Meningen gevraagd over manga in de bibliotheek

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

nele
Posts: 23
Joined: Thu Sep 25, 2008 19:50
Location: Leuven
Contact:

Meningen gevraagd over manga in de bibliotheek

Post by nele »

Op 17 februari houdt Strip Turnhout een studiedag over strips in de bibliotheek: http://www.stichtingbeeldverhaal.nl/799 ... otheek.htm

Ik neem deel als spreker over manga in de bib. Het publiek van de studiedag zal vooral bestaan uit medewerkers van bibliotheken, en ik ben volop aan het brainstormen over wat ik precies ga zeggen. De bibliotheken zijn uiteraard een serieuze groep klanten van onze uitgeverijen, dus het lijkt me belangrijk voor het momentum van manga hier bij ons dat mijn babbel zo nuttig en interessant mogelijk wordt.

Vandaar dat ik links en rechts meningen van ervaringsdeskundigen aan het sprokkelen ben over hoe bibliotheken in Vlaanderen met manga (zouden moeten) omgaan. Mangaheuvel doorzoeken op het woord "bibliotheek" is interessant natuurlijk, maar efficiënter kan ook.

Kunnen jullie me ajb een groot plezier doen en me vertellen wat je denkt over manga in de bib? :)


Eender welk kort of lang antwoord/suggestie/klacht/mening is nuttig. Een paar dingen die ik me bijvoorbeeld afvraag (voel je vooral niet verplicht op al deze vragen antwoorden, het is geen enquête):

Wat zijn de ervaringen van de mensen hier met manga in bibliotheken? Goed? Nooit in de rekken zien staan? Ze staan er, maar te weinig of de verkeerde titels? Nooit zelfs maar overwogen om naar de bib te lopen voor manga?

Denk je dat bibliotheken zich zouden moeten richten op toegewijde mangafans of eerder zouden moeten proberen om een nieuw publiek in manga geïnteresseerd te krijgen? Kinderen, jongeren, volwassenen?

Moest je de kans hebben je locale bibliothecaris/caresse een stuk commentaar of een tip te geven over manga in de bib, wat zou je zeggen? (Bepaalde titels aanraden, een aankoopstrategie aanraden, you name it.)


Alvast enorm bedankt!

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Meningen gevraagd over manga in de bibliotheek

Post by Wimpuls »

Ik ga af en toe naar de stripbib in Meise.
Die is uitgegroeid van een collectie van een jeugdhuis tot een echte, geörganiseerde bibliotheek.
Met de bouw van de nieuwe bib hebben ze zelfs een aparte ruimte gekregen.
Vorig jaar (of 2 jaar geleden) hebben ze hun manga-collectie een boost gegeven met een info-actie en een nieuwe kast.
Je kan drie weken lenen aan een zacht prijsje (15c voor een Naruto, 50c voor een Boeddha), tot 5 stuks per lidkaart.
Alle uitgaves in het Nederlands zijn er te vinden én ze zijn goed up to date. Niks dan goeds :wink:

Als ik ze zo ken, denk ik dat ze je graag zullen helpen met je vragen (contactinfo: zie site).

User avatar
Dauwdrupje
Posts: 98
Joined: Thu Oct 07, 2010 15:38
Location: Dendermonde,België
Contact:

Re: Meningen gevraagd over manga in de bibliotheek

Post by Dauwdrupje »

Ik ga regelmatig naar de openbare bibliotheek in Dendermonde. Ze hebben eigenlijk verrassend veel manga's in hun aanbod, zoals de volledige reeks van Death Note, Monster (nuja, daarvan ontbreken de laatste 3 delen nog), Boeddha en Hiroshima in het Nederlands. Quartier Lointain hebben ze in het Frans, en de meeste films van studio Ghibli zijn ook uit te lenen. Aan de catalogus is te zien dat ze intussen ook MW besteld hebben, en ook de mangaklassiekers van Epo die al uitgekomen zijn hebben ze (op mijn aanvraag) besteld. Ik heb er met de stripverantwoordelijke al eens over gepraat, die zegt dat hij nòg meer zou willen aankopen, maar dat de oudere generatie van medewerkers daartegen is. Nochtans zijn de manga's blijkbaar erg populair... maar hij slaagt er toch meestal in aan te kopen wat hij wilt, dus er zullen nog wel manga's volgen. Ik ben dus eigenlijk erg tevreden over oze bibliotheek, er is een ruim aanbod, voornamelijk op iets ouderen gericht. Misschien zouden ze ook nog een eerder shonen-gerichte reeks kunnen aankopen, nu ik erover denk...

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Meningen gevraagd over manga in de bibliotheek

Post by pietel »

Manga is bij uitstek iets dat heel geschikt is om in een bibliotheek te leggen. Omdat de meeste verhalen vele (en soms nog meer) volumes tellen, is het een grote drempel om zelf manga te kopen, zeker omdat je vaak pas na een aantal boekjes kan beslissen of je het verhaal echt goed vind. In de bibliotheek kan je gemakkelijk een eerste volume uitlenen en dan telkens weer beslissen om verder te lezen.
en als je dan geluk hebt, ontdek je een goede serie en kan je de komende maanden telkens uitkijken naar een bezoek aan de bib en de volgende delen van de serie.

Ik ben vroeger echt van de bibliotheek beginnen houden toen ik ernaar uit begon te kijken om het volgend boek uit een fantasy-serie te pakken te krijgen. gewoon een boek kiezen uit de grote verzameling aanwezige boeken heeft zijn charme, maar een beproefd boek waar je enthousiast op het volgende deel wacht, is toch nog een pak leuker.

Manga heeft bovendien het voordeel dat het snel wegleest, een boekje uitlezen binnen de uitleentermijn is niet zo'n grote opgave als bij dikke romans.
Het grote verschil met europese strips is natuurlijk vooral de volgorde.
Een mangaserie moet je beginnen met het eerste volume, waardoor het aangewezen is voor bibliotheken om minstens van de eerste volumes meerdere exemplaren te hebben.
In de bibliotheek van Antwerpen wordt dit redelijk goed gedaan.
daar worden de mangastrips in typische stripbakken gezet (wel in een aparte mangahoek en kleiner formaat bakken) zodat je doorheen de covers kan bladeren.
Maar eigenlijk is dat niet zo handig, manga kies je zoals romans door de rug van de kaft te bekijken. daar staat de titel en de nummer van het boekje en dat is het enige dat je wil weten als je toch al een reeks gekozen hebt.

Misschien is de catalogus van nederlandstalige manga nu nog te klein, maar een leeftijdsopdeling heeft volgens mij veel meerwaarde om zowel de jonge als de volwassen lezers niet af te schrikken. aparte rekken voor seinenseries dus.


edit: nu ik de beginpost nog eens heb gelezen, besef ik dat ik maar half op de vraag heb geantwoord.
ik zou als bibliotheek eerst investeren in het winnen van nieuwe zieltjes. Bijna elke mangafan begint met Naruto of Death Note als eerste manga. dat zijn dan ook de titels die altijd beschikbaar moeten zijn.
Beide titels zijn geschikt voor jongens en meisjes. Death note is reeds compleet wat volgens mij een groot voordeel is op onze markt en Naruto is al het verst gevorderd van alle nederlandstalige manga. Hoe langer de serie, hoe sterker de band wordt van een lezer met de serie.. Voor die nieuwe lezers is het heel belangrijk dat nieuwe delen zo snel mogelijk in de bibliotheken belanden. Manga zit namelijk vol met cliffhangers.

Ik zou als bibliotheekganger liever weinig series zien waarvan regelmatig nieuwe volumes verschijnen, dan veel series die geen progressie tonen. Complete serie zijn natuurlijk veilig, maar behalve death note zijn er enkel seinen-series die compleet zijn (Monster, Alita, Black Jack) en bij die titels gaat het over een ander doelpubliek. Die worden vooral gelezen door dezelfde volwassen lezers die ook Europese strips lezen.

Natuurlijk zijn dit enkel de keuzes die ik zou maken als ik keuzes moet maken, want idealiter staan alle reeksen in de rekken.
Last edited by pietel on Thu Feb 03, 2011 17:14, edited 1 time in total.
Image

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Meningen gevraagd over manga in de bibliotheek

Post by barbapapa »

Ik weet dat ik via de spaarse strips in de bib van Genk toch al zeker 2 pareltjes heb ontdekt, die ik anders misschien pas veel later had gelezen. Eigenlijk moet ik zelf toegeven dat mn eerste Tezuka hier bij zat.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Meningen gevraagd over manga in de bibliotheek

Post by NeeNee »

Zoals Pietel al zei, álle nummers van een reeks kopen. Dat lijkt mij eigenlijk het belangrijkste.

Verder zou ik een beetje variëren qua leeftijden en genres, voor zover je daar in het Nederlands ruimte voor hebt. Zeker ook wat van de minder bekende titels kopen.

Mijn ervaringen met manga in bibliotheken zijn eigenlijk redelijk slecht: in Gent ben ik nog maar één keer gaan kijken, daar hadden ze vrij weinig, meest losse nummers, en ze stonden weggestopt in een hoekje van de volwassenenafdelingen waar het gemiddelde kind/tiener waarschijnlijk nooit komt (of niet mag komen).
In Knokke heb ik wel de eerste vijf delen van Boeddha kunnen lezen, maar verder hadden ze alleen één boekje van 20th Century Boys waarbij iemand de slipcover in stukjes had geknipt en aan de verkeerde kant teruggeplakt (de cover op de achterzijde en de achterflap op de voorkant). Voeg daarbij dat die 20th CBs nu net geen leeswaarschuwing hebben en je hebt de perfecte methode om mensen af te schrikken :roll: (ja, het duurde 10 bladzijden voor ik doorhad dat ik verkeerd aan het lezen was. Nee, als ik geen ervaring met manga had gehad had ik het waarschijnlijk nooit geweten en besloten dat die Japanse brol echt wel onbegrijpelijk was).

User avatar
Saki
Posts: 610
Joined: Sun Oct 24, 2010 19:46
Location: Kontich
Contact:

Re: Meningen gevraagd over manga in de bibliotheek

Post by Saki »

Ik ga (ging) regelmatig naar de Vlaams stripcentrum
Waar je voor een zacht prijsje manga kan uitlenen, ze hebben ook een deel Engelse volumes daar.

Bij de bib in Wilrijk zie ik in de kinderafdeling Naruto en Bleach liggen, bij de volwassenen staat dan al de rest, ik vind dat niet zo'n handig systeem, ze hebben ook niet alles dat in de kana catalogus staat aanwezig, en missen zelfs volumes >_>

Ik zal eerlijk zijn, mocht ik het vsc niet gekend hebben, zou ik geen NL manga hebben gekocht, we zijn nu 3 jaar verder en heb hier 100+ volumes staan
Last edited by Saki on Thu Feb 03, 2011 23:41, edited 1 time in total.
Going to Atsusacon!

nele
Posts: 23
Joined: Thu Sep 25, 2008 19:50
Location: Leuven
Contact:

Re: Meningen gevraagd over manga in de bibliotheek

Post by nele »

Enorm bedankt voor de tips al! Ik ben blij dat verschillende mensen blijkbaar toch erg positieve ervaringen hebben met manga in de bib. Had ik niet echt verwacht, zeker ook omdat ik eerder iemand van Glénat aan de lijn had en die zei dat ze veel moeite gedaan hadden om bibliotheken te overtuigen manga eens uit te proberen, maar dat de bibs het gewoon niet wilden om verscheidene redenen (vooral gerelateerd aan de oude vooroordelen over manga). Nu, de mensen die naar die studiedag van Strip Turnhout komen zijn waarschijnlijk sowieso mensen die niet afkerig staan tegenover strips/manga in de bib, dus dat is misschien minder een probleem in dit geval.

Volledige reeksen en "critically acclaimed" one-shots aankopen ga ik al zeker aanraden, da's zeker gemakkelijk voor wie minder tijd heeft om alles wat er beweegt in het mangawereldje op de voet te volgen. Van dat soort reeksen kan ik al een lijst maken. Voor reviews van reeksen die men overweegt aan te kopen kan ik het publiek al naar Mangaheuvel sturen, gemakkelijk :)

@Wimpuls Ik zal de stripbib in Meise eens contacteren, bedankt! Nu je het zegt, ik heb vroeger hopen manga uitgeleend bij een stripbib ergens in het Antwerpse. Lang lang geleden. Naam, naam...

@Saki Engelse volumes... Ik vraag me af in welke mate Vlaamse bibs materiaal in het Engels/Frans mogen of kunnen aankopen. Glénat-persoon vermeldde dat veel ouders in zijn ervaring het wel oké vinden dat kinderen manga meebrengen als ze in het Engels of Frans zijn, want "dan oefenen ze tenminste hun talen nog".

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Meningen gevraagd over manga in de bibliotheek

Post by NeeNee »

nele wrote: @Saki Engelse volumes... Ik vraag me af in welke mate Vlaamse bibs materiaal in het Engels/Frans mogen of kunnen aankopen. Glénat-persoon vermeldde dat veel ouders in zijn ervaring het wel oké vinden dat kinderen manga meebrengen als ze in het Engels of Frans zijn, want "dan oefenen ze tenminste hun talen nog".
Beste argument! :lol:

Maar wel desastreus voor de Nl markt als zelfs de bibliotheken anderstalig gaan.

User avatar
Saki
Posts: 610
Joined: Sun Oct 24, 2010 19:46
Location: Kontich
Contact:

Re: Meningen gevraagd over manga in de bibliotheek

Post by Saki »

nele wrote:
@Wimpuls Ik zal de stripbib in Meise eens contacteren, bedankt! Nu je het zegt, ik heb vroeger hopen manga uitgeleend bij een stripbib ergens in het Antwerpse. Lang lang geleden. Naam, naam...

@Saki Engelse volumes... Ik vraag me af in welke mate Vlaamse bibs materiaal in het Engels/Frans mogen of kunnen aankopen. Glénat-persoon vermeldde dat veel ouders in zijn ervaring het wel oké vinden dat kinderen manga meebrengen als ze in het Engels of Frans zijn, want "dan oefenen ze tenminste hun talen nog".
Het vlaams dstripcentrum ligt op de boomstesteenweg/A12 in Wilrijk(Antwerpen)

Die anderstalige strips zijn dan ook in het vlaamsstripcentrum, de gewone bibliotheek heeft deze niet.
Going to Atsusacon!

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Meningen gevraagd over manga in de bibliotheek

Post by pietel »

Op engelse mangaforums zie je heel vaak personen die manga hebben leren kennen dankzij hun plaatselijke bibliotheek.
ik ben ervan overtuigd dat het één van de beste methodes is om de nederlandstalige mangamarkt aan te wakkeren.
Het verlaagt de drempel enorm om manga te proberen.

Ik denk dat bibliotheken vaak moeite hebben om jonge mensen aan te trekken. Boeken zijn nu eenmaal niet cool voor tieners.
Manga kan de lezers die de kinderboeken en -strips ontgroeien, naar de bib lokken. het heeft een interessante demografische doelgroep die anders weinig in bibliotheken vertoeven.
en zoals ik al zei, het zijn lezers die terug blijven komen zolang de serie duurt.

het is een win-winsituatie. ik zou daar als manga-uitgever zeker in investeren.
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Meningen gevraagd over manga in de bibliotheek

Post by Koen »

Ik ging als kind naar drie bibliotheken en als tiener nog steeds enorm vaak, maar nadien verdien je geld en begin je boeken/strips te kopen dus nu ben ik al in geen jaren in geen ‘gewone’ bibliotheek geweest. Enkel nog in de Albertina voor studieuze stuff.

Maar pietel kaart wel iets interessants aan. Er zijn genoeg acties om jonge kinderen naar de bib te lokken, maar ze daar houden als tiener is moeilijk. Sowieso leest de jeugd minder boeken dan de kinderen, maar iets als manga is net dat tikkeltje hipper dan een boek en misschien minder kiddy dan een familiestrip. Dus op die manier kan je bibliotheken misschien wel warm maken voor de normale manga.

Natuurlijk heb je dan ook nog alles wat als ‘graphic novel’ bestempeld kan worden (de Tezuka’s bij Luitingh, Taniguchi bij Casterman/Dargaud en de EPO manga) maar graphic novels zijn zodanig trendy tegenwoordig dat ze dat wel zullen kennen. Alleen kan je die namen misschien gebruiken om duidelijk te maken dat dat eigenlijk ook manga zijn en op die manier de lijn door te trekken naar de Kana/Glénat reeksen.

Je moet inderdaad ook duidelijk maken dat veel manga vervolgverhalen zijn die je dus best blijft volgen als er nieuwe delen uitkomen. Of je kan hen iets als Conan aanraden omdat dat enkel losse verhaaltjes zijn. Bij ons in de bibliotheek hebben ze bijvoorbeeld de eerste delen van Conan (hoorde ik alvast in m’n Standaard Boekhandel waar ze ze bestelden) en Yugioh (wat je in het begin ook wel min of meer ‘los’ kan lezen).

Natuurlijk heeft een Naruto, een Bleach of een Death Note al veel meer naambekendheid. Jeugd zal die misschien al kennen in tegenstelling tot Conan bijvoorbeeld. En op die manier sneller meegrabbelen als ze door hun ouders meegesleurd worden ;)
motivatiedip. help!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Meningen gevraagd over manga in de bibliotheek

Post by Tamara »

Maar pietel kaart wel iets interessants aan. Er zijn genoeg acties om jonge kinderen naar de bib te lokken, maar ze daar houden als tiener is moeilijk. Sowieso leest de jeugd minder boeken dan de kinderen, maar iets als manga is net dat tikkeltje hipper dan een boek en misschien minder kiddy dan een familiestrip. Dus op die manier kan je bibliotheken misschien wel warm maken voor de normale manga.
Ik weet niet hoe het in België zit, maar in nederland hebben bibliotheken over het algemeen een kindersectie en de rest is voor volwassenen. Er is niet echt een plek voor alles daartussenin. De strips staan hier over het algemeen in de kindersectie. Tja, wat moet je dan als tiener? Je wilt niet tussen de blagen zitten, want dat is kinderachtig. De afdeling voor volwassenen is suf, daar ga je alleen heen voor de literatuur die je voor school moet lezen.

Ik denk dat manga prima gebruikt kan worden als lokkertje, maar dat zal pas goed werken als ze in een aantrekkelijke ruimte staan.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Meningen gevraagd over manga in de bibliotheek

Post by NeeNee »

^ Mee eens. Ik heb al gezegd dat de manga in Gent in een hoekje van de volwassenenafdeling staan (bij de non-fictie dan nog. Kan het minder hip? -_-) en daar gaan ze echt verloren. Wachten tot mensen op zoek gaan naar de manga-afdeling werkt niet, je moet ze in het zicht plaatsen.

Beter nog, maak een aparte afdeling voor tieners. Die indeling kindjes - volwassenen is echt uit de tijd.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Meningen gevraagd over manga in de bibliotheek

Post by pietel »

In de bibliotheken die ik ken, is de stripafdeling van de volwassenen meestal groter dan de strips bij de kinderen.
maar de meeste tieners komen vaker bij de strips van de kinderen (daar staat ook bv kiekeboe, de rode ridder, lucky luke en asterix)
dat lijkt me hetzelfde doelpubliek als shonen en shojo manga

maar ik zou ook seinen in de buurt houden van de andere manga, dus een gezamenlijke plek voor alle manga is aangewezen, ergens tussen de twee stripafdelingen in.
in elke bibliotheek zal dat op een andere manier opgelost moeten worden.
Image

Post Reply