MW ~[Uitgeverij L]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

MW ~[Uitgeverij L]

Post by Koen »

MW, eerste boek - “Geheimen”

Het verhaal vindt zijn oorsprong op een klein, afgelegen Japans eilandje. Een kleine nederzetting en een militaire basis, meer is er niet. Op een dag loopt er iets fout op de basis en een giframp roeit alle leven op het eilandje uit. Als bij toeval zijn er twee overlevenden: Garai en het kleine jongetje Yuki. Niemand weet dat zij de ramp overleefden en de hele operatie wordt in de doofpot gestopt…

Vijftien jaar later maken we kennis met een volwassen Yuki. Garai is ondertussen pastoor geworden, maar de twee hebben nog steeds een nauw contact met elkaar. Pastoor Garai probeert de meedogenloze Yuki in het gareel te houden, maar het lijkt er meer op dat Garai gevangen zit in het web van manipulaties dat Yuki geweven heeft. Yuki gaat door het leven als eenvoudige bankbediende maar het contact met het gif heeft zijn geweten doen zijn smelten als sneeuw voor de zon. Ontvoering, geweld, moord, hij deinst voor niets terug. Garai is op de hoogte van de duistere kant van Yuki maar houdt zich voor dat hij beter zelf probeert dit schaap weer op het rechte pad te brengen, dan hem over te dragen aan de autoriteiten. Maar of dat zijn oprechte overtuiging is of hij gedreven wordt door zijn duivelse liefde voor de jongeman, dat is de vraag.

“MW” kaart enkele heikele thema’s aan voor een manga die verscheen in de jaren zeventig. Pedofilie, homoseksualiteit, het celibaat… Osamu Tezuka bewijst nogmaals waarom hij de God van de Manga is. In “MW” laat hij zijn typische humor even achterwege om het eeuwige gevecht tussen goed en kwaad niet te minimaliseren. Hoe ver kan je je eigen geweten drijven? Het tweedelige “MW” mag dan niet beschouwd worden als een absolute klassieker als “Boeddha” of “Ode aan Kirihito” maar het blijft ijzersterke lectuur.
motivatiedip. help!

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: MW ~[Uitgeverij L]

Post by barbapapa »

Ik moet me echt es dat 2e boek gaan halen voor ie verdwijnt uit de winkels. :p

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: MW ~[Uitgeverij L]

Post by NeeNee »

Ik wacht tot ie verschijnt in de bibliotheek. :p

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: MW ~[Uitgeverij L]

Post by Edward »

Ik zal hem me binnenkort ook nog is aanschaffen,
wil eerst boeddha compleet hebben (moet nog 6 delen > deel 1 en 6 heb ik al:P)

Post Reply