime. Die laatste is meer rechttoe rechtaan en is beter voor de actiefans, maar ik kan niet begrijpen hoe Revy in van die blitse minutenlange vuurgevechten nooit geraakt wordt door een enkele kogel. In de manga valt dat niet zo op
Dat probleem is gewoon heel simpel omdat 't Revy is. 8)
Image

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Guest review: Black Lagoon

Post by Weertangel »

Hmm, deze zal ik eens checken als ik toe ben aan een nieuwe serie :) had er al wat van gehoord maar het echte verhaal wist ik nog niet..
Goede review!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Guest review: Black Lagoon

Post by Brook500 »

Weertangel wrote:Hmm, deze zal ik eens checken als ik toe ben aan een nieuwe serie :) had er al wat van gehoord maar het echte verhaal wist ik nog niet..
Goede review!
Aangezien de mangaka nu nog altijd aan 't luieren is, is 't nu het geschikte moment daarvoor. :mrgreen:
Image

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Guest review: Black Lagoon

Post by The Donkey »

deze serie klinkt zeer intressant!
moet maar even zien wannneer ik hem start, maar bedankt voor de review:D

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Guest review: Black Lagoon

Post by Hercule »

Aangezien de mangaka nu nog altijd aan 't luieren is
Het duurt nu wel erg lang, de laatste keer dat ik iets hoorde over Black Lagoon was toen de manga-ka zijn online lezers kanker (!) toewenste :?
Niettemin vind ik het een van de betere manga. Interessant verhaal en goed uitgewerkte personages die tot leven komen dankzij de prachtige tekenstijl.
Image

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Guest review: Black Lagoon

Post by The Donkey »

lol, hij weet zich in ieder geval duidelijk te makenXD

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Guest review: Black Lagoon

Post by Hercule »

Dat wel maar ik heb liever dat ie een keertje verder gaat met zijn manga
Image

Post Reply