Discussie nr. 23: Waarom winkels beter zijn

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Discussie nr. 23: Waarom winkels beter zijn

Post by NeeNee »

Er zijn grofweg twee manieren om manga te kopen: in een winkel of online. Online is meestal goedkoper en ruimer qua aanbod. In een winkel is... tja, wat eigenlijk? Gezelliger? Een goede gelegenheid om boeken in te kijken? Sneller als je iets meteen wilt hebben?

Waarom geven veel mensen nog steeds de voorkeur aan winkels terwijl ze ook op het internet aan hun spullen kunnen geraken? Welke zijn de belangrijkste factoren die hierin meespelen, m.a.w. wat zijn voor jou de voornaamste redenen om het een boven het ander te verkiezen? En wat zouden winkeliers eventueel kunnen doen om te zorgen dat mensen blijven komen, of vaker komen?

Topic niet gesponsord door Unizo.

User avatar
Drazic
Posts: 140
Joined: Sat Feb 18, 2006 20:45
Contact:

Re: Discussie nr. 23: Waarom winkels beter zijn

Post by Drazic »

Er zijn nog steeds heel veel mensen die blijkbaar internet winkels nog niet helemaal vertrouwen. Ik wees laatst iemand erop dat ie op internet ps3 spellen voor zo ongeveer 10-15 euro goedkoper kan krijgen maar die internet winkels vertrouwt ie niet om een of andere reden. Ook willen mensen blijkbaar graag gewoon zien wat ze kopen.

En voor sites zoals bookdepository heb je paypal of een credit card nodig en er zijn nog genoeg mensen die beide niet hebben. Ik heb al sinds mijn 13e ofzo paypal dus ik snap niet wat er zo spannend aan is maar veel mensen vinden het alsnog eng.

Waarom sommige mensen hierdoor soms bijna twee keer zoveel betalen bij winkels als American Book Center snap ik dan weer totaal niet ^^. Laten we maar zeggen dat ze iig manga heel leuk vinden dan ;P.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 23: Waarom winkels beter zijn

Post by NeeNee »

Goed punt. Er zijn blijkbaar ook nog steeds mensen die van het bestaan van webwinkels gewoon niet op de hoogte zijn. De naam Bookdepository wordt nu zoveel genoemd, en toch sprak ik op de laatste meeting iemand die er nog nooit van gehoord had.

En als je het met Archonia moet doen zit je natuurlijk weer met die hoge verzendkosten. Dat speelt ook een rol. Niet iedereen koopt graag 10 boeken tegelijk.

User avatar
Drazic
Posts: 140
Joined: Sat Feb 18, 2006 20:45
Contact:

Re: Discussie nr. 23: Waarom winkels beter zijn

Post by Drazic »

NeeNee wrote:Goed punt. Er zijn blijkbaar ook nog steeds mensen die van het bestaan van webwinkels gewoon niet op de hoogte zijn. De naam Bookdepository wordt nu zoveel genoemd, en toch sprak ik op de laatste meeting iemand die er nog nooit van gehoord had.

En als je het met Archonia moet doen zit je natuurlijk weer met die hoge verzendkosten. Dat speelt ook een rol. Niet iedereen koopt graag 10 boeken tegelijk.
Klopt, en dan zijn er ook nog genoeg die er wel van weten maar er niet kunnen bestellen.

En dat is dan ook meteen het enige nadeel aan archonia. Voor 10 manga is 5 euro heel goed te doen maar als je er maar 1/2 wilt bestellen is het al snel erg veel.

Als je nog iemand kent die manga koopt kan je ook samen bestellen. Als je dit met een paar personen doet dan worden de verzendkosten alweer bijna niks. DIt kan goed omdat de verzendkosten altijd hetzelfde blijven ongeacht hoeveel manga je besteld.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 23: Waarom winkels beter zijn

Post by NeeNee »

Drazic wrote: En dat is dan ook meteen het enige nadeel aan archonia. Voor 10 manga is 5 euro heel goed te doen maar als je er maar 1/2 wilt bestellen is het al snel erg veel.

Als je nog iemand kent die manga koopt kan je ook samen bestellen. Als je dit met een paar personen doet dan worden de verzendkosten alweer bijna niks. DIt kan goed omdat de verzendkosten altijd hetzelfde blijven ongeacht hoeveel manga je besteld.
Maar dan moet je ze daarna alsnog gaan halen, of het geluk hebben dat je heel dicht bij elkaar woont. Dan is een winkel op de hoek natuurlijk algauw een stuk makkelijker.

Ik koop zelf meestal 1-2 boekjes, naargelang de goesting. Dat is ook een belangrijk verschil: als ik morgen opeens zin heb om Bleach te lezen, dan kan ik het online bestellen, maar dan heb ik het pas over een week. Of ik kan op weg naar huis even langs de winkel gaan, en dan kan ik het diezelfde avond lezen.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 23: Waarom winkels beter zijn

Post by Brook500 »

Voor nieuwegheden ga ik altijd naar Stripwinkel Beo & De Poort.
Voor de wat oudere franse uitgaves koop ik op Archonia.
Ik koop eigenlijk liever in de winkel omdat ik zo makkelijker de onbeschadigde delen kan zien.
Ook het aanbod van extra's (bladwijzers, folders, posters) is beter in de winkel.
Online kopen doe ik eigenlijk vanaf een deel of 15 manga's. Maar ik koop liever op een site met optie bankoverschrijving dan paypal of creditcard.
Image

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 23: Waarom winkels beter zijn

Post by Tamara »

Het leuke van winkels is dat vaak niet helemaal bekend is wat ze aanbieden. Veel stripspeciaalzaken hebben nog altijd geen webwinkel, dus daar kun je lekker schatgraven. De dozen die ergens weggemoffeld in een hoek staan, kunnen prachtige verrassingen bevatten.

Webwinkels zijn heel handig. Ze zijn goedkoper en het aanbod is transparant. Maar de enige keer wanneer ik echt blij wordt van een Archonia-aankoop, is wanneer ik de budgetbak heb geplunderd met mijn ninja skillz.

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 23: Waarom winkels beter zijn

Post by Bart »

(Webwinkels zijn ook winkels.)

Waarom kopen bij een webwinkel?
- Afstand tot de winkel speelt een rol. Het is erg gemakkelijk om alles aan huis geleverd te krijgen en ik moet niet rondzeulen met mijn aankopen. Als men nu net niet alle mangawinkels in Antwerpen had gesloten... >.<
- Tijd. Wie voltijds werkt heeft niet altijd voldoende energie of plaats in de sociale agenda om te gaan shoppen in zijn of haar beperktere vrije tijd.
- Sommige items zijn er wel degelijk goedkoper.
- Duidelijker overzicht van het aanbod.

Waarom kopen in een plaatselijke winkel?
- Af en toe liggen er onverwachte koopjes in de winkel.
- Sommige items zijn er wel degelijk goedkoper.
- Betrouwbaarheid en onmiddellijkheid. Er gaan geen pakjes 'verloren' bij het verzenden. Je kan onmiddellijk je aankopen beginnen lezen.
- Je kan een praatje maken met de verkoper of met andere klanten. Zo leer je wel eens nieuwe mensen kennen (of nieuwe manga).
Last edited by Bart on Tue Nov 09, 2010 9:31, edited 1 time in total.
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 23: Waarom winkels beter zijn

Post by Bart »

Drazic wrote: DIt kan goed omdat de verzendkosten altijd hetzelfde blijven ongeacht hoeveel manga je besteld.
Klopt niet altijd, want de verzendkosten zijn ook afhankelijk van de verzendmethode. Verzending met gewone post (edit: bij Archonia), bijvoorbeeld, werkt met trapjes van 4,56 EUR, naargelang de grootte/zwaarte van het pakje.
Last edited by Bart on Tue Nov 09, 2010 11:42, edited 1 time in total.
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Discussie nr. 23: Waarom winkels beter zijn

Post by Wimpuls »

Voor de Franse manga zal ik naar Dragon Toys blijven gaan. De kans dat ze daar een nieuw volume niet in stock hebben is zeer klein (één keer meegemaakt in al die jaren). Ik kom er gewoon graag. Dat moet dan maar op zaterdagochtend of op een verlofdag.
Voor de Nederlandse gebruik ik eerder Archonia, omdat ik al te vaak meemaakte dat de volumes die ik zocht niet aanwezig waren, zeker in kleinere winkels.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 23: Waarom winkels beter zijn

Post by Tamara »

Het ging over Archonia en er is eigenlijk geen goede reden om niet voor de DPD te kiezen.

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 23: Waarom winkels beter zijn

Post by Bart »

Tamara wrote:Het ging over Archonia en er is eigenlijk geen goede reden om niet voor de DPD te kiezen.
Indien het niet duidelijk was, mijn post ging ook over Archonia.
En ik werk voltijds. (Maar nu even niet. Twee weken vakantie.)
Archonia |> Help |> Handling en levering wrote:levering: koerierdiensten leveren alleen tijdens de kantooruren. De postbode ook, maar u heeft de bijkomende mogelijkheid om uw pakketje op te halen in het postkantoor in uw buurt.
Archonia |> Help |> Handling en levering - DPD wrote:Houd er echter rekening mee dat het pakketje alleen overdag wordt geleverd!! Misschien wenst u een ander leveringsadres in te geven (ouders, uw beroepsadres, ..) als u tijdens kantoortijd niet thuis bent. Het pakketje wordt 3 keer aangeboden alvorens aan ons te worden teruggestuurd.
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 23: Waarom winkels beter zijn

Post by Koen »

De webwinkel die goedkoper is dan m’n mangaboer moet ik nog altijd vinden dus ja… Archonia geeft 10% zeker? Mijn winkel 20% en dat geeft toch best wel een serieus voordeel op wat ik maandelijks koop. En als trouwe klant heb ik het ook makkelijk. In het begin van de maand mail ik m’n bestelling van alles wat er die maand uitkomt dat ze moeten opzij leggen en op het einde van de maand haal ik dat wel eens op. Niet gaan snuisteren in de rekken, alles is present zonder dat iets al weg is of zo… Ideale service en het goedkoopst…

Ik steun eerlijk gezegd ook graag de kleine, lokale, zelfstandige. Dat is iets dat hier nog niet vermeld is. Vind ik zelf niet te onderschatten. Natuurlijk ga ik de kleine zelfstandige niet steunen als ik er zelf de dupe van word, maar als de prijzen billijk blijven en de service goed dan wil ik ook m’n steentje bijdragen tot hun succes.

Als ik online bestel moet ik trouwens ook het huis uit, voor de betaling uit te voeren, want geen pc banking of kredietkaart. Ik heb dan nog het geluk de er hier thuis wel altijd iemand is want anders moest ik er nog om achter het postkantoor, en die uren/klantvriendelijkheid zijn veel erger dan de plaatselijke winkel. En een pakketje laten toekomen op het werk? Euhm, dat zie ik mezelf toch niet doen hoor, ze zouden me daar nogal zien komen… 

Uiteraard bestel ik ook bij Archonia vooral voor anime of andere zaken die ik niet vind, en ben erg tevreden van de service. Maar zomaar volledig overschakelen zie ik mezelf niet doen in de nabije toekomst.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 23: Waarom winkels beter zijn

Post by NeeNee »

Koen wrote: Ik steun eerlijk gezegd ook graag de kleine, lokale, zelfstandige. Dat is iets dat hier nog niet vermeld is. Vind ik zelf niet te onderschatten. Natuurlijk ga ik de kleine zelfstandige niet steunen als ik er zelf de dupe van word, maar als de prijzen billijk blijven en de service goed dan wil ik ook m’n steentje bijdragen tot hun succes.
Dat is ook de voornaamste reden waarom ik bereid ben om in een winkel tot €2-3 meer te betalen. Dat, en het feit dat ik het onmiddelijk heb.

Ik ben verbaasd dat je ze online niet goedkoper kunt vinden, Koen. Blijkbaar is het aanbod in het Frans dan toch minder.

Maar voor Engelse manga is er gegarandeerd geen enkele winkel die met Bookdepository kan concurreren. Daar komt nog bij dat ze geen verzendkosten rekenen en dat boekjes elk apart verstuurd worden zodat ze gewoon door de brievenbus kunnen. Wat de betaling betreft, je moet een kredietkaart hebben, maar dan is het ook echt supersimpel. Ik heb mijn kaart zelfs niet eens nodig, ze onthouden het nummer en adres (minus de code). Een boek bestellen kost mij.. *test* .. welgeteld 30 seconden. :)

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 23: Waarom winkels beter zijn

Post by Berserker500 »

Ik bestel het liefst in een winkel want dan ik ook eens een praatje doen met de verkoper wat altijd leuk is. :D
Al een tijd probeer ik Franse manga te bestellen in mijn plaatselijke winkel wat niet gemakkelijk is.
Als mijn bestellingen wat vlotter lopen dan ga ik waarschijnlijk veel minder op archonia kopen.
Op archonia moet je altijd thuis zijn als ze met DPD komen en omdat je elke keer verzendingskosten moet betalen ben je verplicht om veel in eens te kopen.

Post Reply