Discussie nr. 27: Ik bouw een museum en ik neem mee

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Discussie nr. 27: Ik bouw een museum en ik neem mee

Post by NeeNee »

De discussie van deze week is een uitdaging. Stel, iemand geeft je een redelijk budget en vraagt je om een museum/tentoonstelling over manga (/anime) op te richten. Wat moet daar zeker in?

Ga je voor een zo breed mogelijke representatie van de verschillende stijlen? Een geschiedkundig overzicht van manga & anime door de eeuwen heen? Probeer je thematisch te werken, met aparte zalen over piraten, de oorlog en Hello Kitty? Wat is het belangrijkste om te laten zien aan het grote publiek?

We willen natuurlijk ook wel eens iets anders dan de gebruikelijke bordjes en vitrinekasten, dus laat je fantasie maar werken. Het mag iets kosten, maar dat zal dan wel ten koste gaan van andere aspecten van je museum.

Succes!

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 27: Ik bouw een museum en ik neem mee

Post by Weertangel »

Nou, Ten eerste zou ik er wat manga experts van deze forums erbij halen (gewoon veel geld bieden hehe) en dan eens gaan denken wat goed aan de man te brengen is.
Als dat besloten is, eens met uitgevers of leveranciers gaan praten om aan spullen te komen tegen fabrieksprijzen en/of gratis!
Als voor een gebouw, sinds de meeste exposities rondrijzen zou die van mij en consorten dat ook doen door verschillende musea in Nederland en Belgie aan te doen.

Als voor thema's die ik zelf zou willen gebruiken, ik zou iets over de geschiedenis van manga en hoe het naar het westen is gekomen doen en zo belangrijke series een voor een in de spotlight laten komen(Dragonball, Akira, enz) samen met weggeef exemplaren van een volume die mensen kunnen inkijken/meenemen.

Ik zou ook hetzelfde doen voor anime en ook wat vertellen(via beeld fragmenten en gewone art) wat de sterke link is tussen die 2,(en het verschil)

En als laatste natuurlijk een grote meereisende manga/anime store zodat mensen meteen dingen kunnen kopen die ze hebben gezien(mensen houden van goedies en souvenirs :twisted: )

dat is het voor nu :)

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Discussie nr. 27: Ik bouw een museum en ik neem mee

Post by Kira »

NeeNee wrote:een redelijk budget
:wink:

Gratis stuff krijg is altijd leuk... voor degene die het krijgt. Maar je kan het natuurlijk ook in de prijs van de tickets dumpen.
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 27: Ik bouw een museum en ik neem mee

Post by Koen »

Poeha, wat een verschrikkelijk moeilijk topic voor een fervent niet-museumbezoeker zoals ik ;)

Ik zou de Bird studio van Toriyama ten tijde van Dragon Ball nabouwen. De correcte afmetingen, de correcte inrichting. Een hologram of wassen beeld van een voorovergebogen, tekenende Toriyama, omringd door zwetende assistenten. Oiriginele schetsen, "names", etc. Zoiets ;)
motivatiedip. help!

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 27: Ik bouw een museum en ik neem mee

Post by pietel »

Ik was wel fan van het mangamuseum in Kyoto. Laagdrempelig voor het grote publiek, maar toch vol interessante informatie.
De nadruk van het museum ligt eerst en vooral op de mangaboekjes zelf. Het grootste deel van het museum bestaat uit een grote mangacollectie in verschillende zalen en gangen, met overal leuke plekjes om je neer te zetten en een grote museumtuin, die met mooi weer vol zit met mangalezende bezoekers.
Daarnaast is er een permanente tentoonstelling met twee luiken.
  • 1. de geschiedenis: een aantal panelen met historische informatie, oplages, eerste tekenfilms, over de mangazines enz
    en ook de belangrijkste series (populair of baanbrekend) gerangschikt op een grote tijdlijn, met informatie over de serie en natuurlijk de reeks zelf ter inzage
  • 2. extra informatie: paneling, tekentechnieken, hoe werkt de industrie, merchandising, internationaal
Daarbuiten zijn er dan de wisselende tentoonstellingen, waar bepaalde auteurs of genres in de verf gezet worden met authentieke tekeningen of curiosa.
En er zijn regelmatig ook workshops en lezingen.

Vooral het feit dat het meer een veredelde mangabibliotheek is, heeft me achteraf overtuigd.
Toen ik aankwam was ik een beetje teleurgesteld omdat ik had verwacht heel veel informatie te vinden over bepaalde series en auteurs,
maar eigenlijk kan je daar niemand mee bekoren behalve de grote fans. Het museum was eerder gericht op leken en op terugkerende bezoekers.
en waarom zou het anders zijn? wie wilt er naar een boekenmuseum als er een bibliotheek is?
Image

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 27: Ik bouw een museum en ik neem mee

Post by Britt_ »

Ik zou het simmpel houden: een Clamp-museum namelijk ^-^ Maar dan wel met zowat alles van hen verzameld. Info over hen, al hun manga (ook hun doujinshi die ze zelfmaakten uiteraard), series waar ze aan meegewerkt hebben, novels, figs, intervieuws, die bekende clamp-no-kiseki met de schaakstukjes, ... Boze brieven om hun series die op hiaat staan eindelijk af te werken :lol:
Mogelijk ook een wassen beeld van de dames in questie? Zou wel mooi ogen.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 27: Ik bouw een museum en ik neem mee

Post by Weertangel »

Britt_ wrote:Ik zou het simmpel houden: een Clamp-museum namelijk ^-^ Maar dan wel met zowat alles van hen verzameld. Info over hen, al hun manga (ook hun doujinshi die ze zelfmaakten uiteraard), series waar ze aan meegewerkt hebben, novels, figs, intervieuws, die bekende clamp-no-kiseki met de schaakstukjes, ... Boze brieven om hun series die op hiaat staan eindelijk af te werken :lol:
Mogelijk ook een wassen beeld van de dames in questie? Zou wel mooi ogen.
Lol! lijkt meer op de beschrijving van een tempel dan een museum!

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 27: Ik bouw een museum en ik neem mee

Post by Britt_ »

^Verdorie, je hebt me door ;)

Post Reply