Dragon Ball ~[Glénat]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Dragon Ball ~[Glénat]

Post by Koen »

Op 19 maart 2008 verscheen Dragon Ball 85 in het Nederlands. Lees hier de review van dit allerlaatste Dragon Ball volume!

Het is alweer een hele poos geleden dat uitgeverij Glénat aan dit avontuur begon. Na 85 deeltjes van deze mythische reeks komen we dan eindelijk aan bij “De Ontknoping”.

De twee Boo’s houden elkaar bezig terwijl Vegeta en Sangoku een oplossing zoeken om de kwaadaardige Boo voorgoed uit de weg te ruimen. Gelukkig hebben ze de Dragon Balls om hun een handje toe te steken als alles dreigt mis te lopen!

Dit laatste deel vormt de conclusie van Akira Toriyama’s meesterwerk. Het is zeker niet het beste deel van de reeks maar het blijft vermakelijke lectuur.

De uitgave van Glénat is natuurlijk een low budget versie. Voor de erg schappelijke prijs van € 2,95 waaraan de boekjes verkocht worden mag je geen top notch quality verwachten. Aan de sterke verkoopcijfers te zien heeft Glénat indertijd echter wel de juiste keuze gemaakt om te kiezen voor deze ‘halve volumes’. Als fan droom je natuurlijk van een toekomstige betere uitgave met een herziene vertaling, beter papier en een betere ininkting. En daarvoor betaal je dan met plezier enkele euro’s meer. Vooral de vertaling kan niet meer mee met de huidige tijdsgeest. Wie weet er nog dat Geniale Schildpad de letterlijke vertaling is van de Club Dorothée versie? Inderdaad, enkel de bijna bejaarde nostalgiegeneratie zoals ondergetekende.

Dragon Ball blijft een shonen die iedereen gelezen moet hebben. Ondanks het feit dat de reeks nu toch al een hele poos meegaat moet ze niet onderdoen voor de huidige generatie shonen manga en blijft ze overeind zowel qua scenario als qua tekenstijl. Een klassieker!
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Dragon Ball ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Ik heb onlangs de laatste cyclus van Dragon Ball gelezen (voor de eerste keer, jawel) en ik moet zeggen dat ik het eigenlijk heel goed vond. Ik geef toe dat de personages soms een beetje erg op elkaar beginnen te lijken, maar voor de rest snap ik dus niet waar iedereen zo over klaagt. De verhaallijn was toch goed? Niet meer of minder repetitief dan sinds het begin van de serie. Ik vond ze zelfs interessanter dan de Cell saga.

Het enige wat mij spijt is dan het gestopt is – ik had graag de rest van het toernooi gezien (wat een gekke plek om te stoppen, trouwens). Toriyama had hiermee nog jaren door kunnen gaan als hij gewild had. Maar ik begrijp ook wel dat hij het beu was.

Is het waar dat de luxe-versie een ander einde heeft? Of is het een aanvulling? (4 pagina's, zeiden ze)

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Dragon Ball ~[Glénat]

Post by Edward »

Er is een nieuw einde bij de Kanzenban: 3 pagina's waarin je Uub en Goku ziet. Ze zeggen daar nog het een en ander, maar je ziet ze enkel zwevend in de lucht.
Dus weinig vernieuwend.s...

Maargoed. Eer we van Glénat volume 34 mogen ontvangen zullen eerst de overige 30 uitgegeven moeten worden. Met de 6 per jaar zoals het nu loopt duurt het nog minimaal 5 jaar voordat we dit in het nederlands mogen aanschouwen..

Post Reply