Ovenvers 2005

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
super_gohan
Posts: 261
Joined: Mon Apr 26, 2004 17:38
Location: België

Post by super_gohan »

Wat?! Rare mensen in de HBL, ze zei dat ze had gebelt naar tonkam. Ach ik zal morgen of overmorgen eens gaan zien.
"Hey! Don't insult Death Cab!" "What?! It's like one guitar and a whole lot of complaining!..." [Seth Cohen]

User avatar
Gerrit
Administrat0r
Posts: 198
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:30
Location: I am where I'm at.
Contact:

Post by Gerrit »

mja ik wacht ook nog op Bremen 9 die ondertussen al bijna twee weken uit is maar soit... geduld is een schone zaak... naar SDT gaan in Brussel he... tis maar dak met ne verhuis zit...

Nu zijn er twee dingen die je moet weten

1)HBL is een stripwinkel en geen manga winkel, dus don't be to hard on them, geloof mij vrij ze doen hun best, tis gene slechte wil ofzo

2)Tonkam is zowat de meest chaotische uitgeverij die ge kunt hebben, zeeeeeeer onvoorspelbaar. (waar blijft Adolf 4? waarom aan nieuwe Clamps beginnen die ook halverwege vast zullen lopen gelijk X, waarom eerst Trigun Max ipv de gewone twee volumes eerst te geven, waarom is volume 1 van Trigun Max overal ne milimeter of 3 te kort afgeknipt,...)
Gerrit
http://www.shellac.be
-= I ain't gettin' in no plane fool! :BA: =-
-= Boards don't hit back! :karateka: =-
-= Women are like mushrooms. Good ones make you trip, bad ones give you a headache :little: =-

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Mja, Tonkam neemt geen retour voor kleine winkels, dus dan zijn vele winkels ook niet happig (oudere) volumes op stock te doen omda ze ermee blijven zitten als ze niet verkocht raken. Hier heeft gohan ze echter besteld dus misschien is er iets fout gelopen bij de reprints. Iunno!
motivatiedip. help!

User avatar
rinosseros
Posts: 321
Joined: Wed Oct 01, 2003 15:33
Location: Schilde
Contact:

Post by rinosseros »

En Kana heeft Inu Yasha tijdelijk op stop gezet, dus op deel 16 zal het nog even wachten zijn... maar misschien zit je nog niet aan 16 en ben ik weer tegen mezelf aan het praten -_-
(Ik erger me eraan: Banana Fish, Talulu, Karakuri Circus en nu Inu Yasha...gelukkig nog dat ik niet begonnen ben aan Princesse Kaguya of het was nog een reeks bij die oneindig lang zou duren...)
Koen wrote:Maar ooit worden we groter dan Aniway!
(16/01/2006)

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Volgens de laatste roddels zet GénCom Kaguya stop... Maar ja, roddels... ;)
motivatiedip. help!

User avatar
super_gohan
Posts: 261
Joined: Mon Apr 26, 2004 17:38
Location: België

Post by super_gohan »

Bij inu-yasha zit ik aan nummer 10. Maar nummer 14 en 15 heb ik wel al thuis liggen (thx to mangaheuvel).
Mja de HBL valt voor de rest wel mee ze zijn der wel vriendelijk enzo.
Een vriendin uit de kleuterklas (die mij nu eeft toegevoegd op msn) haar vader is de baas van de HBL.
"Hey! Don't insult Death Cab!" "What?! It's like one guitar and a whole lot of complaining!..." [Seth Cohen]

User avatar
rinosseros
Posts: 321
Joined: Wed Oct 01, 2003 15:33
Location: Schilde
Contact:

Post by rinosseros »

Koen wrote:Volgens de laatste roddels zet GénCom Kaguya stop... Maar ja, roddels... ;)
Mja, ik heb er m'n eigen gedacht over. Ik denk dat GC nog wel wat krediet verdient en dat men de uitgeverij wel heel hard aanpakt.
1/GC heeft sinds een half jaar ongeveer een duidelijke planning en past ze regelmatig aan. De uitgestelde titels zijn niet meer dan bij een andere uitgeverij, integendeel zelfs. Als je een uitgever zoekt die uitstelt, dan zit je goed bij Soleil.
2/Wtf is er mis met de adaptie van GC?? Zeveren over de covers van 20th Century Boys is je reinste bullshit. Kijk eens naar de Amerikaanse, Duitse of zelfs Japanse covers...die zijn nog 10 keer zwakker. En ik heb nog niets gemerkt over een slechte vertaling van dezelfde titel. En wie stoort zich aan die kaders in Angel Heart? Had niemand dat gezegd, dan had niemand zich eraan gestoord. En vergeet niet dat de kaders...wat is het?, slechts 2 of 3 keer per album voorkomen he. Als je een slechte adaptie zoekt, wees dan bij Tonkam die absoluut geen continuiteit in hun kwaliteit kunnen leggen.
3/De gestopte titels: Kikaider, Silent Mobius, Red Eyes, Banana Fish, Hagane en Kaguya. Wel, hier kan ik niets met zekerheid zeggen, ik geef grif toe dat ik in Kaguya zelf een slecht oog heb, maar dat is vreselijk beïnvloed door alle geruchten die de ronde gaan. Maar zou het niet kunnen dat GC met een Kikaider en een Red Eyes hetzelfde doet als met een Eden? Wachten tot er enkele albums verschenen zijn en dan even regelmatig uitgeven?En een Silent Mobius, kan het niet zijn dat men daar inderdaad wacht op een soort internationale adaptie door de Italianen zoals iemand op het Mangaverse forum meldde? Een Banana Fish wordt niet gestopt, anders zou men de moeite niet nemen om deel 15 te plannen, en een Hagane? Ik wist zelfs niet dat die slecht macheerde...nochtans is deze titel aangekondigt als een soort 'cup-de-coeur', dus heb ik er moeite mee om te geloven dat ze die titel zouden late vallen... De enkele titel waarvoor ik geen eventuele verklarig kan vinden is Princesse Kaguya... maar niemand klaagt over het stopzetten van een Inu Yasha en een Battle Royale (voorlopige stopzettingen!) en niemand verhief zijn stem toen we langer dan een jaar hebben moeten wachten op Talulu deel 13 (of 14, weet het al niet meer). Waarom nu niet wat meer credit geven na enkele jaren waarin GC goed werk heeft geleverd?
4/Ik heb de indruk dat men GC afrekent omdat het een dure uitgeverij is. Dit was vroeger al zo en gaat gewoon door. Wie in godsnaam heeft ooit het nieuws de wereld ingestuurd dat GC vertaalde vanuit het Italiaans? HALLO, kijk eens achteraan het colofon en bemerk dat de naam van de vertaler dezelfde was als een andere manga uitgegeven bij een andere uitgever. En iedereen was ermee weg...

Nubon, ik zeg het, ik zit zelf niet zonder schrik en wacht het geval Kaguya met knikkende knieen af. Moest die titel stopgezet worden verlies ik hoogstwaarschijnlijk ook Hagane en de kans is dan ook groot dat ook Banana Fish van de planning verdwijnt. Maar in afwachting geef ik GC het voordeel van de twijfel. Moesten dezelfde geruchten de ronde doen over Soleil of Punch zou ik het niet zo positief bezien, maar dat is nu dus niet het geval...
Bon, even gedacht gezegd, ik hoop dat ik straks niet moet zeggen dat ik ernaast zat...
Koen wrote:Maar ooit worden we groter dan Aniway!
(16/01/2006)

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Haha, schitterend, nu moet ik dat niet meer doen. Ik ga met alles akkoord. GénCom is samen met Glénat en Delcourt/Akata de uitgeverij waar ik het meest koop ( +/- 10 reeksen) en vaak merk ik de poblemen waar ze voor aan de klaagmuur gaan staan niet eens op.

Twee problemen die me nu te binnen schieten waar ik me wel aan erger(de) zijn de soepelheid van de eerste Asuka's (nu aangepast) of die van Katsu 1 (ook aangepast bij tweede nummer) en het totale gebrek aan adaptatie bij de Akata reeksen (véél te veel Japanse termen worden behouden).
motivatiedip. help!

User avatar
rinosseros
Posts: 321
Joined: Wed Oct 01, 2003 15:33
Location: Schilde
Contact:

Post by rinosseros »

Da's waar, dat eerste deel van Katsu! was helemaal niet soepel. Vreemd, want tot dan toe had Pika daar nooit echt last van (behalve dan misschien hun allereerste uitgaves).
En ook die lijsten van sommige Akata/Delcourt-reeksen staan me tegen. Als je iets vertaald is het de bedoeling dat je het omzet in een begrijpbare taal. Alle suffixen hebben voor ons geen enkele betekenis en als je een 'okaerinasai' nog niet kan vertalen gaat het wel te ver... Het moet wel gezegd dat ik de overdreven lange woordenlijsten enkel maar heb opgemerkt bij de shojo-titels (bij Coq de Combat bv zijn die lijsten noodzakelijk als je geen re** van karate kent...)
Verder erger ik me aan de zeer snel dalende kwaliteit van de nieuwste Tonkam-uitgaves: paginas die slecht 'gesneden' worden waardoor je tekstballonnen slechts half op de pagina staan, uitgelopen inktvlekken op de pagina, en wat ermee te maken heeft de te donkere ininkting, het wc-papier dat blijkbaar weer in trek is, ultradunne covers ... Nochtans is er een periode geweest waar al deze punten aan het verbeteren waren...

Maar over het algemeen vind ik dat 'we' (de Franse markt) enorm verwend worden. Ook al ben ik niet zo voor de titels van Kana en Pika, zij hebben algemeen gezien steeds opniew perfecte uitgaven, hetzelfde voor het vernieuwde Glénat. Ook Génération Comics, Akata/Delcourt, SeeBD, de kleinere uitgevers en ja, zelfs J'Ai Lu doen zeer degelijk werk...

Mijn mening is dat er van geluk mag worden gesproken dat op dit moment enkel Muteki overkop is gegaan. Ik vraag me af of een uitgeverij als Ki-oon leefbaar is, of de manwha en shojo labels van SeeBD (Saphira, Tokebi, Akiko) wel draaien zoals het hoort en of Punch Comics echt kan overleven met de titels die ze binnenhalen... Ik denk (ik hoop) dat Kurokawa de laatste exponent is van de 2e mangaboom in Frankrijk en dat de situatie een beetje stabiliseert...
Koen wrote:Maar ooit worden we groter dan Aniway!
(16/01/2006)

User avatar
Gerrit
Administrat0r
Posts: 198
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:30
Location: I am where I'm at.
Contact:

Post by Gerrit »

Ja inderdaad Tokam heeft altijd al gezogen kwa kwaliteit van de uitgave, maar zoals ik reeds aangehaald heb bij Trigun Maximum doen ze nu alsof de uitgave beter is (losse kleurencover, wit papier) maar binnenin is het huilen met de pet op. (slecht gesneden, vlekken, heel den brol)
Gerrit
http://www.shellac.be
-= I ain't gettin' in no plane fool! :BA: =-
-= Boards don't hit back! :karateka: =-
-= Women are like mushrooms. Good ones make you trip, bad ones give you a headache :little: =-

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

rinosseros wrote:Mijn mening is dat er van geluk mag worden gesproken dat op dit moment enkel Muteki overkop is gegaan. Ik vraag me af of een uitgeverij als Ki-oon leefbaar is, of de manwha en shojo labels van SeeBD (Saphira, Tokebi, Akiko) wel draaien zoals het hoort en of Punch Comics echt kan overleven met de titels die ze binnenhalen... Ik denk (ik hoop) dat Kurokawa de laatste exponent is van de 2e mangaboom in Frankrijk en dat de situatie een beetje stabiliseert...
Het probleem van Muteki was vooral dat ze het te groots zagen. Een titel als Girls Saurus haal je niet zómaar binnen, daarvoor moet je dokken. Bij Ki-oon zijn ze daarin veel nuchterder. Ik denk niet dat zij voltijds bezig zijn met het uitgeven van manga's en zij werken vooral met onafhankelijke mangaka/uitgeverijen in Japan dus dat zal wel een mindere kost teweeg brengen. Wat seebD aan het doen is (vooral dan met Tokebi en Saphira) dat begrijpt denk ik niemand...

Persoonlijk heb ik niet teveel last vanTonkam omdat ik de bui al een tijdje zag hangen en geen 'wilde' aankopen meer bij hen doe. Enkel de reeksen die ik al lang wil koop ik, maar geen 'testjes' (Vilain petit canard leek me anders wel sympathiek) meer. En Bouddha, Zetman en Spirit of the Sun, daar had ik niet over te klagen gezien hun 'deluxe' uitgave. Dat ik bucht zoals Trigun, Hellsing en Kizuna daardoor moet missen, maakt mij niet zoveel uit :P
motivatiedip. help!

User avatar
rinosseros
Posts: 321
Joined: Wed Oct 01, 2003 15:33
Location: Schilde
Contact:

Post by rinosseros »

Voila, het gerucht Kaguya ontkracht 8)
Koen wrote:Maar ooit worden we groter dan Aniway!
(16/01/2006)

User avatar
rinosseros
Posts: 321
Joined: Wed Oct 01, 2003 15:33
Location: Schilde
Contact:

Post by rinosseros »

En nu even terug on-topic :)

Herlectuur I"s 1-5
....tekeningen van Katura....
....voor mij de beste sentimentele shojo die er is....


....tekeningen van Katsura :drool: ....
Koen wrote:Maar ooit worden we groter dan Aniway!
(16/01/2006)

User avatar
super_gohan
Posts: 261
Joined: Mon Apr 26, 2004 17:38
Location: België

Post by super_gohan »

ff nog een of-topic vraagje:
Wrm is IY tijdelijk gestopt?
ahja mijn inu-yasha manga is aangekomen int besloten land :P
KHeb IY 10 en one piece 2 gekocht.
En die mevrouw in de HBL is ook wel kei vriendelijk.
"Hey! Don't insult Death Cab!" "What?! It's like one guitar and a whole lot of complaining!..." [Seth Cohen]

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

De Japs zijn wa traag met het leveren van deftig materiaal voor Inu Yasha. Technische problemen dus... Zal wel geen maanden aanslepen denk ik ze.

vraagske: is uwe one piece nu al in originele leesrichting? me al die one piece versies lol...
motivatiedip. help!

Locked