Discussie nr. 4: Slipcover of gewone kaft?

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Discussie nr. 4: Slipcover of gewone kaft?

Post by NeeNee »

Wegens klachten over de moeilijkheidsgraad van de vorige discussie :P, deze week een simpele: heb je je manga het liefst met een los kaftje eromheen of niet?

De Frans-Nederlandse uitgeverijen behouden over het algemeen het Japanse model (klein en met slipcover), terwijl de meeste Engelse uitgevers voor een simpele (geplastificeerde) kartonnen kaft en groter formaat gaan. Daarnaast zijn er nog de speciale gevallen zoals Nausicaä en Boeddha.

Dus - afgezien van authenticiteit - want zijn de voor- en nadelen van deze dubbele kaftjes in jullie ogen?


Mijn houding tegenover de slipcovers is dubbel. Langs de ene kant geeft het wel iets extra, langs de andere kant is het soms irritant bij het lezen (ik haal ze er meestal af) en is de kaft eronder kwetsbaarder want niet geplastificeerd. Andere voordelen zijn dat de cover vaak extra tekst bevat (commentaren van de auteur) en dat je ze als bladwijzer kunt gebruiken; nadeel is dat de kaftjes erg snel beschadigd geraken.

Over het algemeen kan ik zeggen dat ik alleen echt voorstander ben als de cover iets extra biedt, m.a.w. als de omslag en de tekening eronder niet precies hetzelfde zijn. Als dat wel het geval is mogen ze die kaftjes van mij wel net zo goed weglaten, want echt grote voordelen zie ik er niet in.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 4: Slipcover of gewone kaft?

Post by Weertangel »

Zal wel aan mij liggen, maar ik heb nooit zo'n slipcover gezien, mijn manga's hebben een normale gladde kaft en alles ziet lekker stevig.
maar of je een slipcover krijgt zal denk ik ook wel liggen of het een compleet nieuwe of special editie is van die manga denk je ook niet?
Ik had dat met een paar leesboeken, persoonlijk vind ik dat ze veel te snel kapot gaan en helft van de tijd kan je boek uit de handen glijden als je het net verkeerd vasthebt.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 4: Slipcover of gewone kaft?

Post by Koen »

Ik heb niet echt een voorkeur, beide hebben hun voor- en nadelen. Een slip cover bieft extra bescherming voor het boekje en plooit veel minder snel dan de gewone kaft. Langs de andere kant voelt een gewone kaft iets natuurlijker aan.

Ik vind het wel altijd grappig als fans zweren bij de US boekjes omdat die 'dichter aanleunen bij het origineel'... Zowel qua formaat als qua kaft liggen die veel verder van het origineel dan de NL releases ;) Bovendien is dat groter formaat niet optimaal voor de tekeningen... Tekeningen vergroten is nooit goed.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 4: Slipcover of gewone kaft?

Post by Koen »

Weertangel wrote:of je een slipcover krijgt zal denk ik ook wel liggen of het een compleet nieuwe of special editie is van die manga denk je ook niet?
nope, in Japan hebben alle manga's slip covers - net zoals in het Frans en Nederlands... Dus ook het gewone jump formaat heeft een slip cover...

In Japan worden de slip covers trouwens ook nooit gebruikt als bladwijzer, bij elke manga zit immers een bladwijzer bij ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 4: Slipcover of gewone kaft?

Post by Weertangel »

Och, zolang het boekje heel blijft, vindt ik het best. :)

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 4: Slipcover of gewone kaft?

Post by Britt_ »

Don't judge a book by it's cover ^^

Ach mij maakt het niets uit, zolang de inhoud mij maar aanspreekt. De kaft kan leuk zijn, maar in een kast zie je toch enkel de rug van een boek. Bij al mijn boeken haal ik overigens de loszittende kaften eraf en bewaar ik deze zodat ze mooi blijven (deze slipcovers durven bij mij wel eens kreuken als ze te los zitten), dus voor mij zou het geen verschil uitmaken. Qua manga lees ik tot nu toe enkel engelse dus heb ik nog niet kunnen vergelijken hoe dit zit eigenlijk. Toch, zoals ik zei, het gaat hem om de inhoud denk ik dan.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 4: Slipcover of gewone kaft?

Post by Weertangel »

Britt, wat voor engelse series? zie zoveel franse series hier, wil wel eens weten wat anderen lezen, sinds mijn collectie nogal beperkt is.(manga dan, vraag maar niet over de rest! ;)

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 4: Slipcover of gewone kaft?

Post by Britt_ »

Oké heel erg off topic dan:

*lijst*

Ik zie nu pas het 'mijn reeksen'-topic. Mijn excuses ^^
Weertangel, ik zal daar mijn lijst even zetten voor je dus check daar maar even.
Verschiet er wel niet van dat het overgrote deel van men collectie clamp is, aangezien ik een grote fan van deze dames ben ;)

Hoop dat ik je bij deze dan ook geholpen heb :) Als je wat meer info over een bepaalde manga wil vraag je maar/stuur je maar pb'tje.
Last edited by Britt_ on Tue Jul 20, 2010 12:02, edited 1 time in total.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 4: Slipcover of gewone kaft?

Post by pietel »

Ik ben heel hard pro slipcover. Ten eerste, het ziet er zoveel beter uit. Engelse manga zou ik liefst in een schuif steken (en dankzij de perfecte rechthoekige blok papier dat ze zijn, zijn ze ook heel goed stapelbaar in schuiven en dozen), het elegante originele formaat met slipcover oogt veel mooier, die smeken om uitgestald te worden. Dit kan misschien deels persoonlijke voorkeur zijn, maar die saaie amerikaanse rechthoeken kunnen mij echt niet bekoren.
Bovendien zorgt die slipcover voor dezelfde stevigheid en bescherming dan een gewone harde kaft, maar als je hem eraf haalt, heb je een heel flexibel en aangenaam leesbaar boekje. (ja ik haal de cover eraf tijdens het lezen, dat doe ik ook met dikke fantasyboeken).

soit ik heb echt al getwijfeld om al mijn engelse series om te wisselen voor franse, gewoon omdat die zoveel mooier staan in mijn kast (en goedkoper zijn)
maar mijn frans is heel matig en de uitleenwaarde van franse boekjes is veel kleiner (en ik probeer mensen te bekeren zoveel ik kan)
Image

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Discussie nr. 4: Slipcover of gewone kaft?

Post by Wimpuls »

Ik lees 95 % in 't Frans, en dat zijn meestal slipcovers. Ik ben daar dik tevreden over. Ik lees ze ook met de slip aan :? . Die (harde) kartonnen kaften geraken toch gebogen en gekreukeld, dus die slip is handig om de slijtage van het boekje vanbinnen te maskeren.
Een paar reeksen die ik al vaak uitgeleende, hebben soms scheurtjes in de slip, maar dat valt al bij al mee. Soms verschilt de slipcover van de cover binnenin. Zo staat er bij FMA altijd een gag vanbinnen, iets dat ik pas na 15 volumes merkte...
Ouwe reeksen, zoals Ranma 1/2, zal ik minder rap herlezen, puur door dat eeuwige gevecht met dat stijve papier.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 4: Slipcover of gewone kaft?

Post by Koen »

Ik denk dat de manga's ook liever hun slip aanhouden. Weinig manga's neigen immers naar exhibitionisme. Manga's van U-jin die kunnen natuurlijk niet snel genoeg hun slip uit hebben...
motivatiedip. help!

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Discussie nr. 4: Slipcover of gewone kaft?

Post by Edward »

Koen wrote:Ik denk dat de manga's ook liever hun slip aanhouden. Weinig manga's neigen immers naar exhibitionisme. Manga's van U-jin die kunnen natuurlijk niet snel genoeg hun slip uit hebben...
ik gebruik de slipcovers als boekenlegger, maar ook ik vind het simpelweg mooier. Het behoud de kwaliteit van het boekje, het verbergt evt beschadigingen aan t boekje zelf en ik vind dat de kleiner gewoon mooier uitkomen op zo'n mooie gladde slipcover

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 4: Slipcover of gewone kaft?

Post by Britt_ »

Ik heb vandaag mijn eerste manga met slipcover binnengekregen. Nuja manga, eerder een boek met mangainhoud (serieus, wat er met deze manga zijn formaat is weet ik niet, of is het eigen aan 'digital manga publishing' om grotere formaten uit te geven waar het gemiddelde leesboek jaloers op word?).
Zoals ik trouwens al dacht wat bij mij het scenario zou zijn: binnen enkele tellen was de slipcover er dus al af. Zoiets leeft niet lang bij mij als ik het er niet afhaal.. Deze zal dus enkel dienen om hem later mooi in de kast te zetten ermee.

Wel iets positief aan slipcovers dat ik vandaag heb ontdekt, en hier al verteld werd: Hoera voor het minimangaverhaaltje onder de cover ^^

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie nr. 4: Slipcover of gewone kaft?

Post by Jarus »

Ik ga voor de slipcover.
Geef mij maar lekker dat japanse gevoel erbij.
hmm heerlijk gewoon en vind ik ook veel leuker moet ik zeggen.
gewoon houden zoals het in eht land van oorsprong ook is.
Als nederland tulpen export maken ze er in het buiten land toch ook niet iets anders van.
DUS SLIPCOVER EN KLEIN FORMAAT VOOR MIJ.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 4: Slipcover of gewone kaft?

Post by Berserker500 »

Ik ga voor slipcover. Veel stijlvoller dan bij de Engelse waar de kaft snel krom wordt of de plastiek begint los te komen.
De tekst op de binnenflapjes vind ik ook altijd heel leuk.
Last edited by Berserker500 on Sun Aug 01, 2010 15:58, edited 1 time in total.

Post Reply