Discussie nr. 19: Vaste boekenprijs negatief voor manga?

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Discussie nr. 19: Vaste boekenprijs negatief voor manga?

Post by Tamara »

In Nederland is het zo dat Nederlandstalige boeken alleen verkocht mogen worden voor de prijs die de uitgever heeft vastgesteld. Strips, en dus manga, vallen hier ook onder. Het is voor uitgevers verplicht het eerste jaar een vaste prijs te bepalen. De vaste prijs kan daarna elk half jaar ge-update worden en blijft gelden tot de uitgever er van afziet. Deze wet geldt niet in België.

Het idee achter de wet is dat het de auteurs en uitgevers beschermt. De boeken kunnen niet zomaar in de uitverkoop gegooid worden en dat beschermt de inkomsten van de uitgever. Er zijn ook nadelen. De vaste boekenprijs belemmert de marktwerking. Tegelijkertijd is het voor Nederlanders dikwijls goedkoper om Nederlandse boeken uit België te importeren. Winkels mogen daar namelijk wél zelf de prijs bepalen.

Denken jullie dat de Nederlandse vaste boekenprijs is een negatieve invloed heeft op de verkopen van Nederlandstalige manga? Of juist een positieve?

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 19: Vaste boekenprijs negatief voor manga?

Post by NeeNee »

Ik snap het nut van die wet niet echt. Is het niet zo dat een boekhandelaar een vaste prijs betaalt voor de boeken die hij krijgt van de uitgever? Voor hoeveel hij ze dan weer verkoopt is dan toch het probleem van de uitgever niet meer, die heeft zijn geld al.

Of is dat niet hoe het werkt?

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 19: Vaste boekenprijs negatief voor manga?

Post by Tamara »

Heb je gehoord van de Nederlandse supermarktprijzenoorlog van vijf jaar geleden? Supermarkten probeerden met elkaar te concureren door de prijzen van populaire producten en A-merken steeds maar te verlagen. Op een gegeven moment probeerden ze de producten van de A-merkartikelen onder druk te zetten om de inkoopprijs te verlagen. De ruzie tussen Peijnenburg en AH bracht de oorlog uiteindelijk tot een einde.

Boeken worden hiertegen beschermd met de vaste boekenprijs. Je kunt het ook zien als een bescherming van kleinere boekhandels. Een grote boekhandel zou misschien goedkoper kunnen inkopen, maar daar kunnen ze een kleinere winkel niet mee kapot concurreren. De klant betaalt tenslotte in beide winkels hetzelfde.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 19: Vaste boekenprijs negatief voor manga?

Post by NeeNee »

^ Maar dat principe geldt toch voor alle producten? Hebben jullie dan voor alles een vaste prijs?

Zoniet, waarom alleen boeken?

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 19: Vaste boekenprijs negatief voor manga?

Post by Tamara »

Voor de meeste producten geldt een consumentenadviesprijs, maar verkopers zijn niet verplicht zich daaraan te houden. Boeken (en bladmuziek, bladmuziek valt er ook onder) worden apart gezet, omdat minder dan tien jaar geleden is bepaald dat de culturele waarde belangrijker is dan de marktwerking. Daarom genieten boeken extra bescherming.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 19: Vaste boekenprijs negatief voor manga?

Post by pietel »

Ik zou juist denken dat het positief is, omdat een kleine boekenwinkel manga kan aankopen zonder schrik te hebben dat hij weggeconcurreert zal worden door de grote spelers op de markt.

Maar in de hollandse markt, waar engelse manga de grootste concurrent is, is het zonde dat één van de meest overtuigende troeven van de nederlandstalige manga, de lagere prijs, niet optimaal kan ingezet worden.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 19: Vaste boekenprijs negatief voor manga?

Post by NeeNee »

Geldt die vaste boekenprijs overigens ook voor import? Anders is het inderdaad wel een enorm nadeel.

Maar boekhandelaars mogen dus nooit kortingen doen. Dat is zo raar. :?

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 19: Vaste boekenprijs negatief voor manga?

Post by Tamara »

Het geldt alleen voor boeken in het Nederlands en Fries. Het idee is dat de vaste boekenprijs de kleine markt beschermd en dan vooral de kleinere uitgevers en boeken met een kleine doelgroep. Je kunt zeggen dat manga tot die groep behoort.

Of het echt zinvol is als er zoveel goedkoop uit België geïmporteerd kan worden? Ik weet niet. Misschien zouden we meer manga in de winkelschappen zien, als ze voor minder verkocht mogen worden. Stripspeciaalzaken prijzen manga soms wel af, maar ze zijn ze er ook wel van bewust dat dit eigenlijk niet mag. Maar ja, soms moet je toch wat als winkel. Als die manga niet lopen en je kunt ze niet meer terugsturen, dan is afprijzen de beste keuze. De pakkans is toch klein. Het levert wel grappige situaties op.

Vorig jaar, in de Piet Snot, wilde ik wat Nederlandse manga uit de budgetbak kopen:

Ik: Mag de prijs nog een beetje naar beneden? Het is een flinke stapel...
Kassa-meneer: Nee, ze zijn al flink afgeprijsd, veel goedkoper dan elders.
Ik: Dat valt wel mee, bij Archonia betaal ik standaard €5,60 per stuk.
Kassa-meneer: Dat kan niet kloppen, het is in strijd met de Nederlandse wet.
Ik: Het is een Belgische winkel. Maar zeg eens, dit is wel een Nederlandse winkel, waarom mogen jullie deze boeken dan wel afprijzen?
Kassa-meneer: ...
Ik: Krijg ik nog korting?
Kassa-meneer: Nee.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 19: Vaste boekenprijs negatief voor manga?

Post by NeeNee »

^ Hahahaha! :lol:

Aw, hij had je op zijn minst nog wel een percent mogen geven. :mrgreen:


Maar in dat geval denk ik dat het heel erg nadelig is. Engelse manga vind je in de budgetbakken, maar Nederlandse mogen niet? Nou begrijp ik opeens waarom Engels zoveel populairder is in Nederland.

En als ze dan ook nog eens moeten opboksen tegen Belgische winkels dan begrijp ik helemaal waarom zo weinig winkeliers zich er aan wagen. Ik heb me altijd afgevraagd hoe het komt dat je hier blijkbaar zoveel gemakkelijker Nederlandse manga vindt dan in Nederland... dit is het antwoord.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 19: Vaste boekenprijs negatief voor manga?

Post by Tamara »

Ja, een Nederlandse winkel kan nooit op eigen houtje een actie houden. Het moet allemaal vanuit de uitgever geregeld worden en de vaste boekenprijs geeft geen ruimte voor tijdelijke prijsverlagingen.

Een Belgische winkel denkt misschien: Nou, we hebben die mangasectie, maar het loopt niet zo lekker als het zou kunnen lopen. Volgende week houden we een actie en geven we 20% korting op het hele Nederlandstalige manga assortiment. We plakken een grote aankondiging op de ramen om mensen naar onze winkel te lokken. Hopelijk trekken we zo nieuwe klanten en gaat het wat beter lopen.

Een Nederlandse winkel mag dat niet doen.

Nu kan een uitgever een jaar na het verschijnen wel afstand doen van de vaste prijs, maar of dat nu zo handig is voor series? Het gaat per deel en niet per serie.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 19: Vaste boekenprijs negatief voor manga?

Post by Brook500 »

Ik vind dat ieder winkel dezelfde prijzen moeten hebben.
Zo blijft het voor iedereen een eerlijke concurrentie is.
In Frankrijk heb je als ik me niet vergis ook zo'n systeem.
Maar ja, België moet natuurlijk weer anders doen. Typisch.
Image

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 19: Vaste boekenprijs negatief voor manga?

Post by Berserker500 »

Brook500 wrote:Ik vind dat ieder winkel dezelfde prijzen moeten hebben.
Zo blijft het voor iedereen een eerlijke concurrentie is.
In Frankrijk heb je als ik me niet vergis ook zo'n systeem.
Maar ja, België moet natuurlijk weer anders doen. Typisch.
Maar in Belgie heb je dan weer wel dat veel stripwinkels tot 10% korting geven.
Ik geloof dat ze in Frankrijk tot 5% korting mogen gaan.
En in de fnac geven ze wel 20% korting op nieuwigheden.
Ik vind het toch niet zo slecht dat de winkels hier in Belgie zelf een beetje een prijzen mogen bepalen.
Last edited by Berserker500 on Fri Oct 15, 2010 18:52, edited 1 time in total.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 19: Vaste boekenprijs negatief voor manga?

Post by Koen »

Ik wist niet dat er een vaste boekenprijs was in Frankrijk... Maar ik weet niet alles :cry:

In België mag je idd 20% korting geven, in Frankrijk slechts 5%.

Ik zie niet in wat voor voordeel uitgeverijen of auteurs kunnen hebben aan een vaste boekenprijs, het enige voordeel is voor de kleine boekhandel die geen concurrentie heeft van warenhuizen of ketens, maar ik vind niet dat dat een vaste boekenprijs rechtvaardigt. Of de boekenmarkt zoveel gezonder is in Nederland dan in Vlaanderen durf ik ook ten stelligste betwijfelen.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 19: Vaste boekenprijs negatief voor manga?

Post by NeeNee »

Hebben ze een vaste boekenprijs in Frankrijk?

Ik heb daar in elk geval toch al manga in de aanbieding zien staan... tenzij die als 'beschadigd' golden of zo.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 19: Vaste boekenprijs negatief voor manga?

Post by NeeNee »

Tamara wrote: Nu kan een uitgever een jaar na het verschijnen wel afstand doen van de vaste prijs, maar of dat nu zo handig is voor series? Het gaat per deel en niet per serie.
Als ze de prijzen na een jaar loslieten zou dat al veel helpen. Tenslotte is het in veel (web)winkels ook zo dat je meer betaalt voor de nieuwe exemplaren en dat de prijs dan later een beetje zakt.

Post Reply