Black Cat ~[Glénat]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Black Cat ~[Glénat]

Post by Koen »

Op 19 november 2008 verscheen Black Cat 1 in het Nederlands. Lees hier de review van dit spannende volume!

Train Heartnet is een premiejager. Samen met z’n partner Sven jaagt hij op criminelen en zo verdienen ze hun geld. Maar al snel wordt duidelijk dat Train een duister verleden met zich meesleept. Alles heeft te maken met de mysterieuze tatoeage op z’n borstbeen: XIII.

In dit eerste volume van Black Cat maken we kennis met de hoofdpersonages. De vaart zit er echter al onmiddellijk goed in en dit eerste volume zit vol spannende actie. Het wordt tekenend voor de rest van de serie.

Enkele foutjes glipten door de mazen van het net. Al onmiddellijk een foutje in de inhoudstafel waar ‘de spel van de demon’ staat in plaats van ‘het spel’ zoals trouwens wel correct geschreven bij het respectievelijke hoofdstuk. Op pagina 11 moet het ‘het miljoen yen’ zijn en niet ‘de miljoen’. P. 19: ‘goser’ moet ‘gozer’ zijn; p. 72: niet ‘in’ slaagt; p. 153: of ‘ik’ vluchtte; p. 198: ‘slachtveld’ moet ‘slagveld’ zijn.

Wel een pluspunt voor Glénat is het mooie, glanzende, aangename papier en de soepele binding van de manga. Waar ik de rug van One Piece en Evangelion in het verleden soms wat te strak vond, is hier alles dus perfect. Een betere uitgave op dat gebied kan niet!

Black Cat is een doorsnee shonen. Het verhaal is erg klassiek en nergens origineel. Dat hoeft echter voor mij niet want Black Cat leest als een ‘train’ – om het met een slechte woordgrap te zeggen. De vaart zit er goed in, de personages zijn allemaal leuk en grappig, de tekenstijl ziet er erg gelikt uit. Kortom, Black Cat bezorgt je heel wat leesplezier en dat blijft voor mij een belangrijke waardemeter. Het klassieke opzet en de leuke tekenstijl maken van Black Cat ook een ideale instapmanga voor de beginnende mangalezer.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Black Cat ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Black Cat 1
Train en Sven zijn premiejagers blabla duister verleden blablabla. Aangezien ze nogal krap bij kas zitten, aanvaarden ze het voorstel van 'professionele dievegge' Rinslet om samen achter een grote vis aan te gaan. Torneo Rudman is een wapenhandelaar... maar niet in gewone wapens. Tijdens een verkenningstochtje laat Train zich een beetje meeslepen, met onverwachte gevolgen voor Sven.

Black Cat was de eerste manga die ik in het Frans kocht (vooral omdat ik weg was van de tekeningen :)), en de eerste reeks die ik volledig had. Die moest ik dan toch ook eens in het Nederlands bekijken.

De vertaling is heel degelijk, ik ben aangenaam verrast. Vlot taalgebruik, geen grove fouten (die spellingsdetails van Koen merk ik bij een eerste lezing niet eens op), en het geeft nergens het gevoel dat je iets uit een andere taal aan het lezen bent.

Slechts één opmerking:
p 15: “Ik vergeet nooit informatie die ik in m’n kleine hersenen opsla.” You Fail Biology Forever, Train. De Kleine hersenen is in het Nederlands synoniem voor het cerebellum, het centrum voor bewegingscoördinatie. Daar kun je echt geen informatie over boeven opslaan (dat gebeurt in de Grote hersenen).

Het is misschien niet echt een fout te noemen, maar iedereen die ooit al eens van de structuur van de hersenen gehoord heeft, interpreteert dit gegarandeerd verkeerd. Simpel gebruik van een verkleinwoordje (kleine hersentjes) (zoals dat in het Nederlands toch wel gebruikelijk is) had dat misverstand kunnen voorkomen.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Black Cat ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Black Cat 2
Train en Sven keren terug naar de villa van Torneo. Echt subtiel kun je hun entree niet noemen (dat komt ervan als je je eigen granaten fabriceert), maar doeltreffend is het wel. Sven komt opnieuw oog in oog te staan met Eve, het ‘geheime wapen’ van de maffiabaas. Maar die is niet van zinnens om zijn kostelijk project zomaar uit handen te geven.

Later vinden we het drietal terug op het carnaval van Elcida. Creed Diskens, Trains vroegere partner en nu aartsvijand, stuurt hem een uitnodiging (lees: een Tao-magiër en een horde uitzinnige clowns), en om er zeker van te zijn dat die niet geweigerd wordt, heeft hij Rinslet gekidnapt. Hij had zich de moeite kunnen besparen, want Train wil niets liever dan Creed terugzien om een oude rekening te vereffenen.

Deze reeks komt echt snel op gang. Reeds na twee albums hebben we de voornaamste agonisten en antagonisten ontmoet en hebben we kennisgemaakt met geheime technologie, bovennatuurlijke krachten (de Tao), en een belangrijk deel van Trains verleden. Niet zo veel humor in dit stuk, maar dat maken ze later wel weer goed.

Eén foutje: onderaan p.31 staan de tekstballonnetjes waarschijnlijk omgewisseld. Het staat in de Franse versie weliswaar ook zo, maar het klopt echt niet met de context.
Last edited by NeeNee on Wed Jul 28, 2010 15:48, edited 1 time in total.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Black Cat ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Black Cat 3
Train ontvangt van een oude bekende het verzoek om als sweeper op te treden in Rubeck City. Daar is namelijk een krankzinnige moordenaar aan het werk, en de bevolking leeft in angst. Het is aan Train en de anderen om hem te vangen, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

In dit album maken we kennis met alweer een nieuwe speciale kracht: Svens rechteroog, waarmee hij *spoiler* enkele seconden in de toekomst kan zien. Ik heb het zo stilaan wel gehad met al die bovennatuurlijkheden, het verliest een beetje aan impact als echt iederéén over de ene of de andere bijzondere gave blijkt te beschikken. Genoeg nu.

Eén opmerking: als je het over miljoenen in geld hebt, kun je er beter de munteenheid bijzetten. Een miljoen yen is bepaald niet hetzelfde als een miljoen euro.

En verder heb ik mij altijd al afgevraagd, als die orichalcon wapens door niets, maar dan ook niets vernietigd kunnen worden, hoe zijn ze dan in vredesnaam gemaakt?

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Black Cat ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Black Cat 4
Terwijl Sven een oude vriend gedenkt laat Train zich met tegenzin door Rinslet meesleuren naar een high society feestje (hij ziet er best goed uit in kostuum). Een zekere Madame Freshia – steenrijk en met een hoek af – wil er haar nieuwste ‘schat’ laten zien. Rinslet hoopt dat er wat te pikken valt, maar dat valt lelijk tegen, want de schat in kwestie blijkt eigenlijk een 15 meter lang reptiel te zijn en dat past niet in haar handtas. Eve en Train doen een poging om het beestje te dresseren, maar dat lukt nog niet zo vlot.

Een dinosaurus. Dat hadden we nog niet. Past perfect bij de maffia-moordenaars, magiërs en mutanten. (Lees: Yabuki moet toch oppassen dat hij niet te veel rariteiten tegelijk in zijn manga steekt.) Voor de rest is het best een goed verhaal, ook al is kleine Eve niet mijn favoriete personage. De telefoonscene tussen haar en Train op het einde is roerend.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Black Cat ~[Glénat]

Post by pietel »

Nummer 7 zou deze week moeten uitkomen en wat me alvast blij maakt,
..
is dat Train op de cover niet zijn typisch jasje draagt.

Ben ik de enige die constant afgeleid wordt door die rare donuts die aan zijn jasje hangen? Ik snap het niet, wat is het nut van die dingen?
Image

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Black Cat ~[Glénat]

Post by Weertangel »

Nou, nu weet ik zeker dat ik de serie niet verder lees, bash en forget manga hebben we al genoeg, en ik had er al genoeg van nadat ik deel 2 had gelezen(engels)

Dus bedankt voor de exstra Bevestiging dames en heren! :Fade-color :D

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Black Cat ~[Glénat]

Post by Brook500 »

pietel wrote:Nummer 7 zou deze week moeten uitkomen en wat me alvast blij maakt,
..
is dat Train op de cover niet zijn typisch jasje draagt.

Ben ik de enige die constant afgeleid wordt door die rare donuts die aan zijn jasje hangen? Ik snap het niet, wat is het nut van die dingen?
Je bedoeld waarschijnlijk deel 6.
Maar ik denk niet dat die "donuts" een functie hebben.
Gewoonweg decoratie van zijn jasje of zo.
Image

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Black Cat ~[Glénat]

Post by pietel »

nee hoor, ik bedoel 7, die komt "officieel" morgen uit.
en ik weet niet waar weertangel uit afleidt dat dit een bash en forget manga is, want black cat is wel degelijk een goede serie.
De kwaliteiten liggen gewoon niet op het vlak van originaliteit of plot, maar de interacties tussen de personages zijn heel leuk.
Ik hou wel van de ontspannen sfeer die er hangt tussen de drie hoofdpersonages.

het is geen supertopper, maar een goede shonen met kwaliteitstekenwerk.
Image

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Black Cat ~[Glénat]

Post by Brook500 »

pietel wrote:nee hoor, ik bedoel 7, die komt "officieel" morgen uit.
en ik weet niet waar weertangel uit afleidt dat dit een bash en forget manga is, want black cat is wel degelijk een goede serie.
De kwaliteiten liggen gewoon niet op het vlak van originaliteit of plot, maar de interacties tussen de personages zijn heel leuk.
Ik hou wel van de ontspannen sfeer die er hangt tussen de drie hoofdpersonages.

het is geen supertopper, maar een goede shonen met kwaliteitstekenwerk.
Sorry, ik had het woordje 'niet' bij je vorige post over 't hoofd gezien.

Maar ik sluit mij volledig bij je aan, Pietel.
BC is qua plot & originaliteit geen topper. Maar ik vind 't verhaal in 't begin vele interessanter dan de eerste delen van Bleach.
De tekestijl maakt ook veel goeds.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Black Cat ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Goh, ik wacht al sinds november op nummer 7. Geweldig nummer, met die kleine. :D Eén van mijn lievelingsalbums uit de hele reeks.

Weertangel wrote:Nou, nu weet ik zeker dat ik de serie niet verder lees, bash en forget manga hebben we al genoeg, en ik had er al genoeg van nadat ik deel 2 had gelezen(engels)

Dus bedankt voor de exstra Bevestiging dames en heren! :Fade-color :D
Over welke bevestiging heb je het? Ik herinner me niet dat ik iets slechts over de serie gezegd heb...

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Black Cat ~[Glénat]

Post by Weertangel »

Ik had in ene andere thread(die van welke series iedereen volgt dacht ik) al gezegt dat ik niet zeker was of ik hem nog zou kopen, deze thread was de bevestiging die ik nodig had.

Ik vind de personages wel leuk alleen dat Tao gedoe vond ik toch wel erg ver gezocht, als ze het bij gewoon technologie hadden gehouden was het veel intersanter gebleven, maar ja, misschien heb ik teveel fantasy gelezen dit jaar dat ik het een beetje moe ben.. :new-alien:
En als je teveel series leest die ongeveer dezelfde plotlijnen volgen(het standaard wraak gedoe en het meisje redden) dan weet je het op een gegeven moment wel...

Einige serie die dan de moeite waard is om te lezen is degene die (A) je als eerste leesde of (B) die het gewoon het beste heeft uitgewerkt in zowel verhaal en art.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Black Cat ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Black Cat 5
De Apostelen van de Ster zetten de aanval in en lopen de top van de leiders van de Wereldfederatie onder de voet. Train heeft intussen problemen van een heel andere orde: er is een andere premiejager in de stad die zich voor hem uitgeeft. Eigenlijk is dat meer een probleem voor die ander dan voor Train, maar in zijn hernieuwde gedaante als goeierik kan hij mensen natuurlijk ook niet zomaar laten vermoorden.

Nu zit het spel op de wagen. De Apostelen hebben openlijk de oorlog verklaard, en de Chrono Numbers bereiden zijn voor om terug te slaan. Train en de anderen zullen ongetwijfeld in deze strijd betrokken geraken, ook zonder officiële uitnodiging. Het voelt dan ook een beetje raar om meteen daarna zo'n luchtig verhaaltje te krijgen, maar echt storen doet het (mij) niet. Ik heb altijd van de lichtere verhaaltjes gehouden, zo jammer dat die zo vaak verdwijnen naar het einde toe.

Niet het beste nummer ooit, maar ook zeker niet slecht te noemen. Eve maakt mij bang. ~_~


Slechts één foutje gevonden:
- p. 128: "toen we hem met geen mogelijk<heid> wakker konden krijgen."

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Black Cat ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Black Cat 6
Een van Creeds volgelingen daagt Train uit tot een duel om de titel van beste schutter ter wereld. Hij vond het daarvoor nodig om eerst Eve in elkaar te slaan, en dat moet je bij Train nou net niet doen.

Sven besluit dat het te onveilig is om Eve nog langer mee te nemen en laat haar achter bij een kennis. Intussen smeden zowel Creed als de baas van de Chrono Numbers nieuwe plannen om de vijand het hoofd te bieden.

Niet mijn favoriete nummer, daarvoor gebeurt er net iets te weinig in. Al worden er wel een paar zaadjes geplant voor het volgende deel.


Aaah, wat een opluchting. Een reeks waar “smeerlap” als een zwaar scheldwoord wordt beschouwd. Er zijn dus toch nog vertalers die niet constant scheldend en vuilbekkend door het leven gaan. :P Ik vind de vertaling van Black Cat trouwens nog steeds erg goed, als ik ze niet al in het Frans had zou ik ze zeker kopen.

Twee opmerkingen:
- p. 29, “eigendom van Hades”: ik heb gehoord van empathische wapens, maar dit gaat wel heel erg ver. :? De Franse versie zegt ook gewoon eigenaar.

- p. 43 e.v., “dakhaas”: is dat een woord? Opzoekingswerk leert mij dat het verwijst naar kattenvlees dat tijdens de oorlog als haas verkocht werd. Beetje bizar in deze context, en ik vraag mij af wie van de jongere generatie dat woord nog kent... of ligt dat nou aan mij?

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Black Cat ~[Glénat]

Post by Tamara »

- p. 43 e.v., “dakhaas”: is dat een woord? Opzoekingswerk leert mij dat het verwijst naar kattenvlees dat tijdens de oorlog als haas verkocht werd. Beetje bizar in deze context, en ik vraag mij af wie van de jongere generatie dat woord nog kent... of ligt dat nou aan mij?
Context?

Ik bedoel, als Train zo genoemd wordt, kan het best passend zijn. In Nederland wordt het nog wel gebruikt in sommige delen van het land. Je kunt er een kat mee bedoelen, maar ook iemand die voor z'n werk veel op daken zit.

Post Reply