Grappig? Triest? (betr. Kana)

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Grappig? Triest? (betr. Kana)

Post by Koen »

Bij het lusteloos rondsurfen op het wereldwijde web van Vlaanderen, is me iets opgevallen dat me van het hart moet. Op verschillende fora kwam ik het bericht van Kana tegen waarin de shitajiki bij Death Note 12 aangekondigd wordt. Bijna overal werd dat topic gelocked met het bericht dat ze geen reclame/spam dulden. Toevallig waren dat telkens fora waar bijna uitsluitend over laatst bekeken fansubs en laatst gelezen scanlations wordt gepraat – uiteraard wordt dat wel toegestaan.

Nu kan ik begrijpen dat je het bericht van Kana als reclame beschouwt. Maar de informatiewaarde lijkt me dan toch veel groter dan de reclameteneur van het bericht. Als Kim Sanders hier op Mangaheuvel niet post dat er bij Death Note 12 een shitajiki zit… Euhm, dan doe ik dat zelf. Dat is toch een nieuwsje dat verspreid mag – en moet – worden? Op 9lives (want ja, dat is één van de fora waar ik het over heb) wordt dan nog een ander topic geopend omdat er blijkbaar toch mensen zijn die erover willen praten. Enorm vreemd!

Nu ben ik de eerste die zal toegeven dat het modereren van een forum allesbehalve eenvoudig is. En hoe groter het forum, hoe moeilijker. Dus ja, 9lives zal daarin iets moeilijker in toom te houden zijn dan het forum hier, maar als ik dan zie dat een topic over in het Nederlands gefansubde One Piece afleveringen wèl mag openblijven – terwijl die dus echt wel in het Nederlands bij Kana Home Video verschijnen – dan trek ik toch grote ogen. Hoe moeten manga en anime hier doorbreken als één van de toonaangevende fora voor een belangrijk deel van het doelpubliek op die manier omgaat met onze hobby?

Persoonlijk ben ik juist erg trots dat zowel Kim Sanders als Vanessa Sutour hier op het forum posten en ons op de hoogte houden van de berichtgeving rond hun respectievelijke uitgeverijen. En dat zij hier vooral zitten om hun waren te promoten is voor mij niet meer dan logisch – maar toch blijven ze ook een aanspreekpunt dat toegankelijker is dan een contactbutton op hun eigen website.

Ik wil met deze post allesbehalve een polemiek starten over 9lives of beweren dat hun forum slecht gerund wordt. Maar met dergelijk concrete voorbeelden en dergelijk gekend en populair forum, zou het ook zonder hen bij naam te noemen wel duidelijk zijn over welk forum het ging. En zoals gezegd, het was niet het enige forum waar de shitajiki topic gesloten werd. Maar als manga/anime nauwelijks aan bod komt bij de traditionele pers, en ze op het internet ook al niet op de juiste manier aan bod komen, dan lijkt ons nog een heel lange weg te gaan om onze hobby bij een groter publiek bekend te maken. Of zie ik het nu allemaal even te somber door het fel schijnende lentezonnetje? :Fade-color
motivatiedip. help!

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Grappig? Triest? (betr. Kana)

Post by Wimpuls »

Er is niks mis met uw ogen, Koen. Laat mij echter gewoon naar Temptation kijken, met uw gezever over diene Chinesen brol :roll: .
Nee, Japan moet en zal als gimmick-land vol freaks afgestempeld worden. Da's gemakkelijker, dan moeten de mensen niet uit hun vastgeroest patroontje geschud worden. Er is dus duidelijk ruimte voor verbetering...

Btw, ik ken het forum helemaal niet, maar wat je nu vertelt, is echt wel sterk. In feite straf dat ze voor die One Piece nog geen aanklacht gekregen hebben.

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Grappig? Triest? (betr. Kana)

Post by mangazot »

Wimpuls wrote:Er is niks mis met uw ogen, Koen. Laat mij echter gewoon naar Temptation kijken, met uw gezever over diene Chinesen brol :roll: .
Nee, Japan moet en zal als gimmick-land vol freaks afgestempeld worden. Da's gemakkelijker, dan moeten de mensen niet uit hun vastgeroest patroontje geschud worden. Er is dus duidelijk ruimte voor verbetering...

Btw, ik ken het forum helemaal niet, maar wat je nu vertelt, is echt wel sterk. In feite straf dat ze voor die One Piece nog geen aanklacht gekregen hebben.
:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:
'k snap niks van die reactie :puppydogeyes:
uitleg graag :changes:
Image

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Grappig? Triest? (betr. Kana)

Post by Wimpuls »

Wat ik wou zeggen: waar wij ons druk over maken kan veel mensen helemaal niets schelen. Vaak zijn het mensen die er niks van af weten en die vlotjes meegaan in wat andere onwetenden erover zeggen, namelijk: manga= sex + geweld. Als ik 5 frank kreeg voor elke keer ik dat ik dat gehoord heb...

Iets duidelijker? Of het naast de kwestie was, dat laat ik in het midden :D

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Grappig? Triest? (betr. Kana)

Post by mangazot »

Ah, nu snap ik het. :D
Ik steek veel tijd in het wegwerken van vooroordelen over manga. Op de site hier blijkbaar niet :splat: maar out there wel, hoor.
Daarom neem ik vaak manga's mee naar vrienden om ze eens te tonen.
Spread the word, so to speak. :rumour:
Image

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Grappig? Triest? (betr. Kana)

Post by Wimpuls »

Wel, ik probeer het ook, met wisselend succes. Onlangs iemand tegengekomen van op de hogeschool. Die kerel zat toen te lachen omdat ik met iemand manga aan het ruilen was, nu heeft hij alle Monsters en 20th Century Boys in 't Nederlands 8)

User avatar
aya
Posts: 98
Joined: Sun Nov 16, 2008 19:55
Location: gent
Contact:

Re: Grappig? Triest? (betr. Kana)

Post by aya »

ik heb altijd een manga mee .zowel in mijn hadtas als ik eg gaat of als ik ga werken.
op werk vind ik het tof mijn collega vraag altijd tijdens de pauze welke ik nu mee heb en dan kijk ze er in en geef haar beoordeling op de tekeningen en ze vraag ook over wat het verhaal ga .
en ja op de bus of de trein als ik mijn manga mee heb dan kijken er veel raar naar me .sommige durven als eens vragen wat het is en geef ik de uitleg .
zelfs mijn moeder en tante moesten er eerst aan wennen en had het al veroordeeld tot ze op frankrijk een reportage zagen en dan keken ze het heel anders over .

mijn zoon en man die vinden dat normaal .mijn zoontje heeft zijn eerst manga gekocht op de beurs van brussel naruto in het nedelands maar het is nog wat te moeilijk hij is nog maar 7 maar af en toe probeerd hij . dus meschien zal het bij ons de twee talen zijn frans voor mij en nederlands voor mijn zoontje .
Il n'est rien de plus précieux que le temps, puisque c'est le prix de l'éternité."

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Grappig? Triest? (betr. Kana)

Post by mangazot »

Da's een van de voordelen van manga's; die boekjes zijn klein genoeg om gemakkelijk mee te nemen en op de bus/trein/tram te lezen. :klap: Doe dat maar 's met die grote Europese albums. Daarme kan dat eigenlijkniet :puppydogeyes:
(vandaag Monster 14 gekocht: top :bounce: )
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Grappig? Triest? (betr. Kana)

Post by Koen »

Ik ben ervan overtuigd dat mond-aan-mond reclame nog steeds het beste is om onze hobby te promoten. De oplages blijven beperkt, en de verschillen tussen 'goed scoren' en 'onder de verwachtingen blijven' zijn daardoor zodanig klein dat kleine beetjes al een verschil maken. Elke kennis die we kunnen overtuigen van de kracht van manga is weer een extra potentiële koper voor de reeksen op de markt. En die kunnen we gebruiken ;)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Grappig? Triest? (betr. Kana)

Post by NeeNee »

Mijn probleem is dat de meeste mensen strips en tekenfilms als geheel als kinderachtig beschouwen, Japans of niet. Mijn vader en moeder vragen mij om de zoveel jaar hoelang ik dat nog ga doen. (Vroeger deden ze dat om de zoveel maand, maar ze beginnen te snappen dat het geen zin heeft. :mrgreen:)

Wat het oorspronkelijke topic betreft vind ik dat Koen gelijk heeft. Het feit dat er een gratis extraatje bij een album zit heeft net zo veel nieuwswaarde als het verschijnen van het album zelf.
Ik vind het ook goed dat we hier een aanspreekpunt voor Kana en Glénat hebben en dat ze ons op de hoogte houden, maar tegelijk ben ik toch blij dat ze het beperkt houden tot hun eigen topics. Als er in elk seriestopic "Deel x ligt nu in de winkel!" berichten zouden beginnen verschijnen elke keer als er een nieuw album in de rekken ligt, dan zou ik me daar toch vragen bij stellen. Maar zoals het nu is, is het prima.

Post Reply