Marmalade Boy ~[Glénat]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Marmalade Boy ~[Glénat]

Post by Koen »

Op 14 mei 2008 verscheen Marmalade Boy 1 in het Nederlands. Lees hier de review van dit romantische volume!

Hoe leg je het verhaal van Marmalade Boy simpel uit? Niet zo eenvoudig, maar ik doe m’n best! Miki’s ouders vertellen haar op een dag dat ze gaan scheiden. Ze hebben echter ook besloten dat ze een partnerruil gaan doen met een ander koppel. Dat andere koppel heeft een zoon, Yuu. En om het voor de beide kinderen allemaal wat aangenamer te maken en ervoor te zorgen dat ze niet moeten kiezen bij welke ouder ze gaan blijven, hebben de vier volwassenen beslist dat de beide nieuw samengestelde gezinnen onder één dak zullen samenleven. Zo komt het dat Miki en Yuu samen onder één dak zullen wonen… met vier ouders. En zo begint ons verhaal…

Marmalade Boy is een shojo manga. Waar een reeks als ‘Nana’ een erg volwassen indruk geeft, is dat bij Marmalade Boy op het eerste zicht niet het geval. Ook Marmalade Boy is echter echt wel een leuke reeks en biedt enorm veel leesplezier. Het is ook de ideale instapshojo. Een sterke aanwinst dus voor onze nog jonge Nederlandse mangamarkt.

Marmalade Boy wordt vertaald door de sympathieke mensen van NT Entertainment die ook alle Kana releases vertalen. In dit eerste volume zijn echter wel wat meer foutjes geslopen dan we gewend zijn van hun Kana-werk. Ik som ze even op. P.34: ‘al een complex genoeg’ (‘een’ teveel); p. 38: ‘blijk-baar’ splitsingsteken vergeten; p. 49: ‘dat alleen ons adres is hetzelfde’ (dat alleen ons adres hetzelfde is); p. 57: ‘hij doet niet anders’ (niets); p. 104: ‘inder-daad’ splitsingsteken vergeten; p. 128: ‘hoe bevalt je zomervakantie’ (de/je zomervakantie je); p. 131: ‘klink interessant’ (klinkt – ‘t’ vergeten); p.146: ‘je doet niet anders me plagen’ (niets); p.152: reklame (reclame is met c). Geen wereldschokkende fouten maar altijd spijtig.

Ben je niet allergisch aan shojo, dan is deze Marmalade Boy zeker een aanrader. De reeks telt ook maar 8 volumes wat het gevaar voor enige langdradigheid beperkt.
motivatiedip. help!

User avatar
lambardi2
Posts: 728
Joined: Thu Oct 13, 2005 10:48
Location: Antwerpen

Re: Marmalade Boy ~[Glénat]

Post by lambardi2 »

Shojo jammer, die dingen zijn niet echt iets voor mij zelf Tezuka's Princesse Saphire is niks voor mij =/.
Konnichiwa proud member and Co-worker on

VGCHARTZ

http://www.vgchartz.com/

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Marmalade Boy ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Ik moet mijn verstand verloren hebben. -_- Ik heb Marmalade Boy gekocht!

Ik had me nochtans voorgenomen nooit geen shojo meer te kopen. Maar ik was het spul beginnen lezen in de winkel (bij gebrek aan beter, geef ik toe) en het was eigenlijk best leuk. Toen de winkel dichtging had ik het nog maar half uit, dus toen heb ik het maar meegenomen.

Beetje kinderlijk allemaal, maar wel boeiend. Miki’s karakter is erg herkenbaar, en leuk om te volgen. Het is ook niet zo zwijmelig als de meeste shojo die ik gelezen heb (nog niet, in elk geval). Alleen de confessie op het einde vond ik nogal melig worden.

Ik ga toch nummer 2 ook kopen. ^_^

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Marmalade Boy ~[Glénat]

Post by Koen »

Op 17 september 2008 verscheen Marmalade Boy 2 in het Nederlands. Lees hier de review van dit romantische volume!

Ginta uit een liefdesverklaring aan het adres van Miki. Maar deze laatste raakt er enkel door in de war. Ze had Ginta opgegeven als ‘vriendje’ en begon net gevoelens te krijgen voor Yuu. Wat nu gedaan?

Marmalade Boy blijft een vrolijke shojo waarin alles draait rond de liefdesdriehoek tussen Miki-Ginta-Yuu. Humor speelt een belangrijke rol in het oeuvre van mangaka Wataru Yoshizumi en daardoor blijft alles lekker luchtig en erg licht verteerbaar. In tegenstelling tot een resem andere shojo’s leest een boekje van Marmalade Boy erg vlot. En voor mij is dat alvast een pluspunt.

Enkele (erg) kleine foutjes: p. 68: ‘ik moet (een) tennissen’; p. 90: Roku-tanda (splitsingsteken vergeten) en op p. 139 moet ‘closeup’ met koppelteken (dus correct is close-up).

Marmalade Boy blijft een uiterst fijne manga en is ideaal voor je kleine zusje (of deze oude Mangaheuvelknar).
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Marmalade Boy ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Marmalade Boy 3
Nu hun ouders op vakantie zijn blijven Miki en Yuu alleen achter om kerstmis en nieuwjaar te vieren. O-oh. Maar niet als het aan Arimi of Ginta ligt, want die zijn niet van plan om die twee zomaar hun gang te laten gaan. Hun ‘operatie jaloezie’ plannetje had echter niet helemaal de gewenste uitwerking, en de situatie lijkt in een status-quo te belanden.

Dan volgt er een andere schok: er is uitgelekt dat Miki’s beste vriend Meiko een relatie heeft met een leraar. O-oh...

Best een leuke reeks. Grappig en niet te zwaar, leest erg vlot. Ik denk dat ik dit wel 8 delen volhoud. Dat wordt dan mijn eerste shojo reeks.

Het stukje op het einde van het boek is erg leuk. :) Yuu ontmoet een iets oudere jongeman die blijkbaar een soort van bekende van hem is, met de nadruk op soort van. Ik ben benieuwd wie hij is...
Last edited by NeeNee on Wed Sep 23, 2009 17:46, edited 3 times in total.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Marmalade Boy ~[Glénat]

Post by Koen »

Op 19 november 2008 verscheen Marmalade Boy 3 in het Nederlands. Lees hier de review van dit romantische volume!

Miki’s hart is nog steeds verdeeld tussen Ginta en Yuu. Ze kan maar niet kiezen en haar gevoelens brengen haar in de war. Maar Miki krijgt nog een veel grotere schok te verwerken in dit volume. Ze komt er achter dat haar beste vriendin Meiko al een hele poos een relatie heeft met een leraar. Waarom heeft Meiko haar dit nooit verteld? Vertrouwt ze haar niet? Hun vriendschap komt op de helling te staan, net wanneer Meiko Miki het meest nodig heeft…

Dit derde volume borduurt voort op de twee vorige. Alle leuke elementen komen ook hier weer naar voor, aangevuld met wat dramatiek. Als oudere lezer zal je je misschien wel wat ergeren aan het kinderachtige gedrag van Miki, maar ze is natuurlijk ook nog maar een kind! Bovendien benadrukt het het menselijke aspect van de manga dat het hoofdpersonage allesbehalve perfect is.

De uitgave van Glénat is foutloos en Marmalade Boy blijft een erg vermakelijke shojo manga.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Marmalade Boy ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Marmalade Boy 4
Yuu kan het de laatste tijd goed vinden met een zekere Miwa, een jongen uit de hoogste klas. Erg goed. Veel te goed. En de mensen roddelen zo snel.

Miki weigert te geloven dat haar vriendje homo is, maar ook zij moet toegeven dat de twee wel erg intiem met elkaar omgaan. Ze wil er dan ook koste wat het kost achter komen wat er gaande is tussen die twee. Ten einde raad confronteert ze Miwa, maar de flamboyante derdejaars speelt gewoon een spelletje met haar.

En dan daagt ze hem nog uit óók! Met een jongen duelleren om een andere jongen, Miki, lieve kind, dat is dus echt zo iets waar je je later dood over gaat schamen, he. :D

Bij de derde poging tot schaduwen (!) komen we eindelijk wat meer te weten, maar ook dat maakt Miki niet vrolijker. De gedachte dat ze Yuu niet half zo goed kent als ze dacht maakt haar zelfs enigszins depressief.

Niet zo’n opbeurend nummer dus, maar Miki’s zoektochtje is wel leuk om te volgen. Veel genante situaties, maar godzijdank niet van het onderbroekentype (daar heb ik toch zo’n hekel aan). En Miwa is een leuke kerel, al ken ik er een paar die het daar niet mee eens zijn.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Marmalade Boy ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Marmalade Boy 5
De schokkende waarheid wordt eindelijk onthuld (nee, dit is geen sarcasme. Het was echt een schok). Arme Yuu. Gelukkig kan Miki hem troosten. Ze houden er wel allebei bijna een longontsteking aan over, maar dat moet je erbij nemen.

Ik vind hun nieuwe liefde erg schattig... en ’t is fijn om ze zo gelukkig te zien en zo... maar na Miki voor de vijfde keer te horen verkondigen hoe perfect het allemaal wel niet is, begin ik mij toch een beetje af te vragen waarom de reeks nog niet afgelopen is? Gebeurt er verder nog iets, afgezien van de losse eindjes op te ruimen door de verliezers aan elkaar te koppelen?

En jawel hoor: Yuu speelt mee in een reclamespotje ( :D) en maakt kennis met een zekere Suzu-chan, een akelig kind dat in haar eigen versie van de realiteit leeft. Dit schattige leeghoofdje besluit al snel dat Miki niet in haar ideale wereld past, toch zeker niet als mooie-Yuu's vriendinnetje. Aardig, toch?

Niet het meest opwindende plot, maar de karakters zijn mij nog steeds dierbaar en het gevoelsleven van deze tieners wordt gewoon heel mooi in beeld gebracht. Alhoewel ik er meteen moet bijzeggen dat ik dit nu geen 20 albums lang zou willen lezen. Gelukkig telt de reeks maar 8 delen; dat lijkt mij wel een geschikte lengte voor zo'n verhaal.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Marmalade Boy ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Marmalade Boy 6
Suzu is er na een misverstand van overtuigd dat Miki Yuu bedriegt (niet dat ze veel overtuiging nodig had) en smeedt snode plannen om de twee uit elkaar te drijven. Miki's jonge collega laat zijn oogje op haar vallen en doet hetzelfde. Een voorspelbare knallende ruzie en een even voorspelbare emotionele verzoening zijn het gevolg.

Wie had ooit gedacht dat ik Miwa nog eens zou prijzen om zijn realiteitsgevoel en verantwoordelijkheidszin. Hij is tenminste niet de zotste in de familie. :roll:

Het verhaal begint nu echt wel als een klassieke soap te klinken, en dat is het waarschijnlijk ook. Maar ondertussen zit ik wel de hele tijd te glimlachen als ik het lees (niet uit leedvermaak, maar gewoon omdat het allemaal zo schattig herkenbaar is). Dan is het goed, toch?

---
Nog een foutje: op p. 119 staat meteen met een e teveel. Ik denk tenminste dat het een fout is, gezien de context kan het ook wel opzet zijn. Ik dacht, ik meld het maar even.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Marmalade Boy ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Marmalade Boy 7
Meiko houdt het niet meer uit en besluit naar Hiroshima te reizen om Nat-chan weer te zien. Miki gaat mee voor morele steun, want die heeft Meiko hard nodig. Deze ontmoeting is immers waarschijnlijk de laatste kans voor hun relatie.

Yuu worstelt intussen nog steeds met de vraag wie zijn vader is, in die mate dat hij zo ongeveer iedereen waar zijn moeder destijds contact mee had gaat verdenken. Wanneer hij uit een oud kiekje leert dat *spoiler* zijn moeder en Miki's vader elkaar al van vroeger kenden en toen blijkbaar zelfs een relatie hadden, trekt hij daar meteen zijn conclusies uit. En handelt daar ook naar, ook al weet hij dat hij Miki's hart breekt.


Idioot. Driedubbele idioot. Als ik ooit zou vermoeden dat *spoiler* de jongen van wie ik houd misschien mijn broer is, zou ik eerst zwart op wit bewijzen willen zien voor ik het geloof, en dan zou ik mij er waarschijnlijk nog niets van aantrekken. Om zomaar meteen de relatie op te blazen zonder zelfs maar te checken of het klopt, erger nog, zonder Miki in te lichten, is echt wel het stomste wat hij kon doen. Hij daalt in mijn achting (die gelukkig vrij hoog was, dus ik hoop dat het nog goed komt).

Oh, wat zou ik graag zien dat Miwa de boel gaat opblazen. Gewoon bij Yuu’s ouders binnenvallen en alles op tafel smijten: “Weet jij wel wat je je zoon aandoet met je leugens? Weet je wel dat hij jarenlang gedacht heeft dat hij mijn vaders zoon was? *spoiler* En weet je wel dat hij nu denkt dat hij Miki’s vaders zoon is, en dat hij daarom zijn relatie met Miki heeft opgegeven, want ja, ze hadden een relatie?” En dan beide moeders die flauwvallen en Miwa die door de boze vaders het huis uit gezet wordt... :devil:

*Ahum* Ja, dat zal wel niet gebeuren. Maar ik zou het best amusant gevonden hebben. :)


p. 33: Iemand schrijft nog steeds "braaf, braaf" i.p.v. "kom, kom". Dat is echt fout, hoor.
Last edited by NeeNee on Sun Aug 22, 2010 23:22, edited 1 time in total.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Marmalade Boy ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Marmalade Boy 8 (laatste deel)
Miki en Yuu zijn uit elkaar gegaan, maar geen van beide kan de ander vergeten. Wanneer Yuu in de zomervakantie naar huis komt barst de bom en vertelt hij haar eindelijk hoe de vork aan de steel zit. Ze besluiten nog één keer samen als koppel op reis te gaan en dan alles achter zich te laten, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Best wel een mooi einde. Ik was zo blij toen ze eindelijk hun besluit genomen hadden, de rest kon mij daarna niet zoveel meer schelen. Maar ik vond het wel goed gevonden, ik had verschillende mogelijke eindes in gedachten en toch was ik nog verrast.

Alleen jammer dat er geen epiloog is. Ik had graag Miwa nog eens teruggezien (en de andere secundaire personages). :(

De extra's zijn ook leuk, vooral de laatste pagina's waarin een aantal alternatieve ideeën/eindes voor de reeks worden toegelicht. Beetje ontnuchterend om te beseffen dat het allemaal zo gemakkelijk anders had kunnen lopen. :? Dat heb ik bij Bakuman ook nog soms, zo raar om te bedenken dat de meeste van die geweldige series geen mooi uitgelijnd plot hebben maar eigenlijk gewoon afhangen van toeval.


p. 95: halfbroer (aan elkaar) en –zus (de zus is ook half, dus er moet een streepje voor)

En op de laatste pagina staat eindelijk "kom kom" i.p.v. "braaf braaf". Ik vlei mijzelf met de gedachte dat het door mij komt. :mrgreen:

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Marmalade Boy ~[Glénat]

Post by Brook500 »

Marmalade Boy 1 gelezen
Leuke romantische shojo-reeks. Het heeft een betere tekenstijl dan Fruits Basket maar qua humor kan MB nog niet tippen aan FB. Het verhaal is ook goed uitgewerkt.
Ik vind het wel leuk om bij iedere chapter Miki op de zijkant zien te verschijnen. Vooral bij de laatste chapter toen ze zie "tot deel 2".
Image

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Marmalade Boy ~[Glénat]

Post by Berserker500 »

Marmalade Boy 02-05 gelezen.
Nu Miki en Yuu eindelijk samen zijn ben ik toch benieuwd wat de reeks nog gaat bieden voor de komende 3 delen.
De art en de humor blijft zeer goed in deze reeks. Het tennis af en toe vind ik wel leuk. Zeker dat ze een uitgebreide uitleg geven over de spelregels.
Hop naar de volgende delen. Ik kijk er al naar uit.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Marmalade Boy ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Hahaha, het wordt nog lekker ingewikkeld. :) Volgens mijn reviews had ik op dat moment ook zoiets van "waarom is het nog niet gedaan?", maar dat gaat heel snel weer over. Er staan je nog verrassingen te wachten.

Hm, misschien kan ik beter een spoilerwarning in mijn reviews zetten...

EDIT: Spoilerwaarschuwingen geplaatst. Het was maar in één review nodig.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Marmalade Boy ~[Glénat]

Post by Brook500 »

Marmalade Boy 2-5
Vind de serie leuk om te lezen. Ik vind de art zelfs mooier dan Fruit Basket & DN Angel.
Heb me in deel 5 een breuk gelachen met die reclamespot. Echt geniaal.
Qua verhaal blijf ik Fruit Basket wel beter vinden, maar MB is zelf ook geen slechte reeks.
Eens benieuwd naar de volgende delen.
Image

Post Reply