Discussie nr. 33: Manhwa zijn ook manga

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Discussie nr. 33: Manhwa zijn ook manga

Post by NeeNee »

Zoals jullie allemaal wel weten zijn er naast de Japanse manga ook Koreaanse manhwa en Chinese manhua. Het meest zichtbare verschil tussen de eerste twee is dat manga van rechts naar links gelezen worden en manhwa van links naar rechts. Veel uitgeverijen vinden dit onderscheid echter te moeilijk en rangschikken gewoon alles onder de noemer "manga". Dit geldt met name voor Tokyopop, dat een groot aantal manhwa in zijn collectie had, maar ook bij veel Franse uitgeverijen staat de hele boel onder het kopje "manga-collectie" met hoogstens een voetnoot om aan te geven dat het hier eigenlijk om een Koreaanse of Chinese strip gaat.

Wat denken jullie hiervan? Is het normaal dat uitgevers alles onder één noemer willen scharen en is manga nu eenmaal de meest bekende naam? Of wordt de Koreaanse/Chinese schrijvers tekort gedaan door hun werk onterecht als Japans te presenteren? Wat zouden de gevolgen voor de uitgeverijen en het koopgedrag (kunnen) zijn als manhwa/manhua hun eigen categorie zouden krijgen?


Opm.: De situatie hier is niet hetzelfde als bij Manga van eigen bodem, waar schrijvers er zelf voor kiezen om hun werk als 'manga' te benoemen.

User avatar
Hinote
Posts: 55
Joined: Sun Jul 11, 2010 15:57
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 33: Manhwa zijn ook manga

Post by Hinote »

Ik heb er nooit problemen mee gehad, eigenlijk nooit opgemerkt dat 'Japans' werd bestempeld. Dus ik zie niet goed wat je goed wat je bedoelt met die uitgevers.
Ik zie direct dat het niet om een manga gaat aan de leesrichting, naam van de tekenaar en zelf aan de tekenstijl.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 33: Manhwa zijn ook manga

Post by Brook500 »

't is voor de uitgeverijen misschien niet zo'n slechte zet, want tenslotte heeft manga een groter & uitgebreider succes dan de manhwa & manhua.
De meeste mensen zien niet direct naar de auteurnaam & bladeren er soms gewoon in zonder 't te merken dat 't wel of niet een manga vasthebben. :?
De beginneling zou 't raar vinden moesten ze opeens een 'manga' kopen die je van links naar rechts moet lezen.
Maar er zijn natuurlijk ook oudere gewone manga die je van links naar rechts leest. :? (oa Rave, Ah! My Goddess, Akira, Tezuka-reeksen, Taniguchi-reeksen)
Normaal zie ik altijd wel eerst na of de serie wel degelijk manga, manhwa of manhua is. Want ikzelf koop liever manga. Manhwa als de serie mij boeit, maar eigenlijk zelden manhua.
Bij Manhwa vind ik sommige arts prachtig getekend. :)
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 33: Manhwa zijn ook manga

Post by Koen »

In Frankrijk merk je dat de mangafans nogal vaak in een (heel) grote boog om manhwa heen lopen. Typische manhwa uitgeverijen hebben een levensduur van maximum een handvol jaren. Dat komt nog steeds omdat voorloper Tokebi de markt overstelpte met onmiddellijk een enorm aanbod waarvan slechts een handvol van enige kwaliteit voorzien waren. Dus als je iets bestempelt als manwha raak je het in Frankrijk niet kwijt. Voorzichtig en gecamoufleerd een manwha introduceren in je mangacollectie is daarom de enige manier om manwha uit te geven. En dan nog zorgt het zelden voor een verkoop om u tegen te zeggen.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 33: Manhwa zijn ook manga

Post by NeeNee »

Hinote wrote:Ik heb er nooit problemen mee gehad, eigenlijk nooit opgemerkt dat 'Japans' werd bestempeld. Dus ik zie niet goed wat je goed wat je bedoelt met die uitgevers.
Wat valt er niet te snappen? Uitgevers als Tokyopop, nieuwssites als Manganews en stripwinkels als De Poort noemen alles wat Aziatisch is manga (= Japans), ook al komt het uit Korea of China. Zelfs onze eigenste Mangaheuvel heeft de manhwa gewoon onder "Manga reviews" staan.
Ik zie direct dat het niet om een manga gaat aan de leesrichting, naam van de tekenaar en zelf aan de tekenstijl.
Manhua worden ook van rechts naar links gelezen, dus die leesrichting zal je niet altijd helpen.

En een leek ziet heus niet zo gemakkelijk het verschil tussen een Japanse, Koreaanse en Chinese naam, laat staan het subtiele verschil tussen de tekenstijlen.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 33: Manhwa zijn ook manga

Post by Brook500 »

NeeNee wrote: Zelfs onze eigenste Mangaheuvel heeft de manhwa gewoon onder "Manga reviews" staan.
We kunnen daar wel iets aan doen hé Neenee. :wink:
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 33: Manhwa zijn ook manga

Post by NeeNee »

Brook500 wrote:
NeeNee wrote: Zelfs onze eigenste Mangaheuvel heeft de manhwa gewoon onder "Manga reviews" staan.
We kunnen daar wel iets aan doen hé Neenee. :wink:
Goh, het is niet dat ik er zelf nu zo ontzettend tegen ben. Het is gewoon iets dat mij opviel en dat mij leuk leek om eens over te speculeren.

Zouden manhwa echt zoveel minder verkopen? Of zou een nieuwe naam juist de aandacht trekken? Manga stonden in het begin ook in de kijker omdat het iets nieuws & exotisch was.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 33: Manhwa zijn ook manga

Post by Weertangel »

Nou, ik heb tot nu toe altijd wel een beetje op het verschil gelet en als ik hier iets poste over een manhwa dan zette ik het er ook altijd bij.

Echter wat de uitgeverijen doen is gewoon alles dat uit azië komt manga noemen simpelweg om de mensen niet in verwarring te brengen.
En als je toch nog meer van zo'n serie zoekt dan zoek je gewoon op artiest, kom je vanzelf wel uit op het goede punt.

En de andere leesrichting is ook een goede hint ;)

Zelf volg ik een paar Manhwa series, voornamelijk Witch Hunter, maar ook Ragnarok: Into the abyss.
Echter, WH is traag met updates en Ragnarok staat al jaren still vanwege de MMO game die ze erover aan het maken zijn.....

Grootse probleem van manhwa is dat de meeste series nog trager uitgebracht worden dan zelfs comics en er veel series zijn die gewoon nooit afgemaakt zijn... :(

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 33: Manhwa zijn ook manga

Post by NeeNee »

Weertangel wrote:Grootse probleem van manhwa is dat de meeste series nog trager uitgebracht worden dan zelfs comics en er veel series zijn die gewoon nooit afgemaakt zijn... :(
Tja, dat heeft wel een beetje te maken met het feit dat veel Engelse manhwa van Tokyopop waren. Die uitgeverij stond nogal bekend om het stopzetten van reeksen die niet meteen genoeg verkochten.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 33: Manhwa zijn ook manga

Post by Brook500 »

NeeNee wrote:
Brook500 wrote:
NeeNee wrote: Zelfs onze eigenste Mangaheuvel heeft de manhwa gewoon onder "Manga reviews" staan.
We kunnen daar wel iets aan doen hé Neenee. :wink:
Goh, het is niet dat ik er zelf nu zo ontzettend tegen ben. Het is gewoon iets dat mij opviel en dat mij leuk leek om eens over te speculeren.

Zouden manhwa echt zoveel minder verkopen? Of zou een nieuwe naam juist de aandacht trekken? Manga stonden in het begin ook in de kijker omdat het iets nieuws & exotisch was.
Ik wil gerust een topic apart maken voor manhwa/manhua als dat goed is.
Weertangel wrote:Grootse probleem van manhwa is dat de meeste series nog trager uitgebracht worden dan zelfs comics en er veel series zijn die gewoon nooit afgemaakt zijn... :(
Ik koop juist om die reden liever manhwa/manhua-reeksen die al gedaan zijn. :wink:
Image

User avatar
Hinote
Posts: 55
Joined: Sun Jul 11, 2010 15:57
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 33: Manhwa zijn ook manga

Post by Hinote »

NeeNee wrote:
Hinote wrote:Ik heb er nooit problemen mee gehad, eigenlijk nooit opgemerkt dat 'Japans' werd bestempeld. Dus ik zie niet goed wat je goed wat je bedoelt met die uitgevers.
Wat valt er niet te snappen? Uitgevers als Tokyopop, nieuwssites als Manganews en stripwinkels als De Poort noemen alles wat Aziatisch is manga (= Japans), ook al komt het uit Korea of China. Zelfs onze eigenste Mangaheuvel heeft de manhwa gewoon onder "Manga reviews" staan.
Ik zie direct dat het niet om een manga gaat aan de leesrichting, naam van de tekenaar en zelf aan de tekenstijl.
Manhua worden ook van rechts naar links gelezen, dus die leesrichting zal je niet altijd helpen.

En een leek ziet heus niet zo gemakkelijk het verschil tussen een Japanse, Koreaanse en Chinese naam, laat staan het subtiele verschil tussen de tekenstijlen.
Dat van Tokyopop zie ik ook maar dat is maar 1 uitgeverij en volgens jou zijn er meerder. Wat betreft manga-news, ik vind dat er duidelijk bijstaat of het een Manga, Manhua of Manhwa is.

Als de leesrichting niet helpt is het de naam wel, bij mij dan toch. Ik heb het leren herkennen.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 33: Manhwa zijn ook manga

Post by NeeNee »

Hinote wrote: Dat van Tokyopop zie ik ook maar dat is maar 1 uitgeverij en volgens jou zijn er meerder. Wat betreft manga-news, ik vind dat er duidelijk bijstaat of het een Manga, Manhua of Manhwa is.

Als de leesrichting niet helpt is het de naam wel, bij mij dan toch. Ik heb het leren herkennen.
Maar veel winkels doen het ook zo. En je zegt zelf, het verschil tussen de namen moet je leren.

Volgens mij hebben veel beginnelingen helemaal niet door dat ze een manhwa vasthebben en denken ze dat het gewoon een gespiegelde manga is. Soms vind je nog een vermelding op de achterkant, maar ook niet altijd, zeker niet bij oudere reeksen. En zonder dat is het verschil echt moeilijk te zien.

Post Reply