Discussie nr. 24: Meer tweedehandswinkels?

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Discussie nr. 24: Meer tweedehandswinkels?

Post by NeeNee »

We hebben het vorige keer over winkels gehad, maar hoe zit dat dan met tweedehandswinkels?

Kopen jullie wel eens iets tweedehands? Waarom (niet)? Zou je sneller naar een tweedehandswinkel gaan dan naar een gewone? En wat verwacht je daar dan precies? Dezelfde mainstream albums aan een iets lagere prijs, of juist het soort spul dat je in gewone winkels al lang niet meer vindt?

Wat zou je doen als zelf een winkel had? Zou je alleen titels aannemen waarvan je zeker weet dat je ze wel weer kwijtgeraakt, of durf je al eens risico's te nemen? Wat vind je redelijke prijzen voor inkoop/verkoop?

Winkels zijn natuurlijk niet de enige optie. Wie heeft er al eens iets gekocht op verkoopsites zoals eBay? Of op ons eigenste forum hier? Zoek je eerst of je iets niet goedkoop tweedehands kunt vinden vooraleer je het nieuw koopt, of gaat het enkel om spullen die je toevallig tegenkomt?

En geloven jullie dat zulke tweedehandsverkoop (winkels + sites) een effect zou kunnen hebben op de mangamarkt?
Last edited by NeeNee on Thu Nov 25, 2010 18:40, edited 2 times in total.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1441
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Discussie nr. 24: Meer tweedehandswinkels?

Post by Ash Ketchum »

M'n favoriete boekhandels in Japan waren tweedehands winkels. Book Off, Omocha Souko, Mandarake et cetera. Afhankelijk van de locatie van een tweedehands winkel kan je een ongelooflijk breed assortiment hebben, de kwaliteit is over het algemeen ook goed tot zeer goed, prijzen zijn zeer redelijk. En (tot september dit jaar dan) kon je T-punten sparen bij de Book-Off om daar weer aankopen mee te doen :D.

Maar goed, het hangt heel erg af van de locatie (-> aanbod) en de prijzen af (en natuurlijk de staat van de boeken) of een tweedehands winkel wel wensbaar is of niet. Het Book-Off model werkt in elk geval voor mij (maar die is dan weer zeer afhankelijk van de situatie in Japan; ik heb van een Franse vriend gehoord dat de Book-Off in Parijs wel OK is, maar toch heel anders dan de "echte".)

User avatar
Gilles
Posts: 95
Joined: Fri Oct 05, 2007 19:12
Location: Torhout, West-Vlaanderen, België
Contact:

Re: Discussie nr. 24: Meer tweedehandswinkels?

Post by Gilles »

Ik snuffel graag naar strips in tweedehandszaken maar qua manga is het aanbod in mijn contreien in ieder geval nagenoeg onbestaande.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 24: Meer tweedehandswinkels?

Post by NeeNee »

Openingspost beetje aangepast.

Ik ben dol op tweedehandswinkels. :) Net als de koopjesbakken op beurzen, maar dan blijvend. Vooral als je er ook je eigen afdankertjes kwijt kunt is het handig.

De Gizmoxia die hier een tijdje in tweedehandsmanga heeft gedaan had wel een strikte politiek: alles voorbij nummer 1 werd alleen aangekocht als ze ofwel de lagere nummers erbij konden kopen, ofwel als ze ze nog konden bestellen. Dat vond ik persoonlijk een rare aanpak, want als ik naar zo'n winkel ga is dat ook om dingen te vinden die je níet meer volgens de normale weg kunt bestellen. Maar misschien ben ik daarin een uitzondering...

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 24: Meer tweedehandswinkels?

Post by Koen »

Moeilijke vraag... Enerzijds zou ik het handig vinden om m'n overbodige stuff te verkopen - maar dan zou ik er een redelijke prijs voor willen krijgen. Anderzijds zou ik er ook wel zaken willen kopen als 'test' maar dan zou het echt gevoelig goedkoper moeten zijn dan de winkelprijs. En volgens mij zijn die twee niet te verenigen ;)

Boeiend topic ook omdat er in de gamesindustrie net stemmen opgaan om de gehele tweedehandsverkoop aan banden te leggen. Op welke basis is me totaal onduidelijk ma soit...

Ik denk eerlijk gezegd dat het in Vlaanderen weinig interessant is voor tweedehandswinkels, en misschien zelfs voor een hoekje tweedehandsmanga. Wat ga je dan verkopen? NL, FR, US? Ik denk dat de Vlaamse fans de collectioneurs zijn die er niet tegenop zien de volle pot te betalen...
motivatiedip. help!

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 24: Meer tweedehandswinkels?

Post by Bart »

Koen wrote:Boeiend topic ook omdat er in de gamesindustrie net stemmen opgaan om de gehele tweedehandsverkoop aan banden te leggen. Op welke basis is me totaal onduidelijk[...]
Wie tweedehandsspelletjes koopt, koopt er geen nieuwe en de industrie draait op nieuwe spelletjes?
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 24: Meer tweedehandswinkels?

Post by Koen »

Bart wrote:
Koen wrote:Boeiend topic ook omdat er in de gamesindustrie net stemmen opgaan om de gehele tweedehandsverkoop aan banden te leggen. Op welke basis is me totaal onduidelijk[...]
Wie tweedehandsspelletjes koopt, koopt er geen nieuwe en de industrie draait op nieuwe spelletjes?
Dat is natuurlijk de achterliggende gedachte. Tegenwoordig heb je spelletjes op een paar uur uitgespeeld en dan probeer je nog wat van je kosten te recupereren als gamer. Maar hoe kan je dergelijk verbod hard maken? Op welke basis zou je kunnen beslissen dat iemand z'n spel niet mag doorverkopen? Of 'weggeven mits compensatie'?
motivatiedip. help!

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 24: Meer tweedehandswinkels?

Post by Bart »

Koen wrote:Maar hoe kan je dergelijk verbod hard maken? Op welke basis zou je kunnen beslissen dat iemand z'n spel niet mag doorverkopen? Of 'weggeven mits compensatie'?
NIet, denk ik. Alleen al op gebied van legislatie lijkt me dat onbegonnen werk. Dan moeten ze al gauw alle tweedehandsverkoop verbieden en dat zie ik ook niet snel gebeuren.

(Sorry. Ik had je even verkeerd begrepen. >.< )
Last edited by Bart on Thu Nov 25, 2010 20:07, edited 1 time in total.
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 24: Meer tweedehandswinkels?

Post by Weertangel »

Ik heb persoonlijk niets tegen 2dehands boeken, heb er al wat van Brook500 gekocht en heb er geen spijt van!
Maar buiten dat heb ik weinig succes, manga vind je hier in Nederland totaal niet 2de hands, hetzelfde voor engelse comics.. en soms zijn zelfs bepaalde strip series hard te vinden!!
Dus hoewel ik niets tegen zulke winkels heb(ga er toch naar binnen als ik er 1 tgen kom die iet zou kunnen hebben.) maak je meer kans wat goeds tegen te komen via internet sites en forums of door de oranje markt af te struimen op Koninginnedag.

User avatar
Gilles
Posts: 95
Joined: Fri Oct 05, 2007 19:12
Location: Torhout, West-Vlaanderen, België
Contact:

Re: Discussie nr. 24: Meer tweedehandswinkels?

Post by Gilles »

Nu er over games wordt gepraat... Tweedehandsverkoop vind ik over het algemeen een positief gegeven!
De afvalberg is al groot genoeg zonder dat je de bruikbare spullen ook op het containerpark moet gaan gooien. En al zeker als het spullen zijn die nog gezocht worden door andere mensen.

Ik ben maar al te blij dat ik geen gamer ben. Die dingen zijn onmenselijk duur en je kan ze al niet eens meer gaan huren ook. De auteursrechtenorganisaties kwamen er op tegen of zoiets... :shock:

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 24: Meer tweedehandswinkels?

Post by NeeNee »

Koen wrote:Ik denk dat de Vlaamse fans de collectioneurs zijn die er niet tegenop zien de volle pot te betalen...
Echt? Ik heb een hele berg reeksen die ik alleen koop als ik ze erg goedkoop kan krijgen. En daarnaast nog een hoop waarvoor ik eerst de forums afschuim om te zien of er niet ergens iets in de aanbieding staat.

Voor Nl-manga ga ik iets rapper de winkelprijs betalen, maar ook daar trek ik speciaal naar de Fnac om de laatste albums met 20% korting te kunnen kopen. Het is niet dat ik het mij niet kan permitteren, maar ik betaal niet graag te veel. Waarom zou ik ook?

Langs de andere kant, als er iets is dat ik echt wil hebben, dan koop ik het wat de prijs ook is. :lol:

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1441
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Discussie nr. 24: Meer tweedehandswinkels?

Post by Ash Ketchum »

Koen wrote:Maar hoe kan je dergelijk verbod hard maken? Op welke basis zou je kunnen beslissen dat iemand z'n spel niet mag doorverkopen? Of 'weggeven mits compensatie'?
Ik kan me de naam van de game even niet herinneren (noch de uitgever), maar aan de zijde van de uitgevers heeft men bijvoorbeeld gewerkt met DLC dat maar 1 keer geldig is (oftewel, alleen de eerste koper van een game kan ervan genieten).
Of op ons eigenste forum hier? Zoek je eerst of je iets niet goedkoop tweedehands kunt vinden vooraleer je het nieuw koopt, of gaat het enkel om spullen die je toevallig tegenkomt?
Tweedehands koop ik eigenlijk alleen maar dingen die ik toevallig tegenkom [op fora], ik zoek zelden naar iets tweedehands. Behalve dan weer bij de Book-Off ^_~
Wat zou je doen als zelf een winkel had? Zou je alleen titels aannemen waarvan je zeker weet dat je ze wel weer kwijtgeraakt, of durf je al eens risico's te nemen? Wat vind je redelijke prijzen voor inkoop/verkoop?
Ik blijf het Book-Off voorbeeld er maar bij houden, maar dat is dan toevallig ook dan mijn meest positieve ervaring en meteen waarvan ik ook iets meer weet hoe hun inkoop-proces werkt. Misschien interessant voor de mensen hier? Book-Off biedt je een prijs aan gebaseerd op de a) coverprijs en b) hoe lang iets al uit is. In het ergste geval krijg je 10 yen, maar als het niet al te oud is, kan je toch nog 30-40% krijgen (en ergens tegen de 80% voor iets dat net uitgebracht is, dacht ik). Schijfjes slijpen ze schoon, voor boeken hebben ze ook een speciale slijpmachine om de pagina's weer mooi te krijgen en dan gaan ze de schappen weer in. En ook dan veranderen de prijzen (voor manga; nauwelijks gezien bij games en muziek); manga die lang blijven liggen zullen ook steeds goedkoper worden. Als iets 6 maanden blijft liggen (dacht ik), wordt het 105 yen (laagste prijs) en ze hebben regelmatig acties (toch wel enkele keren per 3 maanden) waar je bijvoorbeeld op alle 105 yen manga 50 yen korting krijgt.

Vooral dat laatste; prijzen die lager worden naar mate iets langer blijft liggen,is iets wat ik wel erg mis bij winkels als De Slegte hier.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 24: Meer tweedehandswinkels?

Post by Tamara »

Ik dnek niet dat tweedehands manga echt zal werken in Nederland. De komende jaren in elk geval nog niet. Meerdere winkels hebben het geprobeerd en de meeste hebben het ondertussen al opgegeven. De Noorman doet het nog wel, maar hun beleid is echt rampzalig. Ze geven ongeveer 5% van de prijs op de kaft, maar vragen vervolgens meer 60-80%.

Hoe erg ik de Noorman ook mag, het is een hopeloos verouderde winkel, net zoals de meeste stripspeciaalzaken in Nederland. Ze wachten op die ene verzamelaar die de nieuwprijs zal betalen, maar ondertussen zijn ze niet actief bezig die verzamelaar te vinden. De Noorman heeft niet eens een fatsoenlijke webwinkel.

Tweedehands manga in Nederland heeft van een kans van slagen als a) het uit z'n niche komt of b) stripspeciaalzaken moderniseren en hun aanwezigheid op het internet verbeteren.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 24: Meer tweedehandswinkels?

Post by Weertangel »

Tamara heeft wel gelijk, hier in nederland vind je zat 2dehands leesboeken maar andere boeken? no way!
En ik denk inderdaad dat het niet snel beter zal worden, zelfs de meeste strips/comics die in je in de bieb kan vinden zijn meestal al 10 jaar oud, dus daar moet je het ook niet van hebben.

En wat Games betreft heeft Game Mania sinds dit jaar absoluut de voorsprong op alle andere winkels als het op 2dehands games aankomt, sinds ze bijna alle console games inkopen en je die voor de helft van de prijs van een nieuwe kunt kopen(ligt aan het spel zelf) dus als je goedkoop games zoekt, go GameMania!!

Of wacht gewoon tot nieuwe games in prijs gezakt zijn(na een maandje of zo.) en koop ze dan.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 24: Meer tweedehandswinkels?

Post by Tamara »

Maar de Game Mania heeft dan ook 0,0 kwaliteitscontrole. Ik heb er zes keer een tweedehands game gekocht, twee keer moest ik terug, omdat de game het niet deed. Ik weet ook dat vrienden van me echt de meest bizarre spullen daar hebben gedumpt. Amerikaanse Wii-games? Ach ja, waarom niet, ze zeggen dat ze het niet aannemen, maar het is niet alsof de lui achter de kassa ook daadwerkelijk controleren.

Geef mij maar de DimensionPlus. Daar kan ik tenminste ook terecht met al mijn vreemde verzoeken.

Post Reply