Discussie nr. 3: Reeksen representatief voor elk genre?

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Discussie nr. 3: Reeksen representatief voor elk genre?

Post by NeeNee »

Het onderwerp van deze week is een doe-het-zelfvraag: Welke reeksen zijn goede vertegenwoordigers voor elk genre?

Stel dat je aan een leek de verschillende soorten/onderverdelingen manga zou moeten uitleggen (zo compleet mogelijk), welke series zou je dan als voorbeeld gebruiken en waarom? Je mag er maximaal 3 kiezen.

Voorbeeld voor shonen:
- Dragon Ball. Wereldwijde klassieker, en een goed voorbeeld van het klassieke vecht-avonturenverhaal.
- Death Note. Ook heel erg bekend, maar van een heel andere orde. Voorbeeld van een psychologische thriller.
- Bakuman. Voorbeeld van een meer realistische setting (nou ja), over het dagelijkse leven van twee jongens die hun job doen.

Ongetwijfeld maak ik hier niet de beste keuze door twee series van dezelfde auteur te nemen, maar het is ook maar een voorbeeld. Bewijs maar dat je het beter kunt. :wink:

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Discussie nr. 3: Reeksen representatief voor elk genre?

Post by barbapapa »

Seinen:
- Koroshiya Ichi; als je geweld in seinen wilt, kan het gewoon niet gortiger dan dit. Waardoor hij er bovenuit steekt: enorm sterke karakterisatie.
- Believers; als je iets sexier wilt lezen kun je niet om Naoki Yamamoto heen. Arigatou en Asatte Dance zijn ook enorm goed.
- Ryuguden; en als je gewoon compleet underground wilt gaan, is dit dé te lezen seinen. Bol van de fantasie, onverwachtse wendingen, en van de pot gerukte personages.

De eerste 2 zijn voorbeelden van hoe een genre-cliché niet per sé slecht hoeft te zijn; de laatste is iets wat je niet meteen gaat verwachten van seinen manga.
En dan vergeet ik nog de chill-seinen, zoals Yokohama Kaidashi Kikou. Om maar aan te duiden dat seinen heel ruim is, véél ruimer dan shounen.

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Discussie nr. 3: Reeksen representatief voor elk genre?

Post by Wimpuls »

Inderdaad. Seinen is te ruim op een paar representanten aan te duiden. Poltiek (Spirit of the Sun), detective (Monster), sociale commentaar (SHtBJ, Ushijima (soms)),...

Shounen ook eigenlijk. Naast die van Neenee, heb je bvb:
-Sport (Eyeshield 21, Prince of Tennis,...). Al heb je ook sport-seinen :)
-School (Skett Dance,...). Alles speelt zich dan in en rond eens school af
-Harem (Love Hina,...). Ne gast, veel meiskes.
-Absurd (Gintama, Bobobo,...). Lukrake humor

enz...

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 3: Reeksen representatief voor elk genre?

Post by Koen »

Ja, hallo! Heb je nog wat moeilijkere discussies in de schuif? :P

Mijn probleem is dat ik de beste herinneringen heb aan oudere reeksen, uit de jaren negentig, soms zelfs tachtig. Als puber Video Girl lezen is zoveel romantischer dan als volwassenen Ichigo 100% lezen... Terwijl de huidige pubers misschien evenveel hebben aan Ichigo dan aan VGA. Bij mijn eigen Heuvelgeverij zou ik dolgraag VGA in de catalogus zien, maar is de reeks nog van deze tijd? Een meisje die uit een videorecorder komt...? De jeugd van tegenwoordig weet niet eens meer wat dat is :P En ook de klederdracht was erg tijdsgebonden in VGA.

Soit, mijn drie shonens zou ik kiezen uit volgende genres: sentimenteel / sport / avontuur. Voor sport zou ik voor Slam Dunk gaan, op alle gebied een topper. Voor sentimenteel dus voor Video Girl (of I''s... of Ichgio 100% :P ) en avontuur zou ik dan voor de klassieker Dragonball gaan. Als ik die nu herlees in de ultimate versie blijft die toch overeind en heeft die een eerder tijdloos karakter (in tegenstelling tot bv. Video Girl dus).

Shojo en seinen moet ik eens over peinzen...
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 3: Reeksen representatief voor elk genre?

Post by Koen »

Seinen is zoals gezegd nog moeilijker vanwege het uitgebreide aanbod aan diverse genres en onderwerpen...

Yotsubato moet er bij, zeker omdat ik bij shonen geen typische humor manga heb weerhouden.

Een Urasawa lijkt me ook incontournable, zeker omdat z'n reeksen ook in het Nederlands verschijnen, en dan vind ik over gans de reeks bekeken Monster net dat tikkeltje evenwichtiger dan 20th Century Boys.

En ik zal dan nog een NL vertaalde manga weerhouden als bronzen medaille: Herinneringen, van Taniguchi.

En ongelooflijkmaar waar, dan heb ik dus geen Tezuka gekozen (daar zou m'n voorkeur uitgaan naar Adolf) en mis ik heel sterke reeksen die ik ook zou aanraden als Berserk en Sacrée Mamie.
motivatiedip. help!

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 3: Reeksen representatief voor elk genre?

Post by Weertangel »

Van de series die ik zelf heb gelezen(en dat zijn er niet zoveel) en die in een bepaalde genre vallen denk ik dat deze 5 het besten zijn.

Harem: Rosario+vampire. de goede verhalen, leuke sfeer en mooie meiden maaken het een classieker voor mij.

School: Medaka Box. wordt leuk gebracht en is niet alleen op romantise dingen gefocust, het bovennatuurlijke tintje wat de serie later krijgt had eigenlijk niet gehoeven(maar past er toch wel in)

Horror: Hellgirl. hoewel de manga is gebaseerd op de Anime(normaal is het andersom) zijn de verhalen behoorlijk eng(nachtmerries kun je eraan overhouden :twisted: ) en leer je ook veel over de japanse cultuur in de boeken.

Fantasy Horror: Hellsing. een oude classieker die ook heel bekend is bij gamers, een exstreem bloedige en sadistiche super serie!

Romance: Oh! My Goddess! ook een classieker die ik gewoon super vindt! leuk idee dat super uitgewerkt is! een echte zwijmelmanga voor jong en oud!

mijn grote favorieten, als er series zijn die beter zijn dan deze dan heb ik ze nog niet gelezen!
Wat ook een plus is aan deze series is dat de namen van de series goed naar het engels vertaald zijn, wat uitleggen veel makkelijker maakt.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 3: Reeksen representatief voor elk genre?

Post by Koen »

dat laatste kan inderdaad niet onbelangrijk zijn, Weertangel. in onze eerste discussie gaat het om het vertalen van titels:

viewtopic.php?f=4&t=1137
motivatiedip. help!

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 3: Reeksen representatief voor elk genre?

Post by pietel »

ok mijn poging voor shonen

1) Gintama is een geweldig grote ode aan het shonengenre: referenties naar shonen-klassiekers, serieuze actie en slapstick-comedy. er wordt ook geparodieert op zowat alle grote shonen-thema's: superhelden, monsters, sci-fi, mecha, sport, detective, en nog veel meer.
2) Negima! is dan weer de ultieme staalkaart van de talrijke ecchi en harem series. Negima is een superharemserie met nog wat magie, actie en avontuur. het is zowiezo een topper in zijn genre, en biedt daar bovenop nog eens een volledige catalogus aan van alle type-meisjes in shonenmanga.
3) Great Teacher Onizuka gaat letterlijk over alles waar een tienerjongen zich voor interesseert. een combinatie van drama, realistische tienerproblemen en een hele hoop humor. een goed voorbeeld dat af en toe laat zien dat serieus ook kan.

vind ik nog een verdienstelijke poging ook.
ik denk dat elk typisch shonenelement wel ergens in deze drie opduikt.
NeeNee heeft bijvoorbeeld geen ecchi en geen humor, twee dingen die onlosmakelijk verbonden zijn met shonen.
Image

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 3: Reeksen representatief voor elk genre?

Post by Britt_ »

Sorry, maar ik snap de uitleg niet helemaal :oops:
Is het de bedoeling aan de hand van 3 reeksen 1 specifiek genre uit te leggen, maar dan even zelf een genre te kiezen? Of alle genres aan de hand van slechts drie reeksen uitleggen (wat mij onmogelijk lijkt)?

Alvast sorry als ik redelijk stom klink, maar ik vind persoonlijk de uitleg hierboven eigenlijk niet zo duidelijk/redelijk chaotisch. Kan iemand dit even anders uitleggen zodat ik ook meeben ^^?

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 3: Reeksen representatief voor elk genre?

Post by pietel »

mijn keuzes voor shoujo:
1) Cardcaptor Sakura: de bekendste mahou shoujo serie. actie en avontuur voor tienermeisjes
2) Nana: drama en romantiek in een eigentijds jasje van mode en muziek
3) Junjou Romantica: zo een beetje de enige yaoi-serie die ik ken, is naart schijnt heel goed.
ha dit is duidelijk niet mijn genre, maar dit zou toch een mooie samenvatting moeten geven van het genre

en voor josei:
1) Nodame Cantabile
zoveel josei is er eigenlijk niet te vinden, en er is er eigenlijk maar één die populair is, deze Nodame Cantabile.
één van de beste reeksen die ik totnutoe heb gelezen. shojo-drama en -romantiek, maar in een volwassen jasje met veel zin voor relativering.

voor seinen sluit ik me aan bij Koen,
hoewel daar duidelijk meer dan 3 series nodig zijn om de verscheidenheid uit te drukken.
Image

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 3: Reeksen representatief voor elk genre?

Post by pietel »

Britt_ wrote:Sorry, maar ik snap de uitleg niet helemaal :oops:
Is het de bedoeling aan de hand van 3 reeksen 1 specifiek genre uit te leggen, maar dan even zelf een genre te kiezen? Of alle genres aan de hand van slechts drie reeksen uitleggen (wat mij onmogelijk lijkt)?

Alvast sorry als ik redelijk stom klink, maar ik vind persoonlijk de uitleg hierboven eigenlijk niet zo duidelijk/redelijk chaotisch. Kan iemand dit even anders uitleggen zodat ik ook meeben ^^?
aangezien NeeNee zelf als voorbeeld shonen aanhaalt,
vermoed ik dat de bedoeling is dat je de genres op basis van leeftijdsgroep (kodomo, shonen, shojo, seinen, josei) elk probeert te karakteriseren aan de hand van maximum 3 reeksen.

voor kinderen en vrouwen lijkt me dit haalbaar,
voor shonen een uitdaging
voor seinen onmogelijk

daarmee dat sommigen al subgenres aan het opnoemen zijn
Image

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 3: Reeksen representatief voor elk genre?

Post by Weertangel »

Ik ook ben niet echt bekend met de japanse definitsies van de genres, dus hou ik het bij de beschrijvingen die ik ken of hoe ze op sommige sites beschreven worden(zie mijn lijst maar die eerder gepost is)

Misschien dat iemand eens een lijst kan maken waar sommige japanse woorden voor staan die vele gebruiken op deze forums?
krijg je ook minder misverstanden.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 3: Reeksen representatief voor elk genre?

Post by pietel »

In Japan wordt manga ingedeeld volgens de leeftijd van het doelpubliek.
reeksen zoals Naruto, One Piece en Detective Conan worden geschreven voor tienerjongens, zogenaamde shonen
zij hebben meestal mannelijke hoofdpersonages en gaan vaak over vriendschap, doorzettingsvermogen en sexy meisjes.
op dezelfde manier heb je shoujo (jonge meisjes), josei (jongvolwassen vrouwen), seinen (volwassen mannen) en kodomo (kinderen)

soms is het echter moeilijk om een serie exact te plaatsen onder één van deze categorieën
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 3: Reeksen representatief voor elk genre?

Post by NeeNee »

pietel wrote: NeeNee heeft bijvoorbeeld geen ecchi en geen humor, twee dingen die onlosmakelijk verbonden zijn met shonen.
Heb je Dragon Ball wel eens gelezen? Het eerste stuk, waar Goku nog klein is.

Britt_ wrote:Sorry, maar ik snap de uitleg niet helemaal :oops:
Is het de bedoeling aan de hand van 3 reeksen 1 specifiek genre uit te leggen, maar dan even zelf een genre te kiezen? Of alle genres aan de hand van slechts drie reeksen uitleggen (wat mij onmogelijk lijkt)?

Alvast sorry als ik redelijk stom klink, maar ik vind persoonlijk de uitleg hierboven eigenlijk niet zo duidelijk/redelijk chaotisch. Kan iemand dit even anders uitleggen zodat ik ook meeben ^^?
Shonen: <drie reeksen die zoveel mogelijk aspecten van shonen vertegenwoordigen>
Shojo: <drie reeksen die zoveel mogelijk aspecten van shojo vertegenwoordigen>
Enz.

Gewoon zoals in het voorbeeld dus. Zoals Pietel al uitlegde, de meest gebruikte genres zijn kodomo, shonen, shojo, seinen en josei, maar je mag er ook andere doen als je wilt (bijvoorbeeld shonen-ai/yaoi).

Weertangel wrote:Ik ook ben niet echt bekend met de japanse definitsies van de genres, dus hou ik het bij de beschrijvingen die ik ken of hoe ze op sommige sites beschreven worden(zie mijn lijst maar die eerder gepost is)

Misschien dat iemand eens een lijst kan maken waar sommige japanse woorden voor staan die vele gebruiken op deze forums?
krijg je ook minder misverstanden.
http://www.aniway.nl/faq/terminologie
http://www.depoort.com/aspscripts/termi ... _manga.asp

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 3: Reeksen representatief voor elk genre?

Post by pietel »

NeeNee wrote:
pietel wrote: NeeNee heeft bijvoorbeeld geen ecchi en geen humor, twee dingen die onlosmakelijk verbonden zijn met shonen.
Heb je Dragon Ball wel eens gelezen? Het eerste stuk, waar Goku nog klein is.
humor heeft Dragon Ball wel, maar geen humor zoals in Cromartie High School
en ecchi heeft DB niet, die paar Bulma scenes zijn niet te vergelijken met Love Hina, To Love-Ru of Air Gear.

ik heb geprobeerd om het hele gamma te vertegenwoordigen, in plaats van te gaan voor de grote klassiekers.
de drie reeksen die de shonensfeer het meest uitstralen zijn Dragon Ball, One Piece en Naruto, maar daarmee ken je de alternatieven nog niet.
Image

Post Reply