Oh! My Goddess Review.

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Oh! My Goddess Review.

Post by Weertangel »

Tijd om mijn Favo serie eens uit te doeken te doen!

Oh!(of Ah!)My goddess gaat over de student Keiichi Morisato, die op een avond per ongeluk een verkeerd nummer belt en de Godin hulp lijn eraan krijgt die ervoor zorgen dat ungelukkige(maar goede) mensen een wens mogen doen! maakt niet uit wat! dus voordat hij weet wat er gebeurt heeft ie de godin Belldandy in zijn kamer staan, die vraagt of hij een wens wil doen, denkend dat het een grap is van zijn 2 oude(en nogal stomme)vrienden Tamiya en Otaki wenst hij ervoor " dat een godin zoals jij voor altijd aan mijn zijde blijft" tot beide's verbazing wordt de wenst goedgekeurd en zal Belldandy altijd bij hem blijven!!
Dit is het begin van een lading hele leuke avonturen, zo worden ze meteen uit het studentengebouw getrapt(vrouwen niet toegestaan wtf? :shock: ) en komen ze in een boeddhistische tempel terecht waar ze gaan wonen nadat de monnik daar Belldandy voor de perfecte boeddhist aanziet en vertrekt om ook zo te worden..

De serie vertelt vanaf dan over Keiichi's en Belldandy's avonturen aan de Nekomi Technische universiteit en van de N.I.T motorclub waar ze bij zitten, en hoe ze meedoen aan bepaalde races en de gebruikelijke rivaliteiten proberen te overleven die je op een school hebt( wie campus queen is, enz) terwijl ze ook met bovennatuurlijke dingen te maken krijgen, zoals Belldandy's 2 zusters! Urd(oudere) en Skuld(jongere) die ook voor veel problemen zorgen nadat ze beide met valse redenen naar aarde komen om bij ze te komen wonen.
Met alle gevolgen van dien :? .
Wat de serie zo leuk maakt zijn dat de romantiche verhalen goed worden afgewisseld met de komische en fantasy verhalen, en dat je altijd uit kijkt naar het volgende deel, ook het feit dat de hemel draaiende wordt gehouden door een computer systeem genaamd Yggdrasil, en dat de spreuken die de godinnen gebruiken gedeeltelijk programma's zijn geeft een hele aparte sfeer die goed bij Keiichi's motorrij achtergrond past.

De manga volumes zitten heel leuk in elkaar en ook qua tekenstijl is de serie heel mooi, je ziet echt hoe het verbetert vanaf de eerste pagina en hoe vooral de gezichten sterk veranderen(vooral Belldandy) wat alleen maar goed is.
voor de rest zit er na volume 2-3 ook een nieuwe mini-serie(letterlijk) in de boeken genaamd de avonturen van mini-Urd(later mini-goddinen als Skuld er vast bij komt) over de godinnen in hun mini chibi vorm waar ze avonturen hebben met Gann de rat en de mini ninja's!.
de derde reprint heeft ook in elk volume een paar kleuren pagina's die echt de moeite waard zijn!
En de befaamde brievenpagina genaamd Letters to the Enchantress zitten er ook in!(met brieven en fan-art)

Andere Media.
Er zijn buiten de manga, (die nu 22 jaar loopt, en al 3 reprints heeft gehad) 1 5-delige OVA, 1 anime serie met 2 seizoenen, 1 leesboek en 1 film uitgekomen.Er is ook een spin-off serie genaamd The adventures of the Mini Goddesses die de mini strips van de manga vertaald naar anime.
de film is leuk om eens te zien en de OVA is een beetje te kort voor mijn smaak, de anime ben ik nog steeds aan het kijken en stelt niet teleur! mini goddesses heb ik nog niet gezien.
Hier wat links voor meer info over de serie.
Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Oh_My_Goddess!
uitgever: http://www.darkhorse.com/Search/manga

Nog een ding over hoe de nieuwe volumes uitkomen, op het moment wisselen ze de re-releases af tussen de oudere (vanaf vol 15 atm) en de nieuwste (volume 35) dit is ook te zien in de brievenpagina achterin elk volume, dus kan best verwarrend zijn als je ze wilt bestellen want er zit nogal een gat tussen wat al uit was en wat nieuw is.
je kunt ook nog steeds de 2de editie bestellen, dat zijn de 20 eerste verhaallijnen, maar ik raad toch de nieuwe aan omdat die op de japanse leesmanier is en het japanse formaat, de 2 eerste prints zijn namelijk in de westerse leesstijl en ook het formaat van de boeken is wat groter en niet in de huidige formaat dat wij gewend zijn.

Ik hoop dat dit genoeg info is om jullie intresse te wekken!
Dus laat maar wat van je horen. :mrgreen:
Last edited by Weertangel on Sun Aug 22, 2010 9:45, edited 1 time in total.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Oh! My Goddess Review.

Post by NeeNee »

Wow, rambling much?

Haal diep adem, drink een kopje kalmerende kamillethee, en lees die tekst nu nog eens opnieuw. Stap 1, zet hoofdletters aan het begin van elke zin en lees na op typfouten. Stap 2, splits die eindeloze zinnen op in leesbare stukjes (neem als vuistregel niet meer dan 3 werkwoorden per zin) en zorg ervoor dat elke zin een logisch geheel vormt. Stap 3, denk eens na over waar en waarom je een nieuwe alinea neemt.

Qua structuur (welke informatie je vermeldt en wanneer) zit je review zoals altijd goed in elkaar, maar in dit geval werd ik zodanig afgeleid door de chaotische schrijfstijl dat ik de tekst tweemaal heb moeten herlezen om ook maar iets van het verhaal mee te hebben. Ik weet dat jij het als onbelangrijk beschouwt, maar je hebt geen idee hoe erg de schrijfvaardigheid van de schrijver een review kan maken of breken.

---
Aan je enthousiasme zal het niet liggen, maar ik ben bang dat de serie niet echt iets voor mij is. Romantische comedieën zijn niet mijn ding, en al helemaal niet als er meerdere meisjes bij betrokken zijn (Love Hina draagt nog steeds de onbenijdenswaardige titel van mijn grootste miskoop ooit). :?

Langs de andere kant, er zijn altijd uitzonderingen, dus ik ga de reeks toch eens bekijken. Het begin doet mij enigzins aan Video Girl Ai denken, klopt dat? (Niet dat ik die gelezen heb, maar het geeft een idee.) En de manga loopt nu nog altijd door? Wow...

I'll check it out. :)

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Oh! My Goddess Review.

Post by Weertangel »

Bedankt voor je goed kommentaar, ik heb altijd moeite met een intro te schrijven over een serie zonder kompleete verhalen te verklappen, en deze serie is HEEL uitgebreid, check daarom de wiki voor een algemene character indruk.
maar niettemin, ik kan je deze serie van harte aanraden, de eerste 2 boeken zullen even wennen zijn,maar de serie wordt alleen maar beter, en het is een van de weinige series die mij aan het huilen heeft gemaakt, want sommige verhalen raken echt het hart. :cry:

en dit is geen standaard harem(als die definitie van toepassing is) manga, neem dat maar van mij aan, ik ken tot nu geen serie die zoiets heeft als deze serie.
Een ware stijdloose serie, en die zijn zeldzaam. :D

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: Oh! My Goddess Review.

Post by Turvy »

Weertangel wrote: de serie is zover bekend alleen in het japans en engels verkrijgbaar, naar andere talen is ie nog niet vertaald(laten we hopen dat dat verandert.)
*kijkt naar de 37 Franse delen die beneden in de kast staan, naast de Japanse* Misschien toch wat meer research doen volgende keer. ;)
AMS is in heel veel landen uitgebracht in op z'n minst 8 talen (voor zover ik weet, waarschijnlijk eerder meer dan 10). Er is zelfs een Poolse vertaling van.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Oh! My Goddess Review.

Post by Brook500 »

de serie is zover bekend alleen in het japans en engels verkrijgbaar, naar andere talen is ie nog niet vertaald(laten we hopen dat dat verandert.)
'Kijkt naar zijn 22 franse delen in de kast'
'ziet op de site van de franse uitgeverij Pika waar het al tot deel 38 te verkijgen is'
'Kijkt op wikipedia waar alleen bij other publishers Dark Horse Comic opstaat'

Een goede tip voor jou Weertangel die ik ook gebruik als ik niet zeker ben: als je informatie weggeeft controleer op meerdere sites want ik weet dat wiki niet altijd juist is met bepaalde informatie. En als je niet zeker bent zet er dan gewoon 'al ik mij niet vergis'/'ik weet niet zeker of het klopt' of iets anders dat andere forumleden niet kan misleiden.

Ikzelf zal Ah! My Goddess wel eens lezen. Alhoewel de tekenstijl in 't begin wat minder is, komt er na enkele delen meer & meer verbetering in & dat zie ik graag.
Ik heb ook nog eens de DVD-box van het eerste season liggen, de intro als eens gehoord & na die geweldige intro beluisterd te hebben, ben ik eens benieuwd naar de muziek van de serie zelf.
Image

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Oh! My Goddess Review.

Post by Tamara »

Er is ook een Duitse versie. Ik heb toevallig de eerste paar delen in die taal gelezen :)

Haal diep adem, drink een kopje kalmerende kamillethee, en lees die tekst nu nog eens opnieuw. Stap 1, zet hoofdletters aan het begin van elke zin en lees na op typfouten. Stap 2, splits die eindeloze zinnen op in leesbare stukjes (neem als vuistregel niet meer dan 3 werkwoorden per zin) en zorg ervoor dat elke zin een logisch geheel vormt. Stap 3, denk eens na over waar en waarom je een nieuwe alinea neemt.
Yep, yep. Nadenken tijdens het schrijven, doorlezen, verbeteren, even laten liggen, weer doorlezen, weer verbeteren...

Daar wil ik nog aan toevoegen:
-Plaats tussen elke alinea een witregel. Een muur van tekst leest niet makkelijk.
-Gebruik BBCode! Tik tussenkopjes dik en verwerk links netjes in de tekst.
-Kijk of je er een afbeelding of twee erbij kunt plaatsen. Bijvoorbeeld de cover van het eerste deel en een leuke panel.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Oh! My Goddess Review.

Post by Weertangel »

Nou, sorry wat betreft de talen, heb echt gezocht(ook op amazon.com) of er versies in andere talen waren, maar die zullen wel andere uitgevers hebben, dus daar zou het probleem kunnen zitten.(vond het zowiezo al verdacht..)

en wat betreft panels gebruiken(wat bedoel je daarmee trouwens?) en foto's, ben niet echt een computer whiz, weet hoe je dingen kunt linken en dat is het ongeveer, zeker omdat zulke dingen soms radicaal verschillen per forum(niet alleen mangaheuvel) en ik heb geen digitale kamera.. trouwens, daar was de link naar de uitgever voor bedoelt.

Oh, en ik ben geen massale thee drinker, hou het liever op fris of water, zeker met het huidige weer.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Oh! My Goddess Review.

Post by Tamara »

Plaatjes kun je vaak wel van de site van de uitgever afhalen. Indien nodig kun je ze aanpassen met Paint en weer opnieuw oploaden met bijvoorbeeld http://www.photobucket.com

Een panel is een omkaderd plaatje uit een manga. Een plaatje zegt meer dan duizend woorden, dus daarom is het handig een voorbeeld van de tekenstijl bij je mangareview te plaatsen.

BBC-code is niet zo moeilijk. Als je een bericht tikt, zie je boven je typveld een rij met knoppen. Klik je juiste aan en plaats de tekst ertussen. Hyperlinks maak je zo: [*url=URL]tekst[*/url] (* weglaten). Dus bij URL vul je de URL in en bij tekst de tekst. Voorbeeld: Mangaheuvel = [*url=www.mangaheuvel.be]Mangaheuvel[*/url] (*weglaten)

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Oh! My Goddess Review.

Post by Weertangel »

Tamara, bedankt voor de tips, als voor plaatjes uploaden, ik doe dat wel eens, maar aangezien de sfeer op deze forums nogal gespannen is in wat illegaal is om te posten en wat niet(geen links naar scanlation sites bijvoorbeeld) gebruik ik toch leiver spul wat ik echt heb of gewoon normale links, misschien iets voor toekomstige reviews, maar dat wil ik dan eerst eens bespreken met Koen.

de rest zal ik nog wel eens uitproberen. :)

User avatar
Drazic
Posts: 140
Joined: Sat Feb 18, 2006 20:45
Contact:

Re: Oh! My Goddess Review.

Post by Drazic »

De site van Dark Horse heeft voor elke manga een aantal preview pagina's dus je hoeft niks van scanlation sites te halen om te laten zien hoe het eruit ziet.

Bijvoorbeeld van vol. 1:
http://www.darkhorse.com/Books/Previews/11-527?page=0

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Oh! My Goddess Review.

Post by Weertangel »

Ah, dus zo zag de eerste editie er uit! geef mij maar de derde..

Post Reply