Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd?

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Manga's Spiegelen ja of nee ?

Ja is niks mis mee het blijft toch het zelfde verhaal.
2
12%
Nee! het moet zoals het orgineel blijfen.
13
76%
Kan mij niet echt veel schelen.
2
12%
 
Total votes: 17

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd?

Post by Jarus »

Oke daar gaan we dan alweer beginnen met Nr.12.
We zijn ondertussen allemaal wel bekend met manga neem ik aan :wink:
We lezen het allemaal braaf van rechts naar links niks mis mee want zo zijn ze orgineel.
Maar een manga kan natuurlijk gespiegeld worden zodat we van links naar rechts moeten lezen.
Wat vind je daar van?
Zeg je van ja dat zou ook wel iets hebben in mate van dat het misschien iets aantrekkelijker is voor mensen om te kopen.
Juist omdat ze dan niet hoefen te wennen van rechts naar links te lezen.
Of ben je juist helemaal tegen zoiets wat jouw geliefde manga helemaal veranderd.
Ik hang er ook wel een polletje aan vast.
Als ik de poll misschien moet aan passen zeg het dan maar :D
Last edited by Jarus on Thu Aug 26, 2010 20:12, edited 1 time in total.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd?

Post by Koen »

Moeilijk. Niet zo eenvoudig als op het eerste zicht lijkt. Zelf kan het mij weinig schelen, ik pas me snel aan de leesrichting aan eerlijk gezegd, en stoor me niet aan rechtsliggende harten of diens meer…

Maar wat is het best om manga populair te krijgen? Een gespiegelde Tezuka lijkt dan logischer dan een gespiegelde Naruto. Tezuka zal eerder een volwassen strippubliek aanspreken die door de Japanse leesrichting kan afgeschrikt worden en die zich sowieso niet zal storen aan een gespiegelde manga. Het jongere doelpubliek van Naruto zal echter kicken op de Japanse leesrichting die anderen op het verkeerde been zet en maakt manga net hip, cool en vooral ‘anders’.

Maar wat met alles wat ertussen ligt? Wat met typische manga zoals Monster of Yotsubato die echter wel een ouder publiek zouden kunnen aanspreken? Moet je als uitgeverij proberen erg breed te gaan door te spiegelen? Of neem je liever niet het risico je primaire target weg te jagen?

En nog meer… wat na enige jaren van inburgering? Ga je minder spiegelen naarmate manga bekender wordt? Omdat het publiek stilaan gewend raakt aan bepaalde typische mangakenmerken en stilaan klaar is voor de originele leesrichting? Of ga je integendeel nog meer spiegelen omdat het sneeuwbaleffect steeds nieuwe lezers aanspreekt?

Heel moeilijk issue. Voor m’n eigen Heuveluitgeverij zou ik de gemakkelijkheidsoplossing kiezen en voor ongespiegeld gaan.
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd?

Post by Brook500 »

Eigenlijk ben ik iemand die van het originele hou. Dus voor mij liefst niet gespiegeld.
Uitgevers zoals Glenat, Pika deden 't vroeger allebei ook, maar hebben daarna toch voor de originele uitgave gekozen.
Als de manga toch gespiegeld is, dan zal ik mij ook aanpassen aan die manga, zolang de tekenstijl en/of het verhaal maar goed zijn hoor je mij niet klagen.
Image

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd?

Post by Berserker500 »

IK ben voor originele leesrichting want ik heb mij heel snel aangepast aan het lezen van rechts naar links. Orgineel vind ik altijd het beste.
Ooit heb ik is een gepiegelde manga gelezen en personages die rechtshandig zijn in het orgineel worden dan linkshandig.
Het is namelijk nogal flauw dat mensen een reeks niet kopen gewoon omdat ze van rechts naar links moeten lezen.
Mijn voorkeur gaat wel naar ongespiegeld maar dat een reeks gespiegeld is zou mij toch niet tegenhouden om een reeks te kopen.

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd?

Post by Jarus »

Ik blijf bij het orgineel.
Ik denk ook dat het mensen niet zozeer zal afschrikken.
Als je gewoon al van strips enzo houd zal je niet al te veel moeite hebben met de leesrichting van manga.
En daarbij is manga zowiezo al weer wat anders dan gewoon strips/comics.
Maar als ze het spiegelen zal ik het natuurlijk wel blijfen kopen hoe wel ik het dan wel jammer zou vinden.

En dan wat koen zegt voor de wat oudere.
Ik denk dat de markt op dit moment gericht is op jonge lezers zeg maar rond de 14 jaar en lezer rond de leeftijd van 25.
En alles wat daar een beetje in de buurt zit of tussen in.
Dus ik weet niet of dat zo zeer mensen sneller aan manga krijgt.
Het lijkt me voor manga niks uit te maken welke leesrichting het is.
En ik vind het wel cool dat manga een andere leesrichting heeft.
Waarom zou alles de zelfde leesrichting moeten hebben.
Ben net zo trots dat ik een hobby heb die net iets anders is dan dat van laten we zeggen een gewone stripverzamelaar.
Dus mijn menig is gewoon lekker zo laten want er veranderd kwa verkoopcijfers toch niks aan.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd?

Post by pietel »

dit is inderdaad een moeilijk geval. In eerste instantie zou ik zeggen: niet spiegelen.
dat er ineens veel linkshandige mensen rondlopen, daar valt nog mee te leven, en in Japan rijden ze toch langs de verkeerde kant van de weg,
maar als de achtergrond bijvoorbeeld gebaseerd is op een bekend stadsdeel en het wordt gespiegeld, dan gaat er toch belangrijke informatie verloren. Ik ben persoonlijk ook fan van de (vaak gestyleerde) japanse geluidsuitdrukkingen in japanse tekens. Die worden onleesbaar bij spiegeling.
Een bekend voorbeeld is het boeddhistisch teken op de rug van het hoofdpersonage van Blade of the Immortal, dat gespiegeld plots een nazi-hakenkruis werd. In de gespiegelde amerikaanse uitgave hebben ze elke afbeelding manueel moeten aanpassen.


Maar er blijft toch iets onlogisch aan die leesrichting. De bladindeling en de tekstballonvolgorde gaat van rechts naar links, maar de zinnen in die tekstballonnen gaan van links naar rechts. dit zorgt ervoor dat het lezen van een pagina minder vlot gaat.
Zeker in manga, waar vaak veel aandacht wordt besteed aan het dynamisch verloop van de pagina-opbouw, lijkt dit onlogisch.
Maar in manga wordt ook meestal van boven naar onder geschreven, dus zowiezo gaat er een deel van de oorspronkelijke dynamiek verloren.

Persoonlijk waardeer ik de eerlijke houding om japanse manga aan te bieden in de originele leesrichting. Het zorgt voor authenticiteit en een zeker onderscheidingsvermogen met al die andere strips. Manga spiegelen zit trouwens in eenzelfde categorie als manga inkleuren of het formaat aanpassen. Manga is op verschillende manieren fundamenteel anders dan de strips die we kennen, dus ik vind niet dat we ze moeten maskeren als iets dat meer binnen ons gewoontepatroon valt.
Image

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd?

Post by Weertangel »

Persoonlijk vind ik dat ze het bij de orginele manier moeten houden, want zoveel maakt het nu ook weer niet uit, en het geeft manga een unieke vibe, want ik vindt het schitterend om mensen te laten zien hoe ze het moeten lezen, is echt heel leuk! :D
En het bespaart de mangaka en zijn mensen ook weer werk, sinds ze alles hetzelfde kunnen laten, en sinds het de huidige industrie standaard is, waarom weer terug gaan??
Trouwens, je kunt het ook gebruiken als een manier om amerikaanse manga te onderscheiden van de japanse manga, want amerikaanse manga is nog steeds van links na rechts.

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd?

Post by Wimpuls »

Moeilijke vraag. Ik ben fan van de orinigele leesrichting, maar ik zal me ook niet boos maken als een manga gespiegeld is. Ik heb nog de oude, gespiegelde Franse Dragonballs, en er is daar niks dat me stoort. Eigenlijk is een goeie enquête nodig om te bepalen wat mensen als obstakels zien om een manga te lezen. Want we zitten vaak geklemd tussen persoonlijke meningen en giswerk naar het gevoel bij 'het groot publiek'.
Koen wrote:En nog meer… wat na enige jaren van inburgering? Ga je minder spiegelen naarmate manga bekender wordt? Omdat het publiek stilaan gewend raakt aan bepaalde typische mangakenmerken en stilaan klaar is voor de originele leesrichting? Of ga je integendeel nog meer spiegelen omdat het sneeuwbaleffect steeds nieuwe lezers aanspreekt?
Glénat (Frankrijk) is nu al een tijdje bezig om al die gespiegelden te vervangen. Weet je of dat iets oplevert voor de uitgever? Ik neem aan dat de gespiegelden niet meer herdrukt worden.

Ik denk ooit opgevangen te hebben dat sommige Japanse uitgevers tegen spiegelen zijn. Klopt dit of heb ik gedroomd?

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd?

Post by Tamara »

Ik denk ooit opgevangen te hebben dat sommige Japanse uitgevers tegen spiegelen zijn. Klopt dit of heb ik gedroomd?
Nee, dat klopt. Al zijn het ook de tekenaars die bezwaar maken. Er zijn grofweg twee manieren om manga een andere leesrichting te geven. De eerste is alles spiegelen, maar dat kan rare resultaten opleveren als er bijv. tekst of symbolen in de tekenen verwerkt zijn. De andere manier is de panels opnieuw ordenen en losse panels spiegelen indien nodig. Dit kan de 'flow' uit de manga halen. In beide gevallen moet er met de tekeningen gerommeld worden en daar zijn mangaka niet zo dol op. Gelijk hebben ze, niet?

Om diezelfde redenen zie ik ook liever manga in de originele leesrichting, maar ik kan ook gevallen bedenken waarin het spiegelen niet veel afdoet aan de manga en het toegankelijker maakt voor een breder publiek. Manga gericht op een ouder publiek en oudere manga hebben vaak kaders die makkelijk opnieuw te plaatsen zijn. Denk aan de manga die EPO gaat uitgeven.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd?

Post by NeeNee »

Ik vind spiegelen in principe niet nodig, maar ik begrijp wel dat ze het in sommige gevallen doen om een groter publiek aan te spreken. Het stoort mij (meestal) ook niet echt. Dan moeten ze het natuurlijk wel goed doen en de vertaling ook aanpassen (van linkerarm rechterarm maken bijvoorbeeld). En de vertaling terug aanpassen als ze het weer ontspiegelen, want in één van de blauwe boekjes hebben ze het over Goku's rechterarm terwijl het toch echt wel zijn linkerarm is die gewond is. Waarschijnlijk een souvenir van gespiegelde Franse vertalingen. :roll:

Wat ik wel belachelijk vind is als ze opeens midden in een serie gaan switchen. Zoals bij Inuyasha (Eng), de eerste 37 nummers waren gespiegeld en vanaf nummer 38 opeens niet meer. Dat doe je toch niet?! Maak dan tenminste eerst de reeks af.

Gelukkig is Rumiko Takahashi’s stijl ontzettend symmetrisch, zodat het spiegelen relatief weinig verschil maakt. Stel je voor dat ze dat met DragonBall hadden gedaan, *huivert* dat zou ik echt niet kunnen lezen. Die gespiegelde versies zijn niet om aan te zien.

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd

Post by Kira »

Nee! het moet zoals het orgineel blijven.
Last edited by Kira on Wed Jun 29, 2011 20:28, edited 1 time in total.
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
flandrian15
Posts: 28
Joined: Sun Sep 05, 2010 11:55

Re: Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd?

Post by flandrian15 »

Ik vind het leuk dat we eens iets anders kunnen doen als het saaie van links naar rechts gelees :lol:

Trouwens, de manga is gemaakt om van links naar rechts te lezen. Toch logisch dat het ook zo wordt uitgegeven in andere landen?
Mensen die Manga lezen zijn trouwens ook wel een beetje into Japanse cultuur heb ik gemerkt en die mensen willen natuurlijk graag dat het zo Japans mogelijk blijft. Ik ben zo ook.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd?

Post by Brook500 »

flandrian15 wrote:Ik vind het leuk dat we eens iets anders kunnen doen als het saaie van links naar rechts gelees :lol:

Trouwens, de manga is gemaakt om van links naar rechts te lezen. Toch logisch dat het ook zo wordt uitgegeven in andere landen?
Mensen die Manga lezen zijn trouwens ook wel een beetje into Japanse cultuur heb ik gemerkt en die mensen willen natuurlijk graag dat het zo Japans mogelijk blijft. Ik ben zo ook.
Blij om je dat te horen zeggen.
Alleen heb je in je tweede zin vergeten links en rechts om te draaien.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd?

Post by NeeNee »

flandrian15 wrote:Mensen die Manga lezen zijn trouwens ook wel een beetje into Japanse cultuur heb ik gemerkt en die mensen willen natuurlijk graag dat het zo Japans mogelijk blijft. Ik ben zo ook.
Maar dat geldt niet voor iedereen. Zoiets kun je eigenlijk alleen zeggen van mensen die al een tijdje met manga bezig zijn.

Als je een nieuw, volwassen publiek wilt aantrekken ligt het anders.

User avatar
flandrian15
Posts: 28
Joined: Sun Sep 05, 2010 11:55

Re: Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd?

Post by flandrian15 »

Brook500 wrote:
flandrian15 wrote:Ik vind het leuk dat we eens iets anders kunnen doen als het saaie van links naar rechts gelees :lol:

Trouwens, de manga is gemaakt om van rechts naar links te lezen. Toch logisch dat het ook zo wordt uitgegeven in andere landen?
Mensen die Manga lezen zijn trouwens ook wel een beetje into Japanse cultuur heb ik gemerkt en die mensen willen natuurlijk graag dat het zo Japans mogelijk blijft. Ik ben zo ook.
Blij om je dat te horen zeggen.
Alleen heb je in je tweede zin vergeten links en rechts om te draaien.

Post Reply