Guest review: Fairy Tail

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Guest review: Fairy Tail

Post by Brook500 »

Mangaka: Hiro Mashima
Genre: shonen
Status: nog lopend - 27 delen
Talen: Japans (origineel)Kodansha/Frans 18 delen (Pika)/Engels 13 delen (eerst bij Del Rey, nu bij Kodansha US)/ Duits (geen informatie)/Spaans 9 delen (Norma)
Covers (franse)
ImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Het verhaal speelt zich af in de magische wereld Fiore. In deze wereld bestaan er een talrijk aantal Guilds waar Magiërs hun krachten gebruiken om hun kost te verdienen.
Lucy, een knappe jonge Stellarmagiër, wil maar al te graag naar de bekendste Guild gaan: Fairy Tail.
Onderweg komt zij Natsu tegen, een jongeman die gebruik maakt van Dragonhuntermagie.
Wanneer Natsu (nadat hij alweer een deel van een stad vernietigd heeft tijdens zijn opdracht) haar interesse heeft gehoord, wilt hij haar met veel plezier uitnodigen naar Fairy Tail.

Lucy komt veel sterke magiërs tegen en vorm samen met Natsu, Happy, Grey en Erza een team.
Tot zover ik heb gelezen (uptodate met de scans) duurt het heel lang alvorens je toch echt een plot begint te krijgen in deze reeks.
De vele verwijzingen naar Mashima's Rave beginnen op de duur wel te vervelen en hij heeft ook precies niet erg veel zin naar het zoeken van personages met een andere naam, uiterlijk, wapens en/of techieken dan dat we van Rave gewend zijn. :(
Maar ik vind de laatste 2 arcs die ik nu heb gelezen (de laatste is nog wel bezig) pakken beter dan helemaal in 't begin van 't verhaal.
Mashima's humor komt ook in deze reeks heel duidelijk aan bod (wat dus heel goed is :D ) en zijn tekenstijl blijft één van mijn favoriete qua shonen.

Momenteel is de serie aan 27 delen in Japan en ik denk dat het toch zeker op z'n minst even lang gaat worden als Rave (35 delen).
Maar aangezien er nog een aantal dingen zijn die nog onthuld moeten worden kan het verhaal misschien nog wat langer duren.
Fairy Tail is misschien een lange reeks, maar Mashima slaagt er toch altijd in om zijn arcs kort te houden (voor shonenseries toch).
Ik raad de lezers toch wel aan om eerst Rave te lezen. Want anders zouden ze met de verwijzingen het omgekeerde denken. :wink:
Er komen termen zoals Etherion, de technieken van het Rave-zwaard, enzovoort, in.

Zowel in Japan als in Frankrijk is deze reeks razend populair en ook de anime kan het publiek bekoren, want die is nog steeds bezig en dat hadden ze in Japan niet in gedachten. :o
Last edited by Brook500 on Thu Oct 20, 2011 14:24, edited 7 times in total.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Guest review: Fairy Tail

Post by NeeNee »

De review in de laatste Aniway zei ook dat het gebrek aan een groter plot op den duur ging vervelen. Dat heb ik bij Rinne ook een beetje...

Maar ben ik niet van plan om FT te lezen. Rave was al behoorlijk cliché, en van wat ik ervan hoor (en gelezen heb) krijg ik niet meteen de indruk dat deze opvolger echt een meerwaarde gaat bieden; het is eigenlijk gewoon meer van hetzelfde. Dan kan ik beter Rave afwerken. :)

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Guest review: Fairy Tail

Post by Weertangel »

Ik heb de serie zelf nooit gelezen al heb ik hem wel veel zien staan in winkels, maar het kon me niet meteen aanspreken, en aangezien ik Rave nog niet eens ken zal ik aan deze niet snel beginnen :(

PS: goede review! maar doe wel snel iets aan een paar van die typfouten (zever lol! ) ;)

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Guest review: Fairy Tail

Post by Brook500 »

Weertangel wrote:PS: goede review! maar doe wel snel iets aan een paar van die typfouten (zever lol! ) ;)
Pm maar de welke het zijn & ik corrigeer ze. :wink: Ik ben al blij dat 't er maar een paar zijn. 8)
Image

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Guest review: Fairy Tail

Post by Berserker500 »

Fairy Tail blijf ik een vermakelijke reeks vinden maar ik kan me soms wel ergeren aan de Rave verwijzingen en het gebrek aan plot.
Al een geluk maakt de humor en de mooie tekenstijl veel goed. :D

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Guest review: Fairy Tail

Post by pietel »

Fairy Tail is zeker beter dan Rave. De tekenstijl, de setting, de personages, Mashima heeft duidelijk vooruitgang geboekt.
De FT-wereld is een stuk completer dan zijn voorganger.

Maar zeker in het begin, zijn er teveel personages (een hele gilde) die niet uitgewerkt zijn. En het duurt een hele tijd voor je een beetje emotioneel betrokken bent bij die personages.
De enige karakterontwikkeling bestaat uit het verkrijgen van nieuwe krachten. en dat is spijtig, want de potentie is zoveel groter.
Image

Post Reply