Discussie nr. 17: En wat dan met Engrish?

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Discussie nr. 17: En wat dan met Engrish?

Post by NeeNee »

In de vorige discussie hadden we het over censuur in manga. De algemene concensus was dat dergelijke aanpassingen ongewenst zijn en dat de manga zoveel mogelijk in zijn originele staat behouden moet blijven.

Maar wat dan met Engrish?

In een groot aantal manga staan Engelse, soms ook Duitse of zelfs Nederlandse woorden of zinnen weergegeven. Dat is leuk en exotisch, maar het heeft als nadeel dat er vaak nogal haar op staat. Als het een Japanner aan het woord is kun je zoiets nog gemakkelijk door de vingers zien, maar even vaak gaat het om personages die zogenaamd deze taal als moedertaal hebben.

Neem nu Detective Conan. In de latere albums komen er een heleboel Amerikanen voor, en die spreken soms Engels. Over het algemeen is dit redelijk goed, maar af en toe schort er wat aan (ontbrekende meervouden, foutieve werkwoordsvormen, zinnen die geen zinnen zijn), en in één of twee gevallen was het zo erg dat ik de Franse vertaling eronder moest lezen om te begrijpen wat er gezegd werd, hoewel mijn Engels normaal toch vele malen beter is dan mijn Frans. In Japan en Frankrijk maakt dit waarschijnlijk niet zoveel uit aangezien de meeste lezers daar toch niet erg goed Engels kunnen, maar hier ligt dat anders. Het overgrote deel van de Nederlandstaligen spreekt immers behoorlijk Engels, en ze doen dit steeds jonger.

Dus wat doe je dan als uitgever? De fouten corrigeren, ook al komt dit in feite neer op een vorm van censuur? Of gewoon laten staan en hopen dat niemand merkt dat deze veronderstelde native English speakers opeens slechter Engels spreken dan de gemiddelde 16-jarige? Je wéét gewoon dat je daar klachtenbrieven over gaat krijgen. Hoe belangrijk is authenticiteit hier nog, als het ingaat tegen andere waarden zoals kinderen correct Engels leren?

Jullie mening, graag. :)

User avatar
Drazic
Posts: 140
Joined: Sat Feb 18, 2006 20:45
Contact:

Re: Discussie nr. 17: En wat dan met Engrish?

Post by Drazic »

Hangt ervan af of het de bedoeling is of het engrish is of niet. Als het dit niet is dan kan je dan toch gewoon zien als een vertaling? Zelfs al is het wel de bedoeling dat het engrish is zou ik het zeker geen censuur noemen...

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 17: En wat dan met Engrish?

Post by Berserker500 »

Het is wel eens leuk als er andere talen opduiken in een manga. Ik denk dat het beste is dat als er andere talen gebruikt worden dat je de fouten verbeterd. Maar als je gewoon de fouten verbeterd is dat dan eigelijk wel censuur?

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 17: En wat dan met Engrish?

Post by Brook500 »

Ik heb geen problemen met andere talen die in manga's opduiken. De zin 'Search and destroy' bij Hellsing is heel passend vind ik.
Of het feit dat je bij Reborn de Italiaanse benamingen hebt, vind ik ook erg goed geslaagd (werkt trouwens enorm goed in de anime).
Japanners weten precies goed wanneer ze een andere gebruiken & wanneer niet.
Dat ze in andere landen meestal juist die woorden verprutsen vind ik het erge eraan.
Maar ik ben dan ook iemand die van pro-origineel hou.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 17: En wat dan met Engrish?

Post by NeeNee »

Even voor de duidelijkheid, het is niet bedoeling dat je die andere talen gaat verwijderen/vertalen. Het enige wat je doet is de (onbedoelde) fouten eruit halen, meer niet.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 17: En wat dan met Engrish?

Post by Brook500 »

NeeNee wrote:Even voor de duidelijkheid, het is niet bedoeling dat je die andere talen gaat verwijderen/vertalen. Het enige wat je doet is de (onbedoelde) fouten eruit halen, meer niet.
Oh sorry. Dan heb ik het verkeerd gelezen.
Image

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie nr. 17: En wat dan met Engrish?

Post by Jarus »

Ik vind verbeteren die zooi.
Want ik kan me echt kapot ergeren als een zin's opbouw niet klopt.
Oke ik heb dan ook wel zo mijn spel fouten maar goed.
Dus gewoon lekker in het engels of duits of weet ik het wat houden maar dan wel verbeteren.
Want als een jong iemand het leest moet hij/zij het wel goed leren.
Dus het moet er dan ook goed instaan.
Dat je dan niet van die stomme zinnen krijgt zoals I think love you ofzo.
Maar goed wat doe je er aan behalfe klachen op een forum en mails sturen naar de uitgevers.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 17: En wat dan met Engrish?

Post by NeeNee »

Nou, met de Nederlandse uitgevers kan dat niet zo moelijk zijn. Die krijgen constant kwade mails van ons. ^_~

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 17: En wat dan met Engrish?

Post by Weertangel »

Met Engrish bedoel je gewoon slecht engels he? of ook fantasy woorden die gewoon niet goed klinken?(Harry Potter anyone?)
tuurlijk moet het wel fatsoenlijk engels of amerikaans zijn, maar ik ben in nog geen serie die ik lees zulke slechte taal tegen gekomen. dus misschien zijn het de meest populaire series die eronder lijden?(Naruto,Bleach) En dan moeten ze het gewoon verbeteren..

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 17: En wat dan met Engrish?

Post by NeeNee »

Ja, slecht Engels. Als het opzet is, telt het niet.

Maar ik dacht dat jij vooral Engelse manga las, Weertangel? Daarin ga je uiteraard geen slecht Engels tegenkomen, het zou een maar een slechte vertaler zijn die dat zou laten staan. Maar in de Japanse/Franse versies staan soms zinnen in het Engels met de Japanse/Franse vertaling eronder, en dat Engels is soms erg slecht, waarschijnlijk ook omdat de Franse vertaler daar gewoon niet op let (als hij al Engels spreekt) en alleen de ondertitels vertaalt.

Het kan ook met bv. Duitse zinnen in Engelse manga natuurlijk, maar dat schijnt toch zeldzamer te zijn.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 17: En wat dan met Engrish?

Post by Weertangel »

Duitse en Franse zinnen zijn in zijn algemeen toch goed vertaald, Hellsing en OMG! zijn daar 2 goede voorbeelden van, dat het niet in andere talen zo is, tja, dat is gewoon nalatigheid van de vertalers.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 17: En wat dan met Engrish?

Post by NeeNee »

En nalatigheid van de mangaka, want die heeft het erin gezet.

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie nr. 17: En wat dan met Engrish?

Post by Jarus »

NeeNee wrote:En nalatigheid van de mangaka, want die heeft het erin gezet.
Ja daaar moet ik het met neenee mee eens zijn.
Het begint toch vaak bij de mangaka.
Want zoals de japaners het altijd zelf al laten door schijnen in hun mangas zijn ze niet zo goed in engels :lol:
Dus misschien zijn die fouten dan ook wel terecht die er dan in staan want zo is het in het orgineel ook :?
Of zie ik dat nu verkeerd :?:
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 17: En wat dan met Engrish?

Post by NeeNee »

Dat is nu net de vraag van dit topic. Moet je het laten staan omdat het origineel is, of moet je het veranderen omdat het fout is?

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie nr. 17: En wat dan met Engrish?

Post by Jarus »

Owja maar dat had ik al gezegt.
Verbeteren omdat het fout is.
Want fout blijft fout .
En alle kindertjes die het fout lezen blijfen het dan ook fout doen.
Dus het is gewoon fout.
Zeer fout.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

Post Reply