Discussie nr. 0: Scanlation in het nauw !?

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Discussie nr. 0: Scanlation in het nauw !?

Post by Jarus »

Oke het volgende dus er is min of meer actie ondernomen om het illegaal plaatsen van manga op het internet tegen te gaan.
Als je meer wilt weten over scanlation http://insidescanlation.com/ ik zou daar eens kijken staat mooi verhaal over hoe het is ontstaan.
Maar toch even kort wat scanlation is voor wie het nu willen weten.
Scanlation is het dus in scannen van japanse manga zodat je het op de pc hebt staan.
die scans worden in fotoshop bewerkt dus dan worden de japanse teksten vervangen door engelse teksten.
En die worden dan aangeboden om te downloaden gratis en voor niks.

Het boven genoemde is dus het probleem mag wel duidelijk zijn.
NU zo een beetje het verhaal er WAS de site mangahelpers waar je online de scanlation kon lezen ( dus niet downloaden ),
Deze heeft blijkbaar contact opgenomen met bedrijfen zoals VIZ ( van de engelstalige NARUTO manga ) over het probleem van de scanlation.
Viz en dergelijke weten natuurlijk al van dit probleem maar ach.
Maar nu kwam Mangahelpers met het volgende http://www.openmanga.org .
Dit is een site waar de mangaka zelf zijn werk kan plaatsen zodat jij en ik dat zou kunnen lezen tegen een vergoeding voor hem,
maar het punt is het ZOU gratis voor ons ( de mangafans ) moeten blijfen ZEGGEN ze.
Er zijn al een paar scanlators gestopt met het vertallen en plaatsen van manga online vanwegen dit.
Maar nu hebben VIZ en dergelijke een coaltie gevormt zeg maar om actie te ondernemen.
Met andere worden mensen aanklagen die manga ILLEGAAL te downloaden aanbieden en mensen die scanlaten.
Dus nu is zo een beetje het underground ( die niet meer zoheel erg underground was ) manga weeldje in rep en roer hier over.
Dat was het volgens mij wel zo een beetje denk ik.
Als ik wat gemist heb laat het maar weten.
Dus nu jullie mening erover.
Ik zelf vind het aan de ene kant goed maar aan de andere kant ook niet want als het verdwijnd ( wat ik betwijfel ) kan ik de leuke series die niet eens in het engels uitkomen lezen en dat zou ik balen vinden.
goed vind ik het omdat dan de mangaka wel krijgt wat hem/haar toekomt.
Maar he komop alles is wel zo een beetje gratis te vinden op internet
Last edited by Jarus on Sun Jun 20, 2010 9:13, edited 2 times in total.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Scanlation in het nouw !?

Post by Koen »

Uiteindelijk zijn de uitgeverijen al veel te lang veel te laks geweest ten opzichte van scanlation en fansubbing. Waarschijnlijk ook ergens uit schrik om de fans tegen zich in het harnas te jagen. Maar laten we wel wezen, waar het in den beginne ging om manga op zich bekend te maken omdat er heel weinig in het westen te verkrijgen was, lijkt het scanlationmilieu nu een business op zich. Om ter snelst een chapter wereldwijd verspreiden, van een zo bekend mogelijke reeks, liefst via sites met enorm veel reclame… Erg nobel kan je het bezwaarlijk nog noemen.

De animewereld lijdt al langer enorm onder het fenomeen fansubs (in Japan ook! Er verschijnen gewoon minder anime omdat het niet meer rendabel is) en manga heeft het geluk dat er toch nog altijd mensen zijn die liever een boekje in handen hebben dan het op computer te moeten lezen. Maar met de opkomst van eBooks ga je dat voordeel snel verliezen en als je nu geen paal en perk stelt is het hek binnen enkele jaren volledig van de dam en word je als uitgeverij weggespoeld door illegale scanlations. Bovendien zie je op legio mangasites dat er meer wordt gesproken over scanlations en de laatste chapters van naruto, bleach en dergelijke, dan over legitieme boekjes die daadwerkelijk werden aangeschaft. Veelzeggend!

Gaan al die lezers van scanlations overstappen naar de echte boekjes waarvoor ze moeten betalen als scanlations zouden verdwijnen? Natuurlijk niet. Maar ik ben nog van een generatie die het niet natuurlijk vond dat je óók kreeg waar je niet voor betaalde. En dat lijkt nu wel zo’n beetje de mentaliteit te zijn.

Je moet scanlaters en scanlations niet gaan uitdrijven als een duivel en beschouwen als de oorzaak van alle miserie op aarde, maar momenteel doen ze meer kwaad dan goed voor manga en anime.
motivatiedip. help!

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Scanlation in het nouw !?

Post by Wimpuls »

Mee eens! In het begin was het nog enigszins moeilijk om aan de juiste scans van de juiste reeks te geraken, maar nu smijten ze er gewoon mee. Je moet echt al een internet-analfabeet zijn om niet aan uw gerief te geraken. Werkelijk álles wordt nu ook gescanlate. Ik volg het wereldje nu minder als pakweg vijf jaar geleden en ik zie door het bos de bomen niet meer. Er zijn wel een paar groepen die een soort kwaliteitslabel hebben, maar die worden overstemd. Nu ik erover denk, ik download misschien nog een reeks of vijf, en dan nog sporadisch. Ik prefereer dan ook de papieren versie.

Waar het naartoe gaat? Ik weet het niet. Ik voel mij als 27-jarige immers al compleet gedateerd. Ik zie die scanwereld terug onder de radar gaan, waardoor al die schreeuwerige narutard-sites wel moeten verdwijnen. Een loutering van het wereldje, maar het zal hoedanook blijven bestaan.

P.S. ik trek voor het eerst in twee maand nog eens naar den Dragontoys. Dat wordt smullen!

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Re: Scanlation in het nouw !?

Post by Britt_ »

Moesten scanlations verdwijnen zou ik het aan de ene kant wel juist vinden ten opzichte van de mangaka, uitgevers en al de anderen die hun brood aan de 'papieren versie' verdienen. Eerlijk verkies ik ook een manga in men handen te hebben dan deze op internet te lezen.
Wat ik wel jammer zou vinden is dat ik (en dat is dan het enige waarvoor ik naar scanlations trek) manag niet meer kan proeflezen. Manga's zijn best duur voor iemand die nog studeert, en ik geloof best voor anderen ook wel ^^. Ik vind het altijd makkelijk een paar pagina's/hoofdstukken te kunnen inkijken alvorens ik besluit of ik er mijn geld wel degelijk aan wil geven. Ik weet dat ik ook in de winkel vluchtig door een manga kan bladeren, maar aangezien die niet in mijn buurt te vinden zijn is dit voor mij wel een leuke oplossing.

Verder stoor ik me er inderdaad ook aan dat de jeugd (waar ik misshien dan deels nog zelf bijhoor) het als vanzelfsprekend neemt alles gratis en voor niets te kunnen hebben. Aan de andere kant smijten ze dan weer met geld voor andere zaken. Toch weet ik niet of het probleem opgelost zal zijn als ze de scanlations weg gaan nemen. Er zullen her en der wel site's opduiken die toch met scanlations op de proppen komen en geheel niet bekend zijn. Wordt hun site gewist beginnen ze wederom een nieuwe vrees ik.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Scanlation in het nouw !?

Post by Koen »

Ik kijk ook graag even een manga in alvorens over te gaan tot de aankoop, Britt. Even de tekenstijl checken en zien of het begin je aanstaat. Maar tegenwoordig bieden (althans de Franse) uitgeverijen vaak previews aan van hun reeksen. Online een eerste hoofdstuk checken kan dus vaak op de site van de uitgever. En dan moet je ook zeggen dat dat waarschijnlijk enigszins 'onder impuls' van scanlations is. Dus zoals gezegd, is het niet allemaal slecht wat scanlations teweeggebracht hebben...
motivatiedip. help!

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Re: Scanlation in het nouw !?

Post by Britt_ »

Ach serieus kan dat? Dat wist ik niet. Misschien moet ik dan eens beter de site's van de uitgevers die dat doen in het oog houden.

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by Jarus »

Ik persoonlijk vind dat scanlation misschien wel veel series naar de uitgevers gebracht heeft.
Want de uitgevers hebben denk ik bij veel series gewoon gekeken hoe goed ze liepen online.
Dus naar mijn mening zijn de uitgevers wel groot geworden hierdoor.
Maar ja dat is natuurlijk niet meteen een reden om te zeggen dat het goed is wat de scanlators doen.
Want de mangaka leid er natuurlijk nog wel onder en de japanse uitgevers.
Ik zelf pluk aardig wat series van het internet en dan voornamelijk omdat de meeste het niet in het engels zullen halen.
En dan natuurlijk al helemaal niet in het nederlands.
Natuurlijk heb ik zelf ook wel me eigen mooie verzamling in de kast staan die nog groeiend is.
Maar er zijn dus ook wat series die ik dus online volg die ik toch graag blijf lezen.
Ik zelf vind het een lastig dilemma tussen goed en fout.
Natuurlijk is het fout wat ze doen maar zoals al eerder is gezegt het zal blijfen bestaan.
En dan gaat het gewoon ver onder de radar zodat het minder mainstream zal zijn.
En dan het hele http://www.openmanga.org verhaal.
Of dat helemaal gaat lukken zie ik ook niet gebeuren.
Maar ergens is het wel een mooi idee want crunchyrol werkt ook goed naar mijn idee.
Last edited by Jarus on Sun Jun 20, 2010 9:14, edited 1 time in total.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Scanlation in het nouw !?

Post by barbapapa »

Scanlations hadden heel goei bedoelingen in het begin, maar dit is gewoon ver gedetorieerd naar een walgelijk misbruik.
Mangfox, Onemanga, zelfs Mangahelpers...

Ik blijf wel achter het concept staan, omdat er nog altijd enorm veel reeksen gaan zijn die uitgevers gewoon niet aandurven wegens "niet verkoopbaar". Maar zodra iets gelicenseerd is, gewoon van afblijven.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Scanlation in het nouw !?

Post by NeeNee »

Wat mij betreft zijn er drie goede redenen om scans te lezen:
1) kennismaking. Eens een hoofdstukje of twee lezen om te zien of de reeks je aanstaat is altijd nuttig.
2) up-to-date blijven. Fandoms hebben geen drie jaar geduld meer tot het volgende volume van hun favoriete reeks ook in het Engels in de winkel ligt, dat te verwachten is idioot. Ik kan begrijpen dat iemand die een reeks echt op de voet volgt de laatste hoofdstukken online leest, en ze naderhand pas koopt.
3) OOP reeksen. Als een reeks niet meer verkocht wordt, heeft de uitgever zijn ambitie om er geld uit te halen opgegeven en is het wat mij betreft weer free game. Hetzelfde geldt voor reeksen die nog niet gelicensieerd zijn.

Wat ik afkeur is mensen die een volledige, in de winkel verkrijgbare reeks online lezen en niet kopen. Het is duidelijk dat de uitgever daardoor verlies lijdt.

Ik vind dat Viz het wel goed aanpakt nu met Rinne. De eerste hoofdstukken van elk volume blijven op de site staan als voorsmaakje, de laatste chapters worden online gezet op hetzelfde moment als ze in Japan verschijnen (!) en daarna weer verwijderd zodra het corresponderende volume in de winkel ligt. Op die manier komen ze tegemoet aan de wensen van het fandom (kennismaking + up-to-date blijven), krijgen ze gratis publiciteit (mensen komen elke week trouw naar hun website om de nieuwste scans te lezen), en hebben ze vrijwel alle illegale concurrentie uit de markt weten te drukken.

Ik zie in de toekomst nog meer uitgeverijen dat doen. Er zijn er nu al veel die previews online zetten, en hoewel de laatste hoofdstukken meteen vertalen een veel grotere inspanning kost, zie ik ze dit nog wel doen voor een kleine vergoeding bijvoorbeeld, in afwachting van dat het gedrukte boekje in de winkel ligt. De honger van de fans naar nieuwe chapters volledig onderdrukken lukt ze toch niet, hoogstens kunnen ze ze wat meer in de illegaliteit duwen maar daar houdt het mee op.


PS. Kan iemand de spelfout in de titel veranderen? Ik vind het er zo raar uitzien. ^^' En verplaats hem gelijk even naar het mangaforum.
PPS. Die http://www.openmanga.com link werkt niet. Hier zijn er een paar die het wel doen:
http://mangahelpers.com/news/details/377 (11 jun 2010)
http://mangahelpers.com/news/details/383 (17 jun 2010)

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by Jarus »

sorry voor het typ foutje heb dat veranderd.
en had me vergist het moet www.openmanga.org wezen niet .com
Excuses voor het ongemak.
Ik zelf lees alles online maar zodra het uit is koop ik het natuurlijk wel.
Veel van mijn hard verdiende centjes gaan er naar toe.
En wat VIZ doet vind ik een erg goeie zet.
IK sta wel achter dit alles.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by NeeNee »

Dank je, Jarus en Koen. ^-^
Jarus wrote: Ik zelf lees alles online maar zodra het uit is koop ik het natuurlijk wel.
Dat vind ik net irritant. Dan besteed je geld aan iets terwijl je het allemaal al gelezen hebt. Daarom vermijd ik zoveel mogelijk om scans te lezen van reeksen die ik nog wil kopen.

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by Jarus »

Ik zelf vind het niet zo irritant.
Ik lees het graag nogmaals als het een goed verhaal is.
en ben ook nogal het verzameltyp haha.
Dus voor mij is het prima.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by NeeNee »

Ik koop sowieso alleen reeksen waarvan ik denk dat ik ze nog meerdere keren ga herlezen. De rest haal ik in de bibliotheek of lees ik gewoon niet.

Maar ik vind het toch altijd jammer als er in zo'n nieuw boekje niets nieuws meer instaat. Bij Inuyasha sloeg ik met opzet hoofdstukken over zodat er telkens nog een paar waren die ik nog niet gelezen had. :lol: Ook het einde heb ik gespaard voor als het in boek uitkomt (eind dit jaar).

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by Jarus »

ja Inuyasha daar wil ik nog steeds is een keer aan beginnen.
Maar ja eerst maar is wat andere series eerst.
Moet prioriteiten stellen hahaha.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by NeeNee »

Inuyasha moet je lezen, is erg leuk :D (ik ben wel niet te spreken over de Nederlandse vertaling, maar soit).

Enkel een paar honderd hoofdstukken te lang, naar het schijnt. :wink: Persoonlijk vond ik dat het niet lang genoeg kon duren, maar wie ben ik. (Nee, da's niet waar, op den duur werd het wel tijd voor het einde. Detective Conan kan wat mij betreft niet lang genoeg duren. Heb je die al gelezen? Moet je doen. In het Nederlands. Heel erg leuk.)

Ik ben nochtans normaal gezien vrij ongeduldig. Of misschien is dat alleen bij shojo. Ik kan slecht tegen lang uitgesponnen shojo.

Anyway, de site waar ik destijds Inuyasha las (stukjes ervan) zegt nu dit:
Because Viz has requested that we remove Inuyasha from our site, all chapters have been removed until further notice. We're trying to see if we can put it back up, but for now no Inuyasha >__<".
En dat brengt ons terug on topic...

Post Reply