Discussie nr. 29: Manga lezen vanaf 't begin?

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Discussie nr. 29: Manga lezen vanaf 't begin?

Post by Brook500 »

Lees jij mangareeksen vanaf het eerste deel? Of sla je meteen een paar delen over?
Uiteraard bestaat er manga waar dat bij mogelijk is & je, zonder iets van het verhaal te missen, meteen (vanaf bv deel 3) kunt beginnen met de reeks.
Of wat je ook kunt doen: eerste deel van de reeks lezen, enkele delen overslaan & dan verder lezen.
Laat jullie mening maar eens horen. :)

Ik vind persoonlijk dat je manga soswieso altijd vanaf het eerste deel moet lezen & daarna trouw ieder deel moet opvolgen.
Je kunt zo nooit belangrijke informatie missen & ook de eerste verschijningen van de personages op de voet volgen.

Maar bij strips (diegene die ik ken toch) vind ik dat niet zo belangrijk.
Ik heb vroeger veel Jommekes, Kiekeboes & Kuifjes gelezen & daar mis je eigenlijk niets belangrijk van de reeks.
Het zijn zo goed als altijd avonturen die na ieder deel afgerond zijn.
Last edited by Brook500 on Sun May 08, 2011 20:24, edited 1 time in total.
Image

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 29: Manga lezen vanaf 't begin?

Post by Weertangel »

Ik lees altijd een serie vanaf het begin, maakt niet uit of het manga, comic of strip is, er zijn altijd wel dingen uit eerdere delen die belangrijk zijn om te weten.
Enige reden dat ik latere delen eerst zal lezen is als ik de eerste delen niet kan vinden in winkels en ik de serie toch graag wil lezen.
Al zal ik ze natuurlijk wel later kopen als ze weer verkrijgbaar zijn :)

En je hebt gelijk Brook, strips zijn meestal maar losse verhalen met minimale verwijzingen(zeker de series die jij opnoemde :lol: !)
maar er zijn zat andere strips(Aria, Storm, Agent 327) waar het toch belangrijk is dat je de eerdere ook hebt gelezen.
Maar persoonlijk vind ik dat bij manga het echt belangrijk is dat je alles vanaf het begin hebt gelezen, sinds sommige series al snel ingewikkeld worden.(of er worden gewoon kleine belangerijke dingen gezegt)

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 29: Manga lezen vanaf 't begin?

Post by Koen »

Ik lees ook altijd alles vanaf deeltje 1. Maar doe dat ook bij strips en boeken... of televisieseries... Allez, je noemt nu enkele simpele familiestrips maar het merendeel van de strips kan je ook niet volgen als je niet vanaf deel 1 leest. Er zijn zelfs strips die ik niet kan volgen ook al lees ik ze vanaf deel 1 :)

Ik vind het altijd raar als er zo hier en daar een specifiek deeltjes uitverkocht raakt... Das zo raar... Ofwel volg je een reeks, ofwel niet, maar zo hier en daar een deeltje kopen dat doe ik toch echt wel héél zelden.
motivatiedip. help!

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Discussie nr. 29: Manga lezen vanaf 't begin?

Post by Kira »

Ik koop alles vanaf deel 1 en volg daarna gewoon trouw de volgorde. Met uitzondering Death Note 12 omdat ik dat lelijk matteding wou hebben...
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

PrIEsTER
Posts: 164
Joined: Sun Feb 20, 2011 21:10

Re: Discussie nr. 29: Manga lezen vanaf 't begin?

Post by PrIEsTER »

Mijn aanpak, zonder twijfel: steeds vanaf deel 1 kopen. Zo heb je zeker niets gemist van de achtergrondinformatie en eerdere
plotwendingen.

Soms heb je natuurlijk wel manga die vanaf een bepaald volume pas een structuur/verhaal volgen.
Kijk naar Yugioh, de eerste delen hadden nog niets te zien met de speelkaarten, deze kwamen er pas later in (en daarna
niets anders meer).
Detectieve Conan valt ook te volgen in aparte manga (behalve natuurlijk de verhaaltjes die over 2 manga verspreid zijn... :silly: )

PS: ik kan enkel mijn mening geven over in het NL verschenen manga :D

noot
Posts: 47
Joined: Sun Jul 09, 2006 21:54

Re: Discussie nr. 29: Manga lezen vanaf 't begin?

Post by noot »

-
Last edited by noot on Wed Jul 05, 2017 9:27, edited 1 time in total.

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Discussie nr. 29: Manga lezen vanaf 't begin?

Post by Kira »

En ook in de personages vanbinnen soms; na verloop van tijd heb ik soms het gevoel dat ze minder extreem dit of dat zijn. (Of misschien begin ik hun karakter gewoon te worden?)
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 29: Manga lezen vanaf 't begin?

Post by pietel »

Tja het begin is nu eenmaal het begin. Een boek begin je ook niet in de helft te lezen.

Maar het is een interessantere discussie of er manga bestaat waar het begin kan overgeslagen worden...
Vele mangaseries worden jarenlang stukje per stukje op wekelijkse basis getekend. Dat houdt in dat er bijna altijd een zekere evolutie is voor de mangaka.
Door feedback leren ze al werkend aan deze series, welke elementen werken en welke niet.
In de meest extreme gevallen zijn er grote verschillen tussen de eerdere en latere delen van de manga.

Ik ben bijvoorbeeld begonnen met het herlezen van de Bleach manga vanaf volume 7. De eerste hoofdstukken vind ik te vervelend, maar vanaf dat de serie menselijke tegenstanders introduceert (Soul Society) stijgt de spanningsboog enorm. Een geweldige ommeslag voor de serie die daardoor één van de topshonen is geworden (en een formule die Bleach blijft herhalen en herhalen en herhalen).
Om eenzelfde reden zou ik nooit het begin van Reborn herlezen. Het is doelloze clichematige komedie totdat het verhaal opengegooid wordt tot een episch actieavontuur.

Valt het op hoe ik het topic heb veranderd naar "Manga herlezen vanaf 't begin?" :D
Image

noot
Posts: 47
Joined: Sun Jul 09, 2006 21:54

Re: Discussie nr. 29: Manga lezen vanaf 't begin?

Post by noot »

-
Last edited by noot on Wed Jul 05, 2017 9:26, edited 1 time in total.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 29: Manga lezen vanaf 't begin?

Post by NeeNee »

Ben ik nu echt de enige die vaak níet bij het begin begint?

Als het is om een reeks te leren kennen, dan begin ik vaak gewoon met het eerste het beste nummer dat ik in handen krijg. Vaak is dat in koopjesbakken of zo, als ik zin heb om eens iets nieuws te proberen voor een paar euro. Ik koop dan gewoon een willekeurig nummer (vaak het laagste dat ze hebben, maar ook niet altijd) en begin te lezen. Om te weten of een reeks je aanstaat hoef je immers niet het volledige verhaal te kunnen volgen, je merkt rap genoeg of het concept je ligt of niet. En ik ben van mening dat een goede reeks ook zonder achtergrondkennis redelijk te volgen moet kunnen zijn, hetgeen betekent dat ik meestal zelfs de "wat voorafging" oversla.

Als ik daarna besluit de reeks serieus te gaan volgen, ga ik natuurlijk wel op zoek naar nummer 1. Maar het gebeurt even vaak dat ik eerst zoveel mogelijk nummers goedkoop verzamel en er stukken van lees, en dan veel later pas op zoek ga naar de ontbrekende delen.

pietel wrote: Maar het is een interessantere discussie of er manga bestaat waar het begin kan overgeslagen worden...
Yureka kun je perfect beginnen met deel 2. In feite raad ik het zelfs aan, want deel 1 is doelloze inleiding.

Detective Conan kun je overal beginnen, mits je de "is gekrompen door een gif" basisregel kent. Mijn eerste nummer was deel 27, geloof ik.

Get Backers starten bij deel 3 werkt ook prima. Het is wat mij betreft zelfs een stuk beter dan de eerste twee (als ik hier bij het begin begonnen was, had ik zelfs niet verder gelezen).

Maar eigenlijk kun je bij vrijwel elke manga wel halverwege inpikken, hoor. De enige waar ik problemen mee had was Planet Ladder, maar dat kan ook aan de kwaliteit van het verhaal liggen. Ik heb de eerste delen nog altijd niet gelezen.

Vele mangaseries worden jarenlang stukje per stukje op wekelijkse basis getekend. Dat houdt in dat er bijna altijd een zekere evolutie is voor de mangaka.
Door feedback leren ze al werkend aan deze series, welke elementen werken en welke niet.
In de meest extreme gevallen zijn er grote verschillen tussen de eerdere en latere delen van de manga.
Vaak is het inderdaad raadzaam om een stukje in het begin en een stukje later in de serie te lezen.

Langs de andere kant, het gebeurt vrij zelden dan een serie zo drastisch verandert dat je het ene stuk heel goed vindt en een ander heel slecht. Het kan wel (zie Get Backers hierboven), maar het lijkt me toch eerder ongebruikelijk.

Ik ben bijvoorbeeld begonnen met het herlezen van de Bleach manga vanaf volume 7. De eerste hoofdstukken vind ik te vervelend, maar vanaf dat de serie menselijke tegenstanders introduceert (Soul Society) stijgt de spanningsboog enorm. Een geweldige ommeslag voor de serie die daardoor één van de topshonen is geworden (en een formule die Bleach blijft herhalen en herhalen en herhalen).
Om eenzelfde reden zou ik nooit het begin van Reborn herlezen. Het is doelloze clichematige komedie totdat het verhaal opengegooid wordt tot een episch actieavontuur.
Bleach ben ik bewust begonnen met deel 3, omdat dat een album met een gesloten begin en einde was en ik niet met een klifhanger wilde blijven zitten als bleek dat ik het niet leuk vond (wel dus).

Maar in tegenstelling tot jou vind ik die eerste verhaaltjes net de beste. Voor mij werd Bleach saai op het moment dat ze stopten met op Hollows te jagen en we in plaats daarvan steeds dezelfde gevechten tussen dezelfde tegenstanders te zien kregen. Sommige van die individuele gevechten zijn wel cool, maar een enkele plotlijn hoeft voor mij slechts 1-5 albums te duren, geen 20.

noot
Posts: 47
Joined: Sun Jul 09, 2006 21:54

Re: Discussie nr. 29: Manga lezen vanaf 't begin?

Post by noot »

-
Last edited by noot on Wed Jul 05, 2017 9:26, edited 1 time in total.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 29: Manga lezen vanaf 't begin?

Post by NeeNee »

Koen wrote:Ik vind het altijd raar als er zo hier en daar een specifiek deeltjes uitverkocht raakt... Das zo raar... Ofwel volg je een reeks, ofwel niet, maar zo hier en daar een deeltje kopen dat doe ik toch echt wel héél zelden.
Ik doe dat wel, af en toe. Vaak gewoon toevallig, maar soms gebeurt het ook dat ik een bepaald stuk heel goed vind en dat ik dan alleen dat deeltje koop.

Maar over het algemeen denk ik dat zoiets meer te wijten is aan verloren gegane productiestocken of zo. Je zou al erg veel meer moeten verkopen om van één deel een schaarste te hebben terwijl de andere nog volop aanwezig zijn.

noot wrote: Wat Bleach betreft, ik vond de eerste delen ook zeer goed te behappen, en de latere delen vind ik juist van mindere kwaliteit. De tekenstijl ontwikkelt zich best mooi, maar het aantal personages stijgt de pan uit en de wat meer onnozele humor van het begin is niet meer zo prominent aanwezig...
Zo gaat het in de meeste shonen, helaas. Ik vind die losse verhaaltjes in het begin meestal leuker, dus ik vind het altijd jammer als ze daarna met de lange arcs beginnen.

Behalve bij Dragon Ball, daar vind ik het DBZ gedeelte leuker... maar daar hoor ik mensen dan weer veel meer klagen dat het begin beter was. Ik schijn een nogal tegendraadse smaak te hebben. :wink:

Post Reply